Rupanya Ini Yang Anak Autisme Nampak Dalam ‘Dunia’ MALAM Mereka

Ini apa yang anak autisme nampak pada malam hari. Lelaki ini, Khairul Azwan berkongsi kisah dirinya yang disahkan autisme dan ADHD dan berkongsi dari pandangan kaca matanya.

Berbanding mereka yang menjalani kehidupan normal. Hakikatnya, pandangan malam mereka tersangat indah malah penuh dengan warna warni. Indah sekali pengkisahannya. Sungguh menyentuh hati.

Kongsinya,

Pandangan Malam Anak Autisme Tak Sama

My autisme and ADHD life
Hai, i’m Khai, autisme and ADHD dewasa.
Di bulan Ramadhan ke-12 (ketika status dimuat naik) ini, Khai tergerak untuk berkongsi cerita tentang pemandangan di waktu malam.

Apa yang I nampak ne, adik-adik autisme yang lain pun sama merasainya.
Seperti post I yang lepas di mana tumbuhan-tumbuhan sangat cantik dilihat dari sudut pandangan autisme. Hari ni I nak berkongsi cerita pandangan di waktu malam.

Dari sudut pandangan autisme.
Tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan

Tetap berwarna warni, cuma bersinar je bila waktu malam.

IKLAN

Cikgu Marah Bila Warna Ikut Apa Anak Autisme Nampak

Langit malam kami tak sama dengan langit malam yang lain yang gelap dan boring. (cikgu suruh I kaler macam tu, gelap dan hitam, tapi I tak suka, I kaler macam I nampak, so cikgu marah, I pun sambil nangis tukar kaler yang seperti cikgu suruh).

Langit malam I terang seperti siang tapi sedikit gelap seperti mendung, berwarna hijau zamrud. Terang bersinar-sinar, Allahuakbar! bintang-bintang bergemerlapan. Seperti lagu kanak-kanak ‘twinkle twinkle litle star, like a diamond in the sky’.

Sangat cantik dan besar-besar kesemuanya. Sebesar bola sepak hingga sebesar guli. Memang sangat cantik. Buat I nak baring je kat satu tempat tu sambil tengok langit berjam-jam.

Bulan sangat cantik berwarna putih kuning, bersinar seperti emas, tapi bila tiba bulan penuh bulan yang I nampak sangat besar hampir memenuhi langit. So I sangat ketakutan. Bila tiba full moon (bulan penuh).

IKLAN

Thank you Allah for this gift. I’m very thankful for that.

Diuji anak autisme, penat kalau cari punca, mak ayah kuatlah untuk bangkit.

Bila Hujan, Langit Malam Berubah Warna

Langit malam beribu bintang bersinar, tapi kalau nak hujan, jadi seperti aurora berwarna lain di setiap tempat. Ada purple. Tu kalau nak hujan ribut petir, yellow tu kalau nak hujan je. Awan bersinar macam diamond.

IKLAN

Mungkin sebab awan terjadi dari air. Air kan kami nampak macam diamond. Tutup mata sekejap. Bayangkan seperti yang I cerita tu. Hurmm menarik kan.

Terima kasih kerana sudi selami dunia kami. Kami pun tak nak berbeza, tapi Allah SWT dah ciptakan kami berbeza. Sayangi la kami.

‘KAMI BUKANNYA GILA, BUKAN TAK WARAS TAPI KAMI ISTIMEWA’

Komen yang tak buat I down ok.

#Myautismelife

Sumber/Foto : Khairul Azwan

Untuk dapatkan info berkaitan kursus keusahawanan anjuran Mingguan Wanita, join telegram BANGKIT Wanita : https://t.me/bangkitwanitaMW