Selalunya kita dengar tragedi orang meninggal dalam kereta kerana terhidu gas monoksida. Pada fikiran mungkin kerana terlalu lama berada dalam kereta atau tertidur. Inilah yang menjadi punca dan pembunuh senyap.

Perkara yang sama turut dilalui oleh Puan Nur Jalilah Leyla yang dikongsikan dalam facebooknya. Sebagai ingatan untuk kita semua. Anak tidur dalam kerta bukan sebab mengantuk tapi mungkin ini boleh menjadi sebab mereka keracunana gas monoksida.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: “Patutlah Lambat Sembuh, Beri Ubat Tak Ikut Dos,” Lagi Mudaratkan Kesihatan Anak

Ayah Kena Ringan Tangan Siapkan Anak, Inilah Ikatan Hati & Mudah Dengar Kata

Info Lwbih Menarik DI SINI

Terhidu Gas Monoksida

Pengalaman yang  tak akan pernah Umi lupa. Saat kami semua termasuk (mak ayah mentua) opah dan atok keracunan gas monoxide dalam kereta.

Pada 19 May 2022, Umi  dan anak-anak mengikut mak ayah mentua untuk  ke Tanjung Karang, Selangor sebagai peneman balik dalam tempoh 3-4 hari saja.

Dalam perjalanan dari Kuantan, semuanya ok tak ada apa-apa. Anak-anak pula seronok dengan berbual dan teman atok dan opah mereka. Kami sempat singgah makan tengah hari di Temerloh dan selepas itu teruskan perjalanan.

Sempat lagi Umi hantar gambar pada suami untuk tengok anak-anak tengah tidur. Rupanya, suami ada tegur muka Eijaz nampak pucat dan kasihan. Dia tanya anak-anak ok ke. Umi balas ok, mungkin sebab kepenatan agaknya. Tak sangka, sebenarnya mereka dah lain masa ini. Deeja pula senyap, tidur dan tak ceria. Fikir Umi, mungkin sebab cuaca panas.

Pada sekitar jam 1.00 tengah hari, selepas dari hentian Bentong, tiba-tiba, Deeja terjaga dan merengek tapi mata tak terbuka. Umi pujuk dan tiba-tiba badannya lembik. Namuri seorang ibu, rasa sesuatu tidak kena. Umi cuba kejutkan Deeja untuk bangun tapi tiada respon.

Umi terus jadi panik, anak selembik-lembiknya. Terus Umi menjerit pada mertua beritahu Deeja tak sedar diri tanpa sebab. Buka baju dan seluar, tepuk-tepuk dan sapukan air pada muka untuk kejutkan dia. Tapi tetap tiada respons.

Pernafasannya pun makin lemah. Kami berhenti tepi highway dan tahan kereta lain sambil mendukung anak. Umi hanya fikir, Ya Allah, jangan ambil nyawa anakku.

Zara Dan Eijaz Pula Tidak Sedarkan Diri

Sementara itu, Zara dan Eijaz meraung dalam kereta sebab takut tengok kami panik dan riuh untuk kejutkan Deeja. Masa itu, ada satu kereta, keluarga Chinese (Mr Richard berhenti dan tanyakan keadaan. Dia meminta kami ikut mereka dan terus ke hospital berdekatan. Masa itu, Mr Richard syak ada masalah gas dan berpesan supaya buka tingkap.

Semasa perjalanan ke hospital, Deeja masih tiada respon, luruh rasa jantung Umi sebab tak tahu punca. Tiba-tiba Zara dan Eijaz diam, mereka pula tidak sedar. Eijaz tertiarap di bahagian bawah kaki dengan muka ke bawah karpet. Manakala Zara separuh badan atas kerusi kaki ke bawah dan meniarap. Ya Allah dugaan apakah pada kami.

Ayah mentua teruskan pemanduan dan ikut kereta Mr Richard. Mak mentua pula bantu kejutkan Eijaz dan Zara. Alhamdulillah mereka cepat sedar semula dan menangis. Eijaz nampak sangat pucat dan lesu. Umi pula dah mula rasa nak muntah, pening dan nak pitam. Tapi sebabkan anak-anak tak sedarkan diri, Umi gagahkan diri bertahan sambil muntah-muntah dan kejutkan mereka.

IKLAN

Diberi Bantuan Oksigen

Sampai di hospital Orang Asli Gombak terus ke bahagian Kecemasan dan Deeja diberi terus bantuan oksigen.

Umi sesak nafas dan masih muntah-muntah angin. Mak mentua pengsan selepas sampai di hospital dan ayah mentua serta Zara, Eijaz diberi bantuan oksigen.  Selepas semua diberi bantuan oksigen, mereka kembali stabil tapi masih dalam keadaan lema. Suami pula dah bersiap datang dari Kuantan.

Kes kami di rujuk ke hospital Selayang. jam 8 malam kami semua dihantar ke Hospital Selayang menaiki ambulance. Kereta kena tinggal sebab doktor tidak mahu ambil risiko.

Doktor Sahkan Keracunan Gas Monoksida

Dari situ, doktor mengesahkan kami keracunan gas monoxide yang berpunca daripada kebocoran pada bahagian ekzos. Kami dipantau sehingga betul-betul stabil.

Doktor ada beritahu, kalau Umi tak tahu anak tak sedar itu dan berangapan anak-anak tidur lena, kemungkinan akan mengancam ntawa anak-anak. Sebab ia menterang pada orang yang tidur dan terus idak sedarkan diri sampailah kekurangan oksigen pada otak.

Syukur, Allah berikan naluri yang tepat pada Umi dan pantas sedar bila Deeja lain macam lembik dan tak sedar masa tu. Jam 3 pg barulah doktor lepaskan kami balik.

Ibarat mimpi ngeri semua tu. aKeracunan gas monoxide ini tak bermakna masa kita berhenti kereta dan tidur di hentian saja. Ia juga boleh berlaku dalam keadaan kerta engha bergerah. Tapi ia boleh bahayakan pada penumpang yang tidur.

IKLAN

Mak Ayah Mentua Pun Pernah Alami Sebelum Ini

Allah jentikkan kami ikut sekali, kalau la mentua berdua saja balik tak tahu apa akan jadi pada mereka. Lagi bahaya sebab berdua dan tak sedar kebocoran gas itu.

Patutlah pada hari Sabtu sebelum ini, mak mentua masa perjalan ke Kuantan, dia dah pengsan dan muntah sekali dalam kereta tanpa sedar. Itulah permulaan kebocoran gas dalam kereta.

Kena Beringat

Sebelum perjalanan yang jauh, periksa semua keadaan kenderaan, baik kereta lama mahupun kereta baru.  Pantau sama penumpang yang tidur. Berhentilah seketika setiap 2 jam perjalanan atau buka tingkap sekejap.

Ingatlah, perkara nak jadi tanpa tanda dan diduga. Kita kena sentias peka dengan keadaan keliling terutamanya anak-anak.

Kepada Mr Richard sekeluarga, kami ucapkan jutaan terima kasih dan ibarat terhutang budi. Kalau tak kerana Mr Richard berhenti dan tenangkan kami serta bawa kami ke hospital.

Walau berlainan agama tapi Mr Richard yang terawal berhenti dan bagi bantuan. Umi pun tak tahu Mr Richard ni asal mana dan tinggal di mana. . Seandainya  posting ni sampai kepada Mr Richard sekeluarga, kami sangat-sangat hargai dan terhutang budi.

Mingguan Wanita : Kita tak tahu, ingatkan keracunan gas ini masa kita berhenti dan tidur lama dalam kereta tapi boleh berlaku seamsa dalam perjalanan. Moga kita sentiasa dalam jagaanNya.

Sumber: Nur Jalilah Leyla

 

IKLAN

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

 

 

Follow kami di :

Facebook Mingguan Wanita

Instagram Mingguan Wanita

Twitter Mingguan Wanita

 

 

#bangkitwanita

#langkahyakinlakarkejayaan

#bisnesdarirumah

#mingguanwanita