Bila orang puji anak kita, mulalah kita rasa tersipu-sipu dan jawab dengan rendah diri tentang apa yang biasa anak buat di rumah.

Ini belum lagi bila orang puji anak kita depan mereka. Anak dengar apa uang mak ayah cakap dengan peel yang berlawanan semasa di rumah. Tentu dirinya kecil hati. Kononnya, menafikan apa yang orang cakap itu.

Sedihnya, memikirkan tentang cara kita mak-mak yang cuba nak merendah diri bila orang puji anak kita. Malah, mula nafikan dengan apa yang orang cakap.

Jangan begitu, sepatutnya mak-mak bersyukur dan senyum dengan apa yang orang puji anak kita. Mak-mak patut bangga sekurang-kurangnya anak terdidik dengan apa yang kita ajar di rumah.

Perkongsian daripada Hanis Athirah Rusli ini, boleh dijadikan panduan buat mak-mak tentang bagaimana kita nak balas kembali bila ada kawan-kawan berkata demikian.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Setiap Anak Ada Kelebihan Tersendiri, Yang Penting Mak Ayah Jangan Lupa Puji Anak!

Mak Ayah Ambillah 15 Minit ‘Special Time’, Bukannya ‘Cari Masa’ Bermain Dengan Anak

Info Lebih Menarik DI SINI

Bila Orang Puji Anak Kita, Jangan Nafikan

Bila anak dipuji, sesekali kita tak tahu nak respon macam mana kan? Cuma lebih banyak terfikir yang pujian itu hanyalah sekadar untuk mengambil hati kita, jadi untuk membalasnya biasanya kita akan terus-terusan untuk menafikannya kan?

1. Eh mana adaaa, depan orang je anak saya duduk diam. Kalau tak buas jugak tu. Panjat sini sana, tak berhenti.

2. Ishhh taklah, nampak sopan sebab datang rumah orang, kalau dekat rumah dia lah paling banyak buat sepah, rumah kejap simpan lepas tu berselerak lagi, ni lah juaranya

3. Oh biasa-biasa je, mana ada rajin, dekat rumah saya suruh buat apa-apa malas jugak. 10 kali suruh barulah bergerak.

Betulkah tindakan kita ni? Nak mengiyakan nampak sangat berbangga, tapi takkan nak biarkan saja pujian itu tergantung sebegitu?

Cuba bayangkan bila anak-anak mendengar respon kita, perasaan mereka bila kita hebahkan kelemahan mereka?

Perasaan Anak

Anak pasti terkilan dan percaya apa yang didengarnya. Kita pula menyuburkan lagi sikap negatif dalam diri anak itu. Sedangkan itu aib mereka.

Tanggungjawab kita untuk melindungi, menasihati secara personal sehingga mereka berubah bukan berbangga dengan kelemahan mereka. Apa yang kita cakap mungkin dapat membuatkan diri kita kelihatan rendah diri ketika dipuji, tapi lebih kepada menghiris perasaan anak-anak bila didengari.

IKLAN

Apabila sentiasa diulang-ulang, ini menyebabkan mereka percaya itu sahaja kemampuan diri mereka dan ibu langsung tak menghargai perubahan mereka.

Doa Mak

Sebenarnya, setiap kata-kata yang yang keluar dari orang lain merupakan satu doa. Sebab itu orang tua-tua selalu pesan

“Sebut dan kata-kata yang baik-baik supaya yang baik-baik juga yang akan datang dalam hidup kita.”

Sebaliknya, bila dipuji senyum, syukur pada Allah dan jawab

1. “Haaza min fadhli rabbi”
Ini semua dari kurniaan dan kelebihan Tuhanku.

2. “MaasyaAllaah, laa quwwata illaa billaah”
Sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud.

3. Alhamdulillah.
Segala puji bagi Allah.

Kata-kata Baik

Jadi, tiap kali ada yang memuji atau mengungkap kata-kata yang manis didengar, ucapkanlah ayat di atas semoga dapat akan memberi kebaikan buat diri sendiri dan yang mendoakan.

Supaya kita terbit rasa syukur kepada Allah, dijauhkan rasa sombong, bongkak, bangga diri kerana semua ini berlaku dengan pertolongan dari Allah. Dalam masa sama kita juga tidak melukai hati mana-mana insan yang mendengarnya.

Setiap patah perkataan yang kita ucapkan kepada anak-anak kita merupakan doa. Jangan nanti kata-kata yang tidak baik pula yang dimakbulkan Tuhan. Carilah kebaikan dalam diri anak-anak walaupun kecil.

IKLAN

Subur-suburkanlah kebaikan itu. Tapi, jangan sampai berlebihan memuji anak, sampai anggap sesuatu kebaikan itu terjadi adalah disebabkan diri sendiri. Kita lupa sebenarnya ALLAH lah yang menjadikan perkara itu terjadi.

Sesungguhnya kita tak berdaya.

Kita hanya makhluk lemah.
Hakikatnya semua dari Allah.

#tipsparentinghanis
#ibubarubelajar

MW: Sepatutnya berbanggalah bila orang puji anak kita. Katakan yang baik-baik pada ada, moga ia akan beri kebaikan pada orang tuanya nanti. Aamiin.

Sumber: Hanis Athirah Rusli

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan
https://t.me/bangkitwanitaMW

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

IKLAN

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.

Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka
pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.

Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.
Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

1. JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ 

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita