Nasi himpit, satu kemestian yang mesti ada untuk digandingkan dengan kuah kacang, soto, lontong dan sebagainya. Ia mesti jadi pelengkap dan kalau musim perayaan memang kena ada.

Kalau dahulu, mak-mak kena buat sendiri saja nasi himpit . Tak ada pun yang segera dijual di pasaran. Tapi dengan zaman yang semakin moden, semuanya nak cepat, suah ada yang segera. Beras dalam plastik dan mak-mak hanya rebus saja.

Bila musim perayaan, memang laku keras nasi himpit nie. Lmbat beli, memang habis stok la jawabnya. Lepas tu, nak makan dengan apa kan! Susah juga.

Satu lagi, kita kena fikir, kalau nasi himpit yang dalam plastik itu, mugnkin ia boleh membahayakan kesihatan tanpa kita sedar. Jadi, ada cara lain yang boleh mak-mak praktikkan untuk buatnya dengan menggunakan periuk nasi saja. Ikut cara yang dikongsikan oleh Norfadilah Ibrahim ini memang menjadi.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Tip Kek Buah ‘Moist’, Rendam Buah Dengan Air Suam, Gaul Tepung, Gerenti Jadi!

Resipi Mudah Biskut Coklat Chip Ala Anna Olson, Tak Sempat Raya, Confirm Licin!

Info Lebih Menarik DI SINI

Nasi Himpit, Teknik Orang Dulu

Sebenarnya mak-mak kita dulu dah lama guna teknik ini untuk buat nasi impit, cuma mungkin bila ada pilihan untuk beli nasi impit instant, cara ini semakin dilupakan. Tapi kalau ramai tahu betapa simplenya cara ni, mesti dah tak beli lagi nasi impit instant tu!

Bahan-bahan:
2 cawan beras
6 cawan air

Nisbah nasi impit dengan air adalah 1:3, iaitu 1 cawan beras kepada 3 cawan air. Boleh gandakan atau kurangkan ikut keperluan.

Cara Membuat:
1. MASAK NASI
Mula-mula, tanak nasi sampai masak.
Tak kisahlah nak guna periuk biasa atau periuk elektrik / rice cooker. Asalkan nasi dapat masak sepenuhnya.

Sesekali kacau bagi rata dan tak berkerak.

2. LENYEKKAN NASI
Bila nasi dah masak, terus lenyekkan sedikit nasi itu dengan cawan atau senduk.
Pastikan nasi cukup lembek. Kalau tak cukup lembek boleh tambah sikit air panas.

3. TUANGKAN KE DALAM BEKAS
Nasi lembik yang dah dilenyek itu bolehlah dituangkan ke dalam loyang / dulang.
Kalau tak ada dulang macam ni, boleh juga guna bekas tupperware atau apa-apa bekas lain yang sesuai.

IKLAN

 

4. PADATKAN
Kemudian, padat-padatkan nasi dalam loyang atau bekas tadi dan ratakan bagi elok.

5. TINDIH
Akhir sekali, tindihkan dengan bahan berat dan biarkan ia mengeras seketika.
Saya tutup dengan plastik supaya nasi tak melekat. Kalau ada daun pisang lagi bagus. Lagi wangi bau dia.

Nak bagi padat, saya tindih pulak guna lesung batu .
Biarkan sekejap sampai ia sejuk dan keras.
SIAP!

Bila dah siap tu, beginilah hasilnya.
Sekarang dah bolehlah makan dengan sambal, kari, lodeh dan sebagainya.

Memang mudah sangat kan?

IKLAN

Kredit: Norfadilah Ibrahim

MW: Bolehlah buat nanti, mana tahu kalau dah habis yang instant kat kedai, guna cara mudah ini.

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.

Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

IKLAN

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.

Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.

Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan.

Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita