yang-penat

Penatnya isteri seharian mengurus rumah, memasak pula untuk bersahur. Isteri yang penat, bangkit pula petang hari.. memasak untuk berbuka.

Belum termasuk, melayan anak-anak kecil nak itu ini. Sampai ibu nak ke tandas pun tak sempat. Paling tragis, angkut sekali anak masuk tandas.. sebab anak tak mahu lepas.

Boleh bayangkan penatnya macam mana isteri seharian. Belum sempat rehat, suami pula ajak naik kereta beli barang dapur.

Tak sengaja, tertidur pula isteri dalam kereta. Diam-diam suami rakam. Kelakar agaknya gelagat isteri tidur.. sudah! Jadi bahan ketawa sekeluarga.

Haa.. ini yang Amirul Abraham tegur tindakan para suami. Bila mana dia sebagai lelaki pun bersimpati dengan nasib isteri yang kepenatan, tapi suami tak nampak.

Penatnya Isteri Di Rumah

Pagi tadi selera makan nasi lemak saya terbantut. Gara-gara dengar ustaz berceramah di masjid depan kedai ni tentang penatnya sang isteri di rumah.

Bangun pagi. Sediakan sarapan anak dan suami. Gosok baju. Dah siap sarapan kemas meja. Basuh pinggan mangkuk. Mop lantai.

Basuh lagi baju. Angkat. Sidai. Dah kering nanti nak kena lipat pula. Dah lipat kena susun dalam laci masing-masing.

IKLAN

Buang sampah. Kadang sampai tak sempat mandi.

Itu baru sedikit contoh.

Rakam Gambar Isteri Yang Penat Tidur Dalam Kereta

Di sebalik susah payah sang isteri ini, perlu ke seorang suami ambil gambar isteri tengah tidur dalam kereta dengan mulut ternganga? Kemudian tunjuk pada anak-anak dan ketawa melihat emak yang sedang tidur kerana kepenatan?

Lagi teruk si suami sebarkan gambar isteri itu dekat grup wasap ahli keluarga dan kenalan rapat.

Mereka ketawakan beramai-ramai. Budaya apakah ini?

IKLAN

Ada lagi jelek sebarkan gambar isteri tengah tidur dalam kereta dengan caption,
Asal masuk kereta je tidur. Inilah orang perempuan. Penat apa taktaulah

Sedar tak yang kita gelakkan itu adalah orang yang banyaknya membantu segala urusan kita.

Malah wanita itulah yang tidak putus berdoa setiap hari atas tikar sejadah demi keselamatan, kesejahteraan dan kesenangan suami dan anak-anak.

Baca sini : Sebab Tu Orang Perempuan Kata Letih Jadi Isteri

Keciknya Hati Isteri Jadi Bahan Jenaka

Kecik hati sungguh isteri dan emak kita jika diperlakukan sedemikian. Berehat sekejap pun dijadikan bahan jenaka.

IKLAN

Harini jika takde ibu atau isteri yang uruskan dan mudahkan kerja kita, agak agak kita boleh hidup selesa?

Sakit demam kita, merekalah orang yang paling setia menemani. Ada masalah kewangan, merekalah yang bergolok gadai bantu sehingga tidak ada apa lagi yang tinggal untuk diri sendiri.

Kepenatan mereka bukan jenaka untuk kita sebarkan pada sesiapa. Peliharalah maruah ibu dan isteri kita dari ditertawakan orang lain walaupun anak sendiri.

Saya insaf. Terima kasih ustaz.

Mingguan Wanita : Kalaulah suami nampak dan faham keadaan isteri yang penat itu macam mana.. indahnya dunia.

Sumber/Foto : Amirul Abraham