hilangkan kesan darah

Kebocoran waktu haid ketika tidur malam memang tak boleh dijangka. Setiap wanita pasti akan alaminya. Darah yang tembus dekat tilam tu bukannya mudah nak dibasuh. Cuci tangan pun belum tentu hilang betul.

Dahlah period tu satu keadaan yang stress, ditambah pula nak kena basuh tilam. Memang ‘double stress’lah jawabnya. 5 langkah yang akan diajar oleh Puan Rahimah Ahmad Akhirudin ini memudahkan anda menghilangkan kesan darah kering pada pakaian berwarna.

Darah ni memang antara kotoran degil yang susah nak hilang. Lagi pula kesan darah yang dah lama kering. Tambah pula musim raya haji, konpem baju cik abang yang sibuk melapah tu pun penuh dengan darahkan?. Jom ema kongsikan cara hilangkan darah pada pakaian berwarna, jadi tak perlulah dibuang baju kegemaran tu nanti. Tak perlu hantar ke kedai dobi, buat di rumah DIY sendiri.

Ema gunakan sarung tilam yang dah terkena darah lebih kurang 2 minggu dalam eksperimen ini. Kotoran asbab hidung berdarah. Alhamdulillah dengan petua ni, 95% kotoran lama hilang. Kotoran baru lebih mudah nak tanggal, so InsyaAllah baju lama kelihatan seperti baru selepas gunakan kekdah ni.”

Bahan-bahan Yang Diperlukan

√   Sabun mandi
√   Air yang diletak dalam botol spray
√   Hydrogen Peroxide, boleh di beli di Watson, bahagian antiseptik.
√   Berus gigi
√   Tuala kecil
√   Seterika

hilangkan kesan darah

Step 1

Basahkan kawasan darah degan air sejuk, gunakan sabun mandian biasa sebagai agen pencuci. Ema guna sabun Lux je, memang ada kat rumah.

Gosokkan guna berus gigi di bahagian kotoran tersebut. Ingat perlu gunakan air sejuk, kalau air panas, ia akan mempercepatkan proses darah itu untuk melekat.

Kemudian berus guna berus gigi untuk tanggalkan lapisan degil yang pertama. Bilas dengan air paip sejuk.

IKLAN

hilangkan kesan darah

Step 2

Selalunya kesan kotoran masih ada pada pakaian. Sekarang ambil “hydrogen peroxide”, anda boleh dapatkan di WATSON pada harga RM5.90 (cari di bahagian antiseptik, rawat luka).

Hydrogen Peroxide bersifat menghakis warna jika digunakan terlalu banyak. Jadi gunakan sikit-sikit memadai untuk hilangkan kotoran degil.

hilangkan kesan darah

Step 3

Letakkan “hydrogen peroxide” atas tuala kecik dan gosok dengan lembut pada tempat berdarah. Hanya apply pada kawasan yang ada kotoran sahaja.

IKLAN

Biarkan selama 10 minit untuk hydrogen peroxide bertindak.

hilangkan kesan darah

Step 4

Sambil menunggu tempoh 10 minit tadi, hidupkan suis seterika dan kemudian gosok di kawasan kotoran dengan seterika panas, hingga kesan darah hilang.

Ulang semula step 3 – 4 hingga dapat kesan yang diingini.

hilangkan kesan darah

IKLAN
Step 5

Jika kotoran masih ketara, letakkan sedikit hydrogen peroxide terus ke kawasan kotoran tersebut. Letak kurang dari 1/2 tutup botol.

Gosok dengan tuala dengan lembut. Tunggu sekejap dalam 1 minit. Kemudian spray dengan air sejuk biasa untuk buang ring darah di luar.

Kemudian keringkan semula bahagian yang terkena darah dengan seterika panas.

hilangkan kesan darah

Step Akhir

Inilah hasilnya untuk kotoran degil darah yang dah menepek lebih 2 minggu.

Walaupun hanya 95% kotoran darah hilang, namun ianya tidak ketara, dan tak perlu dibuang sarung tilam ini.

Step terakhir, masukkan sahaja ke dalam mesin basuh, dan cuci seperti biasa.

Sumber/Foto: Rahimah Ahmad Akhirudin via Mingguan Wanita