Bila sebut bab hutang dan pinjam wang memang panjang. Baik pada yang memberi mahupun yang meminjam.Pemberi hutang boleh susah hati, sakit kepala apatah lagi jika wang yang dipinjam dalam jumlah yang banyak. Risau hutang tak berbayar, walaupun sebelum meminjam macam-macam janji manis ditabur untuk dibayar pada waktunya.

Rupanya antara adab jika ingin pinjamkan wang adalah kita mampu halalkan jika orang tak bayar. Barulah hati lapang dan tak rasa ‘terbeban’ dalam diri.

Untuk faham lebih lanjut adab beri hutang, fahamkan perkongsian daripada Penulis, Hamka (Kereta Mayat) ini.

Ada kawan lama tiba tiba call, borak sekejap dah tahu apa dia nak, nak pinjam duit, bukan sikit, nak RM lapan ribu. Aduh.. RM80 boleh bincang lagi.. RM8k tu.

Maka saya ambik jalan mudah, saya tak buat perkhidmatan pinjam duit, saya bukan bank, mungkin dia tengok saya pergi daki gunung kinabalu, menyelam di pulau, naik kapal terbang, tulis buku, berceramah, jual ebook maka dia sangka saya banyak duit.

Adab Pinjamkan Wang

Saya baca kitab Fadhilat Sedekah, adab nak pinjamkan wang, adalah kita mampu halalkan jika orang tak bayar, maka saya tak mampu nak halalkan jumlah banyak macam tu, saya ambik jalan fekah, saya tak boleh bagi pinjam wang.

Lagipun sains bab tak boleh tidur malam adalah bila kita buat benda yang berisiko, otak kita akan serabut takutkan risiko dan jadi tak mengantuk fikir yang bukan bukan, dah ramai saya jumpa orang tak boleh tidur malam dan ajak saya mengeteh kerana hutang kawan tak bayar.

Ada orang bagi pinjam kereta, lepas tu dia punya gelisah selalu tengok jalan tunggu kawan yang pinjam tu pulang, gelisah dia memang tak boleh bawak bertenang dan bila kawan tu balik, diperiksa macam polis cari dadah, saya pesan kat kawan yang lain, jangan lagi kau pinjam kereta dengan orang macam tu, kesian dia tak boleh buat sebarang benda lain sebab risau kereta calar.

Dan pesan jugak kat tuan kereta, kalau kau dah gelabah macam gini bila orang pinjam kereta, baik jangan bagi terus, aku tengok pun terseksa!

Maka formula yang sama, jangan pinjam wang dengan orang yang tak mampu korang halalkan jika peminjam tak bayar.

Maka saya cakap elok elok kepada kawan yang datang nak pinjam wang, maaf saya bukan Bank, saya tidak buat perkhidmatan pinjaman wang.

Tak Mampu Jangan Paksa Diri

Apa yang terjadi?
Kawan tu drive datang rumah cerita masalah dia, gigih sungguh dia, manis janji dia, tapi saya tetap ikut fekah bab pinjam, bagi jika kita mampu, jangan paksa diri.

Dia datang rumah saya ajak dia naik kereta saya, mengeteh, kereta saya tu baru beli tapi basic, takde radio. Saya cakap dah lama saya nak pasang radio tapi sebab takde duit lebih, maka saya bertahan bawak kereta sambal berzikir dan mengaji.

Dia terus insaf, sebab keretanya ada radio.
Pesan saya lagi, Ada masalah carilah adik beradik, jika mereka buang kau, tentu ada masalah yang kau tak cerita, orang tak buang adik beradik tanpa sebab.

Sebelum balik, saya tunjuk depan rumah saya takde bumbung tempat letak kereta, ya, saya duduk rumah banglo kecil, tanah rumah saya luas, tapi belum ada duit lebih nak buang bumbung parking kereta. Jika ada duit, dah lama kereta kedua saya tu ada radio dan parking bawah garaj berbumbung.

Dia insaf dan pulang cari penyelesaian dengan adik beradiknya, persahabatan tak putus. Saya bagi duit minyak RM50, dia nak pinjam, saya hadiahkan.Maka nasihat saya kepada semua anak muda, jangan mudah bagi pinjam wang nanti tak boleh tidur malam, saya tak pernah alami, tapi kenal ramai kawan yang menderita hutang tak dibayar dan putus kawan.

IKLAN

Berikan Sekadar Mampu Halalkan

Jika kita mampu halalkan bila kawan tak bayar, nak pinjam RM 10 ribu pun berilah, tapi jika tak mampu, berilah sekadar yang mampu kita halalkan.
Dan bila dah beri pulak, jangan lupa tulis perjanjian sebab Allah dah pesan dalam ayat terpanjang dalam Al quran, pinjam wang kena bawa saksi dan bertulis.

Tulis Perjanjian Hutang

Biasa saya akan buat whatsapp group, dan akan invite dua saksi dia, dua saksi saya, tulis tarikh pinjam, jumlah pinjam dan tarikh bayar, lepas tu sekali sekala pos dalam wasap tu cerita bab akhirat, insyaAllah belum sampai tarikh bayar si peminjam akan bayar dan left group- woha!

Lagi satu bab kawan kawan minta jadi penjamin, juga nak kena tolak baik baik, salah jamin orang, tak boleh tidur malam di buatnya.

Panjang nak cerita tapi itulah pesan saya, jangan bebankan orang dengan pinjam duit banyak banyak lepas tu lambat bayar, atau tak bayar, berdosa buat orang susah hati.

Roh Tergantung Tak Bayar Hutang

Dalam islam orang mati syahid yang patut boleh masuk syurga tanpa hisab pun akan tergantung rohnya jika mati tak bayar hutang.Insaflah, dan maaf kepada yang PM nak pinjam wang atau jadi penjamin, saya tak buat perkhimatan pinjaman wang atau perkhimdatan mejadi penjamin, saya buat perkhidmatan jual buku dan mengarang Tanjak.

Woha!
Ps:Terima kasih kepada yang sudi membeli buku dan tanjak dari saya tanpa berhutang. Koranglah pelanggan dunia akhirat. Woha sampai syurga!

Baca Lagi Di Sini:

Peguam Ini Ajar Cara Tulis Sendiri ‘Surat Perjanjian Hutang’ Yang Boleh Dijadikan Bukti Di Mahkamah!

IKLAN

Bayarlah Hutang Sikit-Sikit, Biar Poket Kering Daripada Tebal Dengan Duit Hak Orang

MW: Setuju sangat, ada benarnya bab berhutang ni boleh putus kawan dan roh tergantung. Sebaiknya ikutlah adab nak pinjamkan wang, jika mampu halalkan jika orang tak bayar, bagilah hutang. Namun, jika tak mampu nak halalkan rasa susah hati, ambillah jalan Fekah, tak perlu bagi pinjam wang.

Sumber: Hamka (Kereta Mayat)

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirasi dan lain-lain.

Klik link ini untuk menyertainya: https://t.me/bangkitwanitaMW

Selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

IKLAN

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Pilihan Antara Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI
Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti. ( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

JOM JAHIT BAJU KURUNG. BUAT DUIT JAHIT DI RUMAH
Orang kata kalau pandai jahit baju kurung, maka nak jahit pelbagai jenis baju lain akan jadi lebih mudah. Kursus dijalankan dalam dua pilihan tarikh iaitu 12 Jun dan 26 Jun 2021 ( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/ )

Mingguan Wanita juga boleh diikuti di

YouTube : https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial

Telegram: https://t.me/bangkitwanitaMW

Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita

Instagram: https://www.instagram.com/mingguanwanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita