Berkorban demi anak-anak dengan melepaskan kerjaya tetap sebagai jururawat, sememangnya itulah keputusan yang drastik yang telah diambil oleh usahawanita berjaya Ayda Rashidah Abd Rahman, 32 yang juga Trainer Usahawan & Pemilik Butik Mamadil Pulau Pinang.

Wanita ini telah mengharungi turun naik dalam kehidupan. Secara realitinya, Ayda akui tidak lari pernah diuji hidup susah. Hingga satu saat dia dan suami terpaksa jual motor untuk meneruskan kehidupan dan supaya anaknya tak kelaparan.

 

 

Ayda Berkorban Demi Anak-Anak 

Ternyata ujian demi ujian memberi banyak pengajaran berharga buat ibu muda ini, malah dia sama sekali tidak pernah lokek berkongsi perjalanan susah senangnya selepas berhenti kerja sebagai seorang jururawat atau pembantu pembedahan pergigian (DSA).

Sewaktu berkongsi kisahnya menerusi MW Live, Kisah Inspirasi & Sukses (KIS) menerusi tajuk “Pernah Susah Sampai Jual Motor Supaya Anak Tak Kelaparan”. Ayda merungkai mengapa dirinya begitu drastik mengambil keputusan berhenti kerja tetap semata-mata untuk anak, keluarga dan kini bergelar seorang usahawan.

Sememangnya bergelar seorang usahawan bukanlah satu perkara mudah. Apatah lagi buat mereka yang sudah punya kerjaya tetap dan berniaga sebagai pendapatan sampingan.

“Pada mulanya, saya tak minat pada bisnes. Disebabkan kami ada masalah kewangan, bila jadi tekanan, saya mula berjinak-jinak buat kek dan suami cari bisnes yang boleh membantu.

“Titik pertama kami buat bisnes. Bila mana saya diuji, fahamlah kan orang kerja kerajaan memang senang buat pinjaman. Disebabkan kesilapan yang saya buat dan tak boleh patah balik. Pada waktu itu saya tak ada pendapatan tambahan untuk membantu saya membayar pinjaman, jadi saya dan suami jadi terbeban,” ungkap Ayda yang pada masa itu sangat gigih mencari pendapatan sampingan bagi meneruskan kehidupan.

Pernah Sorok Kereta Di Kampung, Tak Mampu Bayar

Akui Ayda lagi sewaktu menghadapi masalah kewangan dia dan suami terpaksa menjual motor dan sorokkan kereta di kampung dari dikesan oleh pihak bank.
“Pada awal, saya dan suami buat bisnes tak ada ilmu dan mentor. Mujurlah suami, suka selongkar apa yang ada dalam Facebook. Buat marketing sendiri dan membuat penambahbaikan dalam bisnes.

IKLAN

“Malah kami terpaksa jual motor untuk meneruskan kehidupan. Kereta pula sebenarnya mama punya dan saya guna dan sambung bayar, kereta kami itu kemudia dihantar kat kampung selama enam bulan sebab tak ada duit nak bayar.

“Bank pihak bank telefon mama, kata nak tarik. Kami sorok kereta enam bulan di kampung. pada waktu itu, kami hanya guna motor. Suami akan hantar dan ambil saya untuk ke tempat kerja,” ungkap Ayda yang terpaksa mengharungi kehidupan yang getir sebelum berjaya.

Nekad Berhenti Kerja

Akui Ayda kini baru empat bulan menjadi suri rumah dan rasmi berhenti kerja.

“Sewaktu ambil keputusan, saya nekadkan hati berhenti kerja. Saya serahkan surat pada doktor yang menjaga klinik. Dalam hati saya berkata, “ini keputusan yang aku dah buat. Serahkan pada Allah, mungkin ini aturan dari Allah.”

“Untuk mengambil keputusan berhenti bukanlah satu perkara yang mudah. Saya fikirkan anak-anak.

“Anak-anak adalah anugerah dan hadiah. Saya sanggup lepaskan kerja sebab anak-anak. Sebelum ini, bila balik kerja memang tak ada masa untuk famili. Saya kena selesaikan tugas 12 tengah malam dan esok dah nak kerja.

