Patutlah Dulu Mak Bagi Makan Ubi Bemban, Rupanya Ini Petua Tawarkan Demam Panas

Rasanya ramai mak-mak muda tak tahu apa itu ubi bemban. Dengar nama pun dah pelikkan? Memang pun ubi ini sejenis ubi yang rare dah susah nak jumpa. Rasa dia memang sedap, walaupun cuma direbus dan campur sedikit garam.

Dulu-dulu ubi bemban ini mudah nak jumpa, sekarang dah agak sukar. Tapi di sesetengah tempat ubi bemban boleh ditemui di pasar tani atau pasar basah. Hairan juga dulu, asal demam saja mak akan rebuskan ubi bemban ini. Rupanya memang inilah antara khasiat dia, jadi penawar demam panas.

Bila baca perkongsian Sahira Lim ini makin jelaslah yang ubi bemban ini kaya pelbagai khasiat. Ada 5 kegunaan ubi bemban yang dikongsikan dan cara penggunaan sebagai amalan petua untuk menawarkan sesetengah penyakit.

 

Patutlah Dulu Mak Bagi Makan Ubi Bemban, Rupanya Ini Petua Tawarkan Demam Panas

IKLAN

5 Kegunaan Ubi Bemban

Nah petua tradisional menggunakan tumbuhan (ubi bemban) yang korang tak pernah dengar tapi hasil dia untuk rawatan sakit ni sangat membantu!

1. Ubat Kayap Terbaik

Ambil ubi bemban yang matang, tumbuk kasar-kasar dan tepek dekat bahagian kayap. Boleh juga asah ubi bemban yang dah matang tu dekat buntut pasu, ambik air asahan dia tu dan tepek dekat bahagian kayap. Insya-Allah, sekejap je kayap akan kering.

2. Menghilangkan Ulcer Dalam Mulut

Ulser dalam mulut ini biasanya sebab kurang minum air atau sebab badan panas kan. Kalau dah kena pedih dia ya Allah, tuhan je tau. Mulut pun bau busuk.

IKLAN

Ambil ubi bemban, basuh bersih- bersih dan makan. Kunyah lama-lama sikit. Dah la sedap, ulcer pun kecut tau. No more bad breath!

3. Penawar Sakit Mata

Untuk petua penawar sakit mata, ambil batang ubi bemban dan perah air dari batang tu. Air perahan tu boleh dititiskan dalam mata sebagai ikhtiar untuk sakit mata. Ada juga orang guna air rebusan ubi bemban untuk titis dalam mata sebagai ikhtiar.

3. Memecahkan Bisul Dan Bisa Sengatan Serangga Berbisa

Ambil daun ubi bemban yang dah matang, layurkan atas api sampai layu dan nampak macam berminyak, dan tampalkan dekat kawasan bisul atau tempat kena gigitan serangga. Digunakan untuk mempercepatkan proses pematangan bisul, jadi tak adalah bengkak teruk sangat kesan luka bisul tu nanti.

IKLAN

4. Menawarkan Sakit Perut

Orang tua-tua pun menggunakan ubi bemban untuk sakit-sakit berkaitan dengan perut tau, macam cirit-birit, kembung, perut tak selesa dan macam-macam lagi. Caranya rebus ubi bemban, lepas tu tapisnair rebusan tu dan campur dengan gula. Minum air dia, insya-Allah lega sakit perut.

5. Penawar Demam Panas

Ubi bemban ni bersifat sejuk, sebab tu kalau tengok kebaikan dia kebanyakannya untuk sakit-sakit yang panas. Untuk demam panas pun elok amalkan minum air rebusan ubi bemban, ataupun makan je ubi bemban yang muda sebagai ikhtiar. Haaa banyak lagi tau kebaikan ubi bemban ni sebenarnya. Cuba korang tanya orang lama-lama, mesti diorang tau lagi banyak.

Kalau korang rasa post Ira ni bermanfaat, boleh like dan share supaya orang lain pun boleh dapat manfaatnya, dan mana tau sampai dekat orang yang memerlukan kan. Boleh dapat pahala free.

Sumber/Foto : Sahira Lim