info tayar kereta

Sebelum berhajat nak tukar tayar kereta, adalah penting bagi kita untuk mengetahui perkara asas mengenai tayar terlebih dahulu.Iyalah kereta bagaikan satu keperluan untuk kemana-mana. Baik nak hantar anak sekolah, nak pergi kerja, nak ke pasar dan macam-macam lagi. Bila kereta bermasalah bagaikan ‘patah’ sebelah kaki.

Bila dah sampai masa, tayar kereta akan menjadi botak dan perlu ditukar yang lain. Hah, info nilah, para wanita khususnya kena tau. Jangan semuanya serahkan pada encik suami. Biar kita nampak ada ‘ilmu’ sikit depan tokey kedai tayar ni. Tak de lah kena senang-senang je kena tipu bulat-bulat.

Sebab kebiasaannya walaupun tak semua, tokey kedai tayar ni akan keluarkan tayar yang lama untuk clearkan stok dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired), namun tetap jual pada harga baru. Jadi, kalau nak tukar tayar tu, berhati-hatilah supaya kita tak tertipu dan bersikap lebih prihatin setiap kali ingin menukar tayar.

Berikut ialah senarai kod yang patut kita tahu.

Info Pasal Tayar Kenderaan;

1. Kod Tayar Kenderaan:

Contoh: 195/50 R16 84V

195 = Lebar
50 = Tinggi
R = Radial
16 = Saiz/Rim
84 = Had Maksimum Bebanan
V = Had Maksimum Kelajuan 240km/jam

Lihat Abjad yang last;

S = Maksimum Had Laju 180 km/jam

T = Maksimum Had Laju 190 km/jam

U = Maksimum Had Laju 200 km/jam

V = Maksimum Had Laju 240 km/jam

Z = Maksimum Had Laju 240 km/jam

W = Maksimum Had Laju 270 km/jam

Y = Maksimum Had Laju 300 km/jam

Sebab tu banyak berlaku kemalangan yang berpunca daripada kes tayar pecah kerana pemilik kenderaan tidak arif tentang kemampuan larian tayarnya dalam keadaaan cuaca di Malaysia.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka Tercatat Di Sisi Tayar

Contoh: 0514

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.

Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yang baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yang terkini.

3. Diskaun

Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.
Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);

2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80%
2011 ke bawah = PERCUMA

Semoga perkongsian ini membantu wanita-wanita agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar dan memberi manfaat kepada kita semua.