“Pada waktu itulah, nak layan anak dan pelanggan. Memang penat jadi saya tak nak jadikan anak-anak sebagai mangsa. Kita tak nak kita punya masalah kita lepaskan pada anak-anak. Dalam hati saya berkata, “Tak apalah aku berkorban demi anak-anak. Lagipun anak-anak membesar cuma sekali saja depan mata kita.” Apa yang saya lakukan demi kebaikan mereka,” terang Ayda.

IKLAN

Terpaksa Guna Duit Simpanan Bayar Gaji Pekerja

Menyentuh tentang perniagaannya apatah lagi dengan Pandemik Covid-19, Ayda akui pada awal Pandemik bisnesnya juga turut terjejas.

“Masa awal dulu bisnes seperti biasa. Tak sangka bila Pandemik Covid-19 ni rasa terkejut dan menjejaskan juga kesihatan bisnes. Masa awal-awal bisnes jatuh teruk. Kita fokus pada ejen-ejen yang menjual. Kita utamakan orang yang memerlukan dulu. Kita bayar pekerja guna duit simpanan kita. Kami fikir macamana nak naikkan bisnes. Pada waktu itu saya sangat sedih, ditambah pula ayah pula meninggal dunia. Alhamdulillah segalanya kami daoat atasi dengan baik. Malah saya dan suami sentiasa berbincang macamana nak kembangkan bisnes dengan lebih baik.

“Matlamat utama saya dalam berbisnes nak bantu orang, bukan nak kaya seorang. Kalau boleh nak orang di sekeliling ada apa yang kita ada. Bila kita ada ilmu kita bantu orang lain, orang akan rasa seronok. Saya punya impian nak jadi pembayar zakat terbesar di Malaysia,” kata Ayda yang turut menasihati mereka yang ingin berniaga boleh saja memulakan berniaga walaupun dengan menjual barang terpakai di rumah.

Jangan Buat Keputusan Melulu Boleh Makan Diri

Ibu kepada tiga orang anak ini juga, menasihati pada wanita di luar sana yang ingin menceburkan diri dalam perniagaan janganlah buat keputusan untuk berhenti kerja secara melulu.

“Saya nasihatkan pastikan perjalanan bisnes itu betul-betul kukuh. Jangan fikir majikan tak boleh bagi sokongan, terus ambil keputusan berhenti kerja. Jika bisnes yang anda rancang boleh pergi jauh tak ada masalah. Jika buat keputusan berhenti melulu kerana nak berbisnes, janganlah buat begitu kerana boleh makan diri. Untuk mulakan perniagaan, pilihlah bisnes yang punya modal yang rendah. Untuk yang bertanya nak jadi ejen Mamadil, saya akan bagi panduan,” akhiri Ayda.

Baca Disini Juga:

IKLAN

Bila Berumahtangga Selarikan Cara Berfikir, Barulah Suami, Isteri Tak Banyak Bercanggah

Isteri Sanggup Berhenti Kerja Jadi Suri Rumah, Semua Kena Catu. Berbaloi Tak?

Nak Lonjakkan Bisnes Jangan Takut Keluarkan Modal, Jenama Popular Dunia Pun Melabur Besar Dalam Pemasaran!  

JOM SERTAI GRUP TELEGRAM BANGKIT WANITA MW

Kesan pandemik C19, ramai gaji dipotong atau dibuang kerja. Boleh buntu juga sekejap. Namun, ada berita baik untuk para wanita B40 & M40. Mingguan Wanita prihatin dengan nasib menimpa anda dan susulan itu, kami menjemput semua untuk menyertai group Telegram Bangkit Wanita MW sebagai platform untuk mendapatkan info niaga, promosi kursus, tip berbisnes, perkongsian usahawan yang memberi inspirsasi dan lain-lain. Klik link ini untuk menyertainya:  https://t.me/bangkitwanitaMW

Selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral. Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini. Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Pilihan Antara Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

 

Cookies Viral Legend 

Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 14 Ogos 2021.

Klik ini untuk mendaftar:  https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita – https://www.facebook.com/mingguanwanita/
Instagram Mingguan Wanita – https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Twitter Mingguan Wanita – https://twitter.com/MingguanWanita
Telegram : https://t.me/bangkitwanitaMW
Youtube : https://www.youtube.com