Punya ‘Semangat’ Nak Masak Sambal Sotong, Sebaik Masuk Periuk Tekanan, Lain Jadinya

Mak-mak tentu ada pengalaman lucu, sedih dan bermacam-macam emosi yang boleh dirasai sepanjang memasak di dapur. Boleh dikisahkan sebagai masak tak jadi. Lagi lucu, sedih bila mak-mak punya semangat nak masak, maklumlah pertama kali mencuba. Sekali apa yang dibayangkan tak jadi macam gambaran.

Macam yang dilalui Norliza Liza ini, yang berkongsi kisah sotong kembang yang pertama kali mahu cuba memasaknya. Gara-gara merasa keenakan sambal sotong yang pernah dimakan ketika membeli nasi lemak seorang penjual.

Niat di hati, mahulah sediakan resipi yang sama untuk ahli keluarga rasa. Sayangnya, bila masuk dalam periuk tekanan lain pula setting yang ditekannya.

Ini perkongsiannya,

Semangat Nak Masak Sambal SOTONG KEMBANG

1st time selama hidup tak pernah beli masak sendiri. Hari ni semangat akak nak masak sambal sotong kembang.

Haritu masa beli nasi lemak abang yang jual sambal sotong ni cakap masuk kejap dalam periuk tekanan tinggi… baru la lembut gebu jer.

IKLAN

Akak semangat cuci dan masukkan dalam periuk nak bagi lembut.
Sambil-sambil masak sambal.

Wah! Bau sotong kembang menusuk hidung. Dalam hati mesti nanti masuk dalam sambal sedap nie.


Alih-alih bila buka periuk, akak pun nak keluarkan sotong.
Eh! mana pergi sotong nie. Sambal dah elok masak.. sotong ni nyorok.
Tak puas hati, akak tuang jer kat dalam sinki.
Nahhhhh…suprise!

IKLAN

Tinggal seperti dalam gambar jer.
Rupa-rupanya akak salah setting periuk. Tertekan untuk daging.

Selalu setting daging jer. Hari ni ambik. Tinggal tu je nak masuk dalam sambal sebelanga.
Nasib sotong dah hancur lebur… dapat bau jer.

Begitulah mak-mak! Kadangkala, apa yang diangankan tidak menjadi.
Bila tengok cebisan sotong dalam sinki itu, tak terkata dah.
Tapi biasanya, mak-mak ini kreatif kat dapur.
Walau tiada sotong, mak-mak akan olah campur bahan lain mana yang ada di dapur itu.

Sumber/Foto : Norliza Liza

IKLAN

Sapu kapur makan, kuali berkerak licin berkilat, tak perlu susah payah sental.

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan
https://t.me/bangkitwanitaMW

Tudiaaaaaaa..antara webinar yang sedang berlangsung. Nak daftar sebagai peserta boleh ke :

https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-bangkit-wanita-capai-4-angka-bisnes-mobile-spa/
https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-bangkit-wanita-tak-susah-pun-buat-duit-kencang-bisnes-di-shopee/

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita – https://www.facebook.com/mingguanwanita/
Instagram Mingguan Wanita – https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Twitter Mingguan Wanita – https://twitter.com/MingguanWanita