Cara Saya Travel Ke Perth Bawa 3 Anak Lelaki Yang Masih Kecil, Guna 15 Tip Ini Selama BERKAMPUNG 6 Hari 5 Malam

‘Nota kali ini panjang’. Itu Pesan Puan Nina Azahari dalam perkongsiannya travel ke Perth, Australia bersama anak-anak yang masih kecil.

Walaupun panjang, amat berbaloi untuk dibaca sebab ada 15 point yang akan membantu mak-mak yang bercadang nak bercuti dengan anak-anak ke Aussie. Boleh simpan siap-siap dalam nota travel masing-masing ya.

“Saya cuma nak kongsikan pengetahuan & info tentang pengalaman saya, suami, adik ipar bersama 3 orang anak lelaki kami berumur 10, 6 & 4 tahun waktu kami bercuti ke bumi kanggaru minggu lepas.

Pastinya ramai yang berfikir panjang bila plan nak bercuti ke luar negara dengan anak-anak kecil. Kalau anak sorang dua mungkin mudah. Suami jaga sorang, isteri jaga sorang. Tapi, kalau anak ada 3 dan ke atas mungkin agak payah nak handle sekaligus.

Jangan risau, bercuti ke negara yang dikatakan agak strict dengan peraturan ni mungkin menjadi tempat pertama untuk anda bawa anak-anak bercuti lepas ni.

16 Info Menarik Sebelum Bawa Anak-anak Bercuti Ke Perth, Australia

1. Kenapa Pilih Perth

Sebab, Penerbangan ke Perth cuma 5 jam 30 minit. Perth merupakan bandar di Australia yang paling dekat & singkat waktu penerbangannya dari Malaysia. Selalunya parents risau nak handle anak mereka waktu dalam flight.

Tapi, percayalah. Perjalanan 5 jam 30 minit ke Perth memang takkan terasa dan anak-anak pun taklah rasa bosan dan buat perangai sangat waktu dalam flight.

2. Berapa Hari Nak Stay

Terpulang pada kos dan bajet anda. Kami pergi 6 hari 5 malam. Tu pun rasa tak puas. Orang kata stay lebih seminggu baru puas jalan.

Tapi sebenarnya kalau plan bercuti ni tak yah lama-lama. Biar sekejap yang penting masa percutian tu berkualiti. Kalau nak stay lama better pindah terus je. Kalau nak dapat harga hotel yang murah klik sini dan guna promo kod ini.

Cara Saya Travel Ke Perth Bawa 3 Anak Lelaki Yang Masih Kecil, Guna 16 Tip Ini Selama BERKAMPUNG 6 Hari 5 Malam

3. Pilih Airlines Mengikut Kemampuan

Kami berenam pilih AirAsia X je untuk terbang ke Perth. Tak la murah sangat. Tapi kalau compare dengan airline lain memang murah banyak pun.

Itupun 3 bulan sebelum berangkat baru nak cari tiket flight. Kalau nak lagi murah, boleh survey tiket setahun atau 6 bulan awal.

Kadang-kadang ada promosi di luar jangka & anda boleh dapat harga lebih berbaloi. (Ref: Airasia.com, malindo air & Malaysia Airlines)

4. Pilih Nak Bercuti Musim Apa

Pilih musim yang sesuai untuk kita & anak-anak. Buat mereka yang belum tahu lagi, Australia sama seperti negara-negara Eropah mempunyai 4 musim iaitu :

musim sejuk (winter)
musim panas (summer)
musim luruh (autumn)
musim bunga (spring)

Tapi, di Australia waktu 4 musimnya terbalik dari Eropah.

Summer (panas) : Disember – Feb
Autumn (Luruh) : Mac – Mei
Winter (Sejuk) : Jun – Ogos
Spring (Bunga) September – November

Cuma di bumi Perth ni tak ada lah salji turun ye.

Kami pilih untuk ke sana pada penghujung musim bunga. Yelah, cuti sekolah hujung tahun pun dah start. Waktu ni Cuaca panas terik tapi berangin kuat.
Boleh cecah 26-33 degree waktu siang. Malam 16-18 degree. Sejuk juga sampai ke tulang tambah-tambah waktu malam.

Kalau pergi awal musim bunga boleh tengok bunga tulip. Tapi, kami tak sempat nak tengok pun sebab dah hujung-hujung. (Ref: Blog )

5. Tinggal Di Homestay Lebih Berbaloi

Sebelum tahu mana nak tinggal, kena tanye dulu berapa ramai yang akan pergi bersama? Untuk kami sepatutnya 8 pax (5 dewasa, 3 kanak-kanak).

Tapi last minit seminggu lagi nak terbang ke sana 2 di antara kami (ibu & bapa mertua) saya tak dapat join sekali.

IKLAN

Ada kecederaan dan memang doktor tak benarkan bapa mertua saya pergi. Tak apelah. Bukan rezeki.

So, cuma kami berenam je. Mula-mula Saya sewa apartment dengan orang Malaysia. Tapi last minit owner apartment kami murah hati upgrade kami ke rumah landed 2 1/2 tingkat.

Alhamdulillah rezeki. Dapat rumah besar sikit, selesa dengan semua kelengkapan & peralatan memasak. Owner Melayu ya. So boleh cuci, masak & kedai halal pun berdekatan.

Kemudahan homestay begini melancarkan lagi percutian bersama anak-anak. Jimat kalau masak di rumah berbanding makan di luar. Jimat berdollar-dollar u ols!
(Nota: Homestay rental – Datuk Burn)

6. Passport & Visa

Ya! Nak masuk Australia harus ada kedua-duanya. Passport dah tentu semua orang pun tahu . Tapi, visa ada negara yang orang Malaysia tak perlu apply pun.
Namun, nak masuk Australia mesti apply visa. Visa boleh apply online je . Tak perlu ke embassy. Within 1 day dah approve kalau takde masalah.

Macam kami, setiap sorang dah ada passport. Cuma visa kami apply berasingan. Bayar pada agent yang kami kenal RM20 je untuk sorang. Hari ni apply, esok dah approve. ( Nota: Online visa – nadia)

7. Transport

Lepas dah survey homestay, perlu tahu juga transport apa yang kita nak guna masa di Perth. Macam kami stay 6 hari. So, saya plan 4 hari sewa kereta sebab nak ke Utara & Selatan Perth.

So, baki 2 hari lagi kami berenam akan explore bandar Perth dengan CAT bas percuma je (Central Area Transit).

Tujuan utama sewa kereta supaya senang kat anak-anak ni. Diorang penat tak ada lah merengek tak tentu hala.

Masuk kereta pasang aircond boleh rest tidur sementara nak ke destinasi yang lain.

Ikut masing-masing punya cara, anak-anak saya ni wajib tidur siang. Kalau tak, alamatnya bersilat la dengan diorang. ( Nota: Rental car – Pak Jubaidi )

8. Buat Itenari Dari Awal

Walaupun kita pergi sana tak pakai travel agent, tapi wajib juga buat itenari. Itenari ni ibarat kompas kita waktu nak jalan-jalan kat sana. Kalau tak ada itenari, rasanya kita terpinga-pinga tak tahu nak ke mana.

Perth ni terlalu banyak tempat menarik. Sebab tu kita kena buat itenari day by day. Takde la membazir waktu nak cari arah yang boleh makan masa berjam-jam.
Bila buat itenari, buat sekali list restoran ape yang kita patut cuba. Kalau nak itenari dari saya pun boleh. Letak email address kat komen ye (komen di link status Facebook Puan Nina Azahari)

Driving gilir-gilir sebab paling power leh drive 110km/j. Ngantuk shuben kita.

9. Peraturan Sewa Kereta

Kami sewa estima 8 seater. Kat sana kanak-kanak hingga umur 6 tahun wajib pakai car seat. So, untuk kami ade 2 budak kecik bawah umur ni, terpaksalah minta agent kereta sewa sediakan 2 car seat masa di sana.

IKLAN

Tapi jangan risau, agent sana pun dah tahu. Masa nak sewa kereta diaorang minta detail umur setiap penumpang, lesen & passport pemandu masa nak booking. So, diorang dah tahu kerja diaorang.

10. Elakkan Di Saman

Peraturan di Australia agak ketat. Ikut rules dan jangan terbawa-bawa karakter acah-acah hero bila kat sana. Ini bukan kira skema ke tak skema ye.

Kalau dah kena saman terbang duit dollar tu baru korang tahu macam mana azabnya nak bayar saman tu.

Saman memandu melebihi had laju $300 dollar ke atas.

Saman tak pakai seat belt bagi setiap penumpang $300 dollar ke atas.

Saman tak declare food item $300 dollar.

Saman parking $300 dollar.

Senang cerita kalau tak ikut rules, duit kita habis kat saman je lah.

Picnic kat Yanchep sebelum ke Lancelin.

11. Makanan Dari Malaysia Boleh Ke Bawa

Kastam di airport Perth mahupun mana-mana airport di Aussie sangat strict. So, makanan dari Malaysia jangan bawa sembarangan dan jangan lupa declare dalam arrival kad masa atas flight.

Belacan, rendang, ayam, daging, barang tenusu, telur atau ubat-ubatan tak boleh bawa sembarangan.

Kalau tak declare, kena saman on the spot $300 dollar. Kalau declare tapi diaorang check beg atau ada anjing boleh detect segala makanan atau ubat tadi diaorang akan buang dalam tong sampah.

