seiras erra fazira

Ketika hayat suami masih ada, berusahalah agar menjadi isteri yang terbaik di matanya. Kerana suami yang baik, layaknya untuk isteri yang baik. Itulah aturan jodoh yang tuhan tetapkan menjadi pasangan yang saling melengkapi. Buang jauh ego diri, marah dan benci kerana apabila suamimu sudah tiada nanti, pasti ada momen manis yang sukar untuk diulang bersamanya lagi.

5 pesanan dikongsikan oleh ibu anak empat, seiras Erra Fazira, Datin Fatimah Shuib, 36 yang lebih mesra dipanggil Kak Tim ini seharusnya menjadi ‘guideline’ yang baik buat para isteri.

seiras erra fazira

Tadi baru jer Kak Tim terbaca pasal isu-isu rumah tangga kes perceraian dan distress para isteri sehingga hilang pertimbangan sampai sanggup bunuh anak buatkan Kak Tim takut.

Ada pula yang suka post pasal indahnya berumah tangga macam bulan dan bintang. Namun kebanyakannya hanya menceritakan yang indah-indah sahaja. Sedangkan setiap perkahwinan itu pasti ada pahit manisnya juga.

Kak Tim kehilangan husband ketika anak-anak masih kecil dan tak tahu apa-apa. Diorang hanya dapat rasa kasih sayang seorang ayah sekejap saja. Sesungguhnya itulah perancangan Allah Taala…

Sayu hati bila dengar anak-anak selalu tanyakan pasal ayah diaorang. Hampir setiap hari Kak Tim ditanya “Mama….bila kita nak jmpa ayah? Chacha rindu sangat dekat ayah,” bila soalan ni ditanya, Kak Tim terus rasa sebak. Anak-anak ni masih kecil dan tak tahu apa-apa pun. Awal-awal memang Kak Tim sendiri jujur akui hampir setiap hari mengalir air mata memikirkan nasib anak-anak.

Bukan mudah nak galas tanggungjawab ibu dan ayah dalam suatu masa. Tapi alhamdulillah, walaupun bergelar ibu dan ayah Kak Tim dapat mengharungi masa-masa bersama anak ini dengan baik walaupun ketiadaan suami.

IKLAN

Untuk adik-adik dan yang sebaya dengan Kak Tim yang baru mendirikan rumah tangga atau berkeinginan untuk berkahwin harus ingat 5 perkara ini:

1. Jangan Bergantung Sepenuhnya Pada Suami

Bagi Kak Tim, walaupun tugas mencari nafkah tu tugas suami. Namun sebagai seorang isteri kita harus ada sifat empati. Kalau boleh bantu sama-sama cari nafkah, dan buat persediaan sendiri kalau apa-apa terjadi di masa depan. Jika ada apa-apa terjadi kepada suami kita (minta dijauhkan) kita ada bekalan untuk membesarkan anak-anak.

Punca ramai ibu tunggal yang gagal meneruskan kehidupan selepas ditinggal suami atau kematian suami adalah mereka sebelum ini terlalu bergantung pada suami sehinggakan tiada persediaan di hari mendatang.

Alhamdulillah Kak Tim sendiri selepas pemergian husband, mak ayah, mak mertua abang-abang ipar adik beradik dan kawan-kawan yang sentiasa memberi semangat sehingga Kak Tim ada bisnes kak tim sendiri iaitu Seri Ara Bela Beauty. Alhamdulillah, hingga kini dah lebih 300 unit terjual atas usaha kak tim dan team Seri Ara Bela.

2. Pastikan Suami, Diri Sendiri Dan Anak-anak Ada Perlindungan Insurans Atau Takaful

Yang ni paling Kak Tim nak tekankan, Kak Tim bukan ejen insurans atau takaful so korang jangan pulak pm kak tim tanya mana yang terbaik. Pastikan korang survey betul-betul k, jangan terpedaya dengan janji-janji manis ejen. Pilih yang betul-betul beri manfaat pada diri dan keluarga jika terjadi apa-apa.

IKLAN

3. Kalau Bergaduh Jangan Terbawa-bawa

Lumrah dalam rumah tangga, pasti ada pergaduhan dan perselisihan faham. Sedangkan lidah lagi tergigit kan?

Tapi Kak Tim nak pesan, kalau ada berselisih atau bergaduh tu, janganlah terbawa-bawa. Kalau boleh sebagai seorang isteri, kita kena pandai lihat keadaan dan waktu yang sesuai untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Kalau sedang bertengkar dalam kereta atau di tempat awam, kalau boleh jangan melampau-lampau. Tunggu dah balik, carilah cara untuk berbincang dengan husband. Yela, cuba awak fikir suami tengah drive dan awak bergaduh. Tak ke bahayakan semua penumpang kalau driver tak fokus?

4. Tunjuk Tauladan Dan Contoh Yang Baik Pada Anak-anak

Sebagai seorang isteri dan ibu, pasti kita nak tengok anak-anak membesar jadi insan yang beragama dan berperibadi baikkan? Jadi kita sendiri harus jadi contoh dan tunjuk cara yang betul pada mereka. Apabila solat, ajak anak-anak sama solat supaya mereka akan terbiasa lama-lama nanti. Jika ada perselisihan faham sesama pasangan, selesaikan di bilik atau luar dan jangan sesekali bertengkar di depan anak-anak.

5. Minta Maaf Pada Suami Sebelum Tidur

Kadangkala kita ada terguris perasaan suami dan kita tak perasan pun, so Kak Tim sarankan korang minta maaf sebelum tidur, walaupun korang rasa tak ada salah yang korang buat. Ego seorang lelaki ini tinggi, sama juga dengan perempuan. Tapi hati mereka senang cair bila orang yang dia sayang melakukan perkara sebegitu.

IKLAN

Akhir sekali, jagalah rumah tangga kalian supaya berkekalan hingga akhir hayat. Tiada siapa yang boleh memutuskan ikatan itu selain dari ajal Allah Taala saja. Suami adalah pelindung kita, orang yang bakal bimbing kita ke syurga.

Selagi kalian ada masa dan peluang ni, gunakan sebaiknya jangan bila sudah tiada tiada guna menangis air mata darah sekalipun.

Dan kak tim nak minta jasa baik kalian sedekahkan Al-Fatihah pada arwah suami kak tim Datuk Noorazhar Bin Mohamed Nurdin(3 tahun 3 bln 1 hari) supaya rohnya dicucuri rahmat.

(Sayang semoga kita bertemu di jannah..I akan menjaga amanah yang ALLAH berikan kepada kita agar menjadi anak-anak yang soleh & solehah AFREAL IDRIS ,AFRIEYAN IDRIS,AFRIENA IRDINA & AFRIESSA IRDINA.)

Nota: Suami beliau Datuk Noorazhar Mohamed Nurdin yang juga Pengarah Eksekutif Lebar Daun Development Sdn Bhd (Lebar Daun) menghembuskan nafas terakhir pada 23 Mei 2015 ketika berusia 39 tahun.

Share kalau rasa bermanfaat.

Sumber/Foto: FB Seri Ara Bela via Mingguan Wanita