Perkara yang paling merisaukan mak-mak bila salah seorang ahli keluarga mula batuk, demam atau selesema. Mesti lepas ini berjangkit pada anggota keluarga yang lain. Pulak tu, nak sembuh pun ambil masa yang lama juga terutamanya batuk dan selesema.

Tak ada cara lain selain daripada mengambil ubat klinik untuk mengurangkan masalah kesihatan yang dialami ini. Sampaikan untuk elak berjangkit pun ada mak-mak yang siap ada ubat ‘spare’ di rumah.

Sebenarnya, boleh juga mak-mak guna petua orang dulu, elak msaalah kesihatan ini berjangkit dengan guna bahan dapur saja.

Dikatakan dengan bawang merah saja boleh membantu untuk elak berjangkit satu rumah. Boleh cuba perkongsian daripada Dari Dapur Tokma ini. Mungkin boleh membantu sebelum mengambil ubat klinik.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Petua Nasi Lambat BASI Bubuh BAWANG PUTIH Masa Masak, Bantu ‘Buang Angin’ Lagi!

Petua Dari Indonesia, TELUR REBUS Jadi Berkilat, Mudah Dikupas, Masukkan 2 Bahan Ini

Info Lebih Menarik DI SINI

Guna Bawang Merah Elak Penyakit Berjangkit

PETUA ELAK DEMAM/SELSEMA/BATUK BERJANGKIT SATU RUMAH

Pernah dengar tak petua orang tua-tua dulu.

IKLAN
“Kalau anak demam/selsema/batuk, ambil bawang merah, kupas dan hiris. Letak bawah bantal dia tidur, Insya Allah sehari dua dah sembuh.”

Kebetulan, anak ke 2 selsema berjangkit dengan abahnya. Lepas ada batuk-batuk sikit. Jadi cuba praktikkan petua ni.

Letak bawang merah ni kat bawah bantal dia, atas meja solek dalam bilik, ruang tamu dan di dapur.

Lepas tu tumbuk bawang putih (bawang merah pun boleh), lepas tu campur minyak masak dan sapu kat dada, kaki dan atas hidung (sikit je).

Esoknya, tengok hidung anak tak berair dah. Kering. Batuk yang baru nak menjadi tu pun dah tak kedengaran. Syukur alhamdulillah.

Tak sempat berjangkit ke kakaknya. Bukan anak je sembuh, selesema abahnya yang dah 3 hari asyik makan ubat selesema tapi tak baik-baik tu pun dah sembuh..

IKLAN

Apa yang ada pada bawang ni ye agaknya??

Berdasarkan sumber dari seorang rakan Fb yang beliau terima dari sahabatnya yang bekerja di makmal, rupa-rupanya:

Bawang adalah sejenis sayuran yang mengandungi kandungan antioxidant yang tinggi dan ada kimia anyg bersifat asidik juga antibakteria.

Jadi apabila kita potong bawang dan rasa nak menangis, sebenarnya bawang tu LEPASKAN GAS yang bersifat antibakteria.

Sebab tu bila kita letak di tepi katil orang demam/selesema dia “nampak” membantu sebab bawang LEPASKAN gas antibakteria.”

IKLAN

Jadi kepada anda, yang anak kerap demam/selsema/ batuk tu, bolehlah cuba petua ni ye.

Seeloknya bila salah seorang dari ahli keluarga dah terkena tu, terus buat. Insya Allah cara ni dapat elakkan dari satu rumah berjangkit. Semuanya dengan Allah juga. Insya Allah.

Mingguan Wanita : Kalau anak kerap alami masalah ini, boleh cuba buat. Mudah-mudahan membantu.

Sumber: Dari Dapur Tokma

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita