Resah Anak Ekzema, Hati-hati Sapu Kulit Merengsa Itu Dengan Macam-macam Petua

Sekarang ini jumlah anak yang alami ekzema semakin bertambah bilangannya. Jauh beza daripada dulu. Proses merawatnya pun tak sama, begitu juga kesan penyembuhannya ambil masa.

Jadi mak ayah jangan suka-suka sapu macam-macam petua atau produk pada kulit anak yang merengsa. Kasihan mereka.

Ini nasihat yang diberikan oleh Dr Hafiz Sulaiman. Benar.. mak ayah yang ada anak ekzema, dugaan dia lain macam. Kalau tak kental jiwa, boleh bercanggah pandangan antara mereka.

IKLAN

Apa pun ujian yang tuhan berikan ini, carilah jawapan pada penyakit anak dengan pengamal perubatan yang arif.. yang pakar. Agar anak tak jadi bahan ujikaji mak ayah.

 

Resah Anak Ekzema, Hati-hati Sapu Kulit Merengsa Itu Dengan Macam-macam Petua

Pesan Doktor Untuk Mak Ayah Yang Ada Anak Ekzema

Rasanya dah banyak kes saya tengok ekzema jadi makin teruk lepas cuba produk xxx, pencuci xxx, herba xxx.

Saya sedaya upaya elakkan komen produk dan rawatan orang lain..Sebab itu saya jarang balas jika orang tanya produk mana
bagus. Sebaiknya kita taknak lah bias dan promote produk kita je kan.

Cuma kali ni saya nak tegur lah..mak ayah yang ada anak ekzema. Banyak pulak tiba-tiba kes ekzema jadi teruk lepas ambil herba cuba-cuba.

Saya faham, korang stres dan sedih tengok anak korang menderita ekzema..
Gatal malam-malam garu berdarah,anak menangis menjerit tak henti..
Hanya yang melaluinya akan faham..

Lagi-lagi anak pertama..memang panik habis.

Ada tompok kecik merah kat pipi pun tak sabar-sabar nak tenyeh something bagi hilang terus ruam tu.

IKLAN

 

Resah Anak Ekzema, Hati-hati Sapu Kulit Merengsa Itu Dengan Macam-macam Petua

Ini Yang Mak Ayah Kena Faham, Jika Anak Ekzema..

Apa yang korang kena faham…ekzema zaman sekarang tak macam dulu.

Kebiasaannya dulu sapu krim steroid atau pelembap..kejap je reda..pastu ekzema jadi sejarah.

Zaman sekarang, sangat ramai ekzema kanak-kanak yang progres sampai besar.

Sapu steroid kejap memang masih berkesan..bila stop mengejut, ekzema datang mengamuk dengan dendam kesumat.

Kasihan Dekat Anak, Kasihan Juga Dekat Diri Sendiri

Tolong lah jangan main cuba-cuba produk tu produk ni..herba terutamanya kecuali di bawah nasihat doktor
atau pengamal yang berpengalaman dan berpengetahuan.

Kalau produk farmasi, sekurangnya produk yang ahli farmasis sarankan biasanya daripada bahan rendah risiko alergi.

Kalau korang pi ambik akar kayu.. ambik herba.. siapa yang jadi rujukan korang? perawat tradisional? tabib? ahli farmasis?
doktor?

Kalau korang berani tanggung sendiri takpe lah kan..badan korang..

Tapi kalau korang beri anak korang, lepas tu meradang kulit merah berair dan bengkak..

Kesian kat anak kita..Dan kita pun kesian jugak sebab tak tidur lah jaga anak kita.

Korang perlu faham dan tahu ilmu herba ni. Herba ni ada banyak yang mempunyai fungsi IMMUNOMODULATOR.

Maksudnya, herba akan meransang imuniti badan kita untuk mempercepatkan penyembuhan.

Tapi sudah tentu bukan untuk semua orang!

 

Resah Anak Ekzema, Hati-hati Sapu Kulit Merengsa Itu Dengan Macam-macam Petua

Herba Echinacea Cepatkan Penumbuhan Kulit?

Saya dah tengok banyak kes mereka yang ambil suplemen dan sprout alfalfa untuk ekzema jadi makin teruk.
Untuk kes autoimuniti banyak kajian tak galakkan ambil suplemen ni.

Ada yang guna herba echinacea.
Korang tau tak..macam mana echinacea cepatkan penumbuhan kulit?

1) Merangsang interleukin paling kuat pro-keradangan iaitu IL-1 dan IL-6
2) Meningkatkan faktor nuklear -kappa B yang mampu meledakkan keradangan.

Sebab itu salah satu kesan sampingan herba ni ialah KERADANGAN TERUK. Korang ada baca tak sebelum guna?

Allahu.. Naya kat baby weh! anak-anak amanah ibu bapa sebab kita yang buat keputusan untuk mereka.
Adakah kita sebagai ibu-bapa dah buat sebaik mungkin pilihan terbaik untuk anak kita?

Apa Pun Consultlah Dulu Pada Yang Pakar

Tak salah ikut syor kawan try produk herba tu dan ni..tapi kena lah consult tabib herba yang berpengalaman dan tahu ilmu herba ni dan boleh explain kat korang. Bukan main beli terus bagi anak kecil.

Jangan bersedih dan jangan risau. Manusia memang tak lari daripada buat kesilapan.
Apa yang lepas tu jadikanlah iktibar supaya kita jadi ibu-bapa yang lebih baik.

Ingat, badan kita ni bukan tanggungjawab doktor/perawat kita.
Badan kita dan anak-anak kita amanah yang kita kena jaga.
Doktor/perawat hanya beri panduan dan beri syor berdasarkan ilmu dan pengalaman beliau. Kita juga sebagai
pesakit yang buat keputusan.

Buatlah keputusan dengan ilmu. Jangan cuba-cuba dan risikokan kesihatan keluarga kita. Ikhtiar yang terbaik dan berdoa padaNya semoga kita dan keluarga kita dilindungi Allah daripada bala dan bencana. Ameen.

Sumber/Foto : Hafiz Sulaiman, Pejuang Kesihatan