jenazah yang terkaku depan pintu

Hari ini masuk hari keempat anak-anak syurga dari Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah meninggalkan kita semua. Setiap berita yang dipaparkan, dibaca dengan hati yang meruntun sayu. Ada juga yang langsung tak punya kekuatan untuk membaca malah menatap wajah anak-anak ini.

Kita yang tidak mengenali ini pun begitu keadaannya, inikan pula ahli keluarga mangsa. Sayu hati membaca perkongsian kakak salah seorang anak syurga ini, Muhammad Hasrullah Bin Ismail menerusi akaun instagramnya Nazra @nzraismail.

Kerinduan seorang kakak yang tak mungkin dapat lagi melihat wajah adik kesayangan untuk sekian kalinya. Wajah yang hanya dapat ditatap buat kali terakhir tiga hari sebelum tragedi. Dan wajah akhir itulah yang menjadi kerinduannya.

Tragedi ini cukup pilu untuk dikenang. Semoga ikhtibar dari kisah ini kita mak-mak berazam untuk lebih sayang pada anak-anak, berusaha dalami ilmu keibu bapaan dengan sebaik-baiknya agar suatu hari nanti… walau tidak mampu menjadikan mereka hafiz/ hafizah… anak-anak ini menjadi anak bangsa yang memelihara adab, akhlak dan cemerlang dunia akhirat serta tidak menyusahkan orang lain.

Adik Baru Masuk Tahfiz

jenazah yang terkaku depan pintu

Adik, budak manja. Baru.. baru masuk tahfiz nangis sebab basuh baju sendiri teringat mak. Rindu. Lepas tu terus mak tak bagi basuh dah.

IKLAN

Tiap minggu kak Waa & kak Lia datang tengok. Nampak kitaorang sampai je bebudak tu excited jerit Achoi kakak kau datang. Alahai rindu.

Sampai satu hari adik bagitau kena pindah building baru, sebab nak renovate. Sementara je tapi maybe lama. Tak sangka selamanya habis dekat situ. Kak Waa tak pernah lawat dah dekat tempat baru ni.

Masuk tahfiz ni adik jadi pendiam, tapi kak waa tahu banyak benda adik sorok. Tengok air muka adik cuba senyum tapi sayu je. Bila tanya adik nangis, baru adik cerita. Hm sabar la dik, dugaan nak tuntut ilmu Allah. Adik rindu suasana rumah dengan family.

Adik tulis no kak Waa dekat kertas, demam ke apa adik mesti call kak Waa suruh amek. Last raya haji hari tu, adik call.

“Kak waa esok Achoi dah boleh balik amek pagi-pagi tau, pukul 8 pagi!”

IKLAN

jenazah yang terkaku depan pintu

Adik berat hati nak balik tahfiz, asyik tangguh. Balik kerja je adik yang buka pintu. Bila tanya nape adik tak balik lagi? Adik sengih je cakap esok la. Rindu sengih tu ? Dua tiga hari macam tu. Malam sebelum balik tahfiz, adik gaduh dengan Nadhir berebut main phone.

Gaduh punya pasal tak tidur dengan Nadhir, adik tidur dengan kak Waa. Lama kak Waa tenung adik kat sebelah, tengok adik tidur & that was the last time i saw you adik. Tak dapat tengok jenazah adik, sebab mak dengan kak Lia yang bagi DNA test je dapat tengok jenazah.

Last-last kak Lia hantar gak adik balik tahfiz, adik cakap adik penat nak habis cepat. Nak balik rumah, nak jaga mak. Berehat lah adik. Berehat selamanya di sana ?

IKLAN

Adik antara yang terawal pergi dulu dalam kebakaran tu. Adik struggle nak lepaskan diri, adik rempuh pintu tapi ? Doc yang jumpa jenazah adik, angkat jasad adik yang terkaku depan pintu.

jenazah yang terkaku depan pintu

Adik teman ayah dekat sana ye, ayah mesti rindu adik. Jumpa abang kita Omar juga. Kak Waa tahu tak layak, tapi adik tolong tarik kami semua sama-sama masuk syurga ? Rindu. Kita terpisah di dunia. In Shaa Allah di alam sana kita berjumpa lagi. Terima kasih Allah beri peluang kami sekeluarga luangkan masa bersama arwah, beraya bersama sama untuk kali yg terakhir. Adik tetap dalam kenangan, tetap dalam hati kami ❤️

 

Sumber/Foto: Instagram @nzraismail – Mingguan Wanita