susu pekat manis

Susu pekat manis boleh dikatakan barang ‘wajib’ setiap kali membeli barangan keperluan dapur. Untuk membuat minuman yang bersusu, kuih muih dan sebagainya. Harga satu tin susu pekat manis ni, boleh tahan mahal jugak harganya.

Buat mak-mak yang selalu guna susu pekat manis ni, sebenarnya boleh buat sendiri je susu ini di rumah.Hanya guna 4 bahan. Cukup mudah dan lebih menjimatkan, tak perlu lagi beli di kedai.

Jom ceduk resipi susu pekat manis yang dikongsikan oleh Syazwani Bakhari ini;

“Terima kasih yang sudi berkongsi resepi *SUSU PEKAT MANIS HOMEMADE* Jimat, tak payah beli dah hat dalam tin lepas ni. Selamat dan dijamin bersih. Sekali buat dapat banyak pula tu.”

Bahan-Bahan:

1 cawan air panas
½ cawan marjerin
2½ cawan gula halus
300g susu tepung

Cara Membuat:

1.Masukkan air panas, gula, marjerin dan susu tepung ..blend je semua sampai halus.siap!

p/s: Kalau kurang manis campur gula lagi kalau cair letak lagi susu tepung. Adjust ikut nak takat mana, cayaq ka pekat.

Selamat Mencuba! Semoga perkongsian ini bermanfaat.

MW: Senang je rupanya nak buat susu pekat manis sendiri di rumah. Tak payah lagi nak beli kat kedai malah lebih jimat!

Sumber: Syazwani Bakhari

Jangan Lupa Komen

komen