sambal-petai-ikan-bilis

Resepi sambal petai ikan bilis ini istimewanya sebab menggunakan banyak petai. Kongsi pemilik resepi Firda Ashaary, kebetulan terjumpa petai bergantung di gerai.

Cepat-cepat dia beli untuk diri sendiri dan ibu mentua. Dah alang-alang itu, masakkan juga sambal petai bilis. Nanti bolehlah dihadiahkan pada mentua.

“Balik dari serambi Afrika itu hari, kitaorang ada exit Tapah. Sekejap je exit, kat simpang tu je. Pastu keluar balik, teruskan perjalanan.

Mata aku nampak petai bergantungan, besar weii mata dia. Laju aku suruh EncikRoy u-turn.

Petai Yang, petaiiii. Patah balik!”

Aku beli 2 ikat. Satu untuk rumah aku. Satu untuk rumah ibu mertuaku. Jadi semalam EncikRoy nak pi hantar barang untuk maknya, aku seksiap buatkan sambal petai bilis.

“Dah kenapa sambal petai bilis bukan sambal bilis petai?” tanya nitizen kepala petak.
Ehh, sukati saiya lah nak letak nama gitu. Saiya yang mashakkk. Lagipun petai lagi banyak dari bilis. So petai bilis lah.

Bukan bilis petai.
Kah!

Step semua kat gambar yer. Rajin pulak aku snap. Haha.

Cara Memasak Sambal Petai Ikan Bilis Sedap

Panaskan minyak, jangan sikit sangat ehh. Agak-agak lah yer.
Pastu masukkan cili kering yang siap dikisar bersama bawang besar. Aku memang ada stok cili kisar ni dalam peti ais.

Mudah.

Haritu ada aku share macam mana buat cili kisar ni cara aku.

Ohh lupa, minyak tu korang guna lah dulu untuk goreng bilis.

sambal-petai-ikan-bilis

Petai ni aku potong buang tepi dia tu, pastu aku belah dua.

IKLAN

Risau ada ulat pulak kat dalam. Kang tambah lemak-lemak, kau pun tak tahu.

Saja aku masak sekali kulit supaya bila makan mulut tak terlalu berbau. Ni petua arwah tok aku, makan petai sekali kulit.

Basuh dan tos kan lah dulu petai tu.

Campak asam keping 2.

Malas aku nak tag makcik asam keping hitam tadi. Kang dia kata aku nak menunjuk pulak asam keping aku helokk.

Tapi,
Memang helok pun oii.

Bak kata Jijah,

Alashhh lion!”

Masukkan :

IKLAN
  • Gula 3-4 sudu makan
  • Garam sikit je (sebab bilis dah masin)
  • Ajinamoto secoet.

Sori lupa snap gambar gula dan garam.

Korang kenal kan? Takkan gula dengan garam pun keliru kot.

Lagi resepi sambal : Sambal ikan bilis bertambah sedap, kena tumis gula jadikan karamel dulu

Pastikan Sambal Dah Tukar Warna

Dah nampak sambal kita dah tukar kaler. Dari cerah ke merah gelap. Kacau-kacau sikit, pastu tuang lah bilis yang dah goreng tu.

Gaul lagi, supaya dorang berbaik-baik. Nak duduk lama kan, kena la berbaik.

Aku lupa lagi nak snap gambar bilis.

Dah takkan korang tak kenal bilis?!! Agakla.

sambal-petai-ikan-bilis

Nampak sambal dan bilis tu dah berbaik mesra je, kau masukkan lah watak ketiga di antara mereka berdua tu.

IKLAN

Ehh, bahan ketiga.
Bahan penting ni, PETAI.

Korang jangan lupa,

Takde petai, takde lah orang nak panggil nama dia SAMBAL PETAI BILIS. Orang panggil sambal bilis je. Walaupun sambal bilis ni top dan fevret semua.

Taraaaaaaa.

Sambal Ikan Bilis Petai Siap!

sambal-petai-ikan-bilis

Nampak sedap kan? Haruslah.. dah ada petai maaaa.

Cuba takde petai.
Biasa je lah pemandangan dia.

Ada petai, terus menarik jadinya. Gandingan mantap!

Sedap oii.

Cukup rasa semua. Malah kadang berlebih-lebih pulak rasanya.

Tak kurang asam, ehh tak masam
Dan tak manis.
Tak tawar atau masin
Tak pedas, just nice.

Sedap namateyy!

Selamat Mencuba Korang.
Semoga kurusssssh!

Sumber/Foto : Firda Ashaary

Cari Petai Fresh Dari Kebun di sini : https://invol.co/cl90ai5