Tapi di Perth, banyak restoran halal. Ayam halal pun ade jual. Pasaraya pun banyak jual produk halal.

So, tak perlu nak beratkan beg dengan makanan-makanan dari Malaysia. Kami hanya bawa instant nasi goreng, biskut munchys & maggie je pun. Cukuplah makan 6 orang untuk 6 hari. (Ref: Group Tips Cuti Cuti Perth )

12. Tukar Duit Australia Dollar

Yelah, duit RM mana laku kat sana. So, kenalah tukar duit awal-awal di Malaysia. Duit RM ni nilainya kecil.

IKLAN

Bila dah tukar duit, waktu membeli jangan nak convert-convert pula. Memang lah mahal. Anggap je 1 aud = 1 RM. Baru kita rasa lega. (Ref: Money Master Midvalley)

Lepaks kat Kings Park sambil tengok famili omputih golek-golek dengan anak anak kecil.

13. Perth Selamat & Bersih

Tahu tak? Orang kata Perth ni bandar untuk orang-orang tua yang dah berumur untuk rileks-rileks. Sebenarnya nak bagitahu, kalau anda datang Perth, bandarnya memang tenang. Bukan untuk orang-orang tua je. Orang muda yang busy macam kita pun layak pergi ke Perth.

Bagi saya, view di Perth ni sangat bersih dan cantik. Bayangkan, daun kat jalan raya pun kita susah nak jumpa. Ni kan pula sampah seketul.

Kat sini, kita boleh educate anak-anak tentang kebersihan. Jangan buang sampah merata tempat. Kalau ada sampah simpan dulu sampai kita jumpa tong sampah. Kalau di bandar tak ada tong sampah, buang lah di rumah nanti.

Kat Perth, tong sampah memang susah nak jumpa. Even penduduk sana pun kalau bawa anjing, anjing mereka pula berak, mereka akan kutip najis dan letakkan dalam plastik.

Kemudian buang di rumah. Hebat akhlak mereka kan? Sikap tanggungjawab mereka tinggi.

14. Ke Mana Kami Selama 6 Hari 5 Malam

Hari pertama: KL- Perth (Caversham & Perth city)
Hari kedua: (Perth-Yanchep-Lancelin-Cervantes-Pinnacles-Guilderton-Perth).
Hari ketiga : Fremantle city & Perth city
Hari keempat: (Perth-Bunburry-Busselton-Dunsborough-Madhurah-Perth)
Hari kelima: Shopping di Perth city
Hari keenam: Perth – KL
(Dalam itenari lebih detail)

Bila plan nak jalan jauh, anak-anak kena diberi keutamaan. Cabaran besar masa kat sana bila kena kejut anak-anak bangun pukul 4 pagi.

Kat Perth waktu musim bunga ni, siang agak panjang. 4:30 pagi dah terang benderang. Maghrib pukul 7 petang.

So, sebelum bertolak esok pagi, malam dah warning anak-anak tidur awal. Sebab 6 pagi dah kena gerak. Ke Utara & Selatan Perth memerlukan kami drive 2 jam lebih untuk sampai ke destinasi.

15. Barang Wajib Beli Dari Perth

Kalau ke Perth jangan terlepas peluang shopping di watertown outlet, Eshed market, chemist, Big W, Coles & woolworth. Barang-barang di sini agak murah berbanding tempat lain.

Korang akan terjebak nak beli:
– set pinggan mangkuk corelle
– sourvenir
– smiggle
– bonds
– branded perfumes
– ice coffee DARE
– pandora
– kasut skechers atau Dr martin
– corica apple strudle dan macam2 lah. Aduii tak boleh nak sebut semua.

Baca Sini : Cara Jimat Ke Singapura Dengan Naik Bas Saja

Try lobster shack. Beli satu set je cukup la. $39 kauuu.

16. Tempat Makan Wajib Singgah

Kalau nak cari makanan halal di Perth memang mudah. Antara restoran yang saya suggest mesti pergi macam Charcoal Chicken Express, Ispa kebab, Newros kebab, Lobster shack (Cevantes), Kailis Fish & chip (fremantle).

Senang kata, Perth memang pilihan yang best dan selamat buat family yang ada anak kecil macam kami. Segala kemudahan termasuk public transport pun mudah untuk kita faham.

Kalau nak rasa feel sebenar kena lah pegi ke Perth. Ape lagi? Tag pasangan masing-masing dan mulakan planning terbang ke Perth.

PS : saya ada full itenari. Kalau malas buat research boleh bagi email address nanti saya emailkan.

Jangan lupa nak bercuti nanti guna kod promo ini.

Sumber/Foto : Facebook Nina Azahari

Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!