Hati penulis berasa sebak apabila mendengar luahan kisah Mohamad Sharifuddin Ezham, 32 yang berasal dari Sungai Petani, Kedah yang bertugas sebagai Jurutera Telekomunikasi di Drachen Welle Engineering Sdn Bhd. Dilahirkan sebagai insan normal, kemalangan yang menimpa anak bongsu dari tiga beradik ini sewaktu usianya 25 tahun menyebabkan dia cacat kekal.

“Kejadian itu berlaku pada 10 Disember 2011 lebih kurang dalam pukul 8.30 pagi. Akibatnya kedua-dua belah kaki saya terpaksa dipotong dari aras atas lutut dan ke bawah. Kemalangan tersebut berlaku ketika saya sedang beriadah dengan basikal seorang diri. Apabila tiba di satu persimpangan lampu isyarat saya telah dirempuh oleh lori lima tan dari arah belakang. Lori berkenaan telah menggilis kedua-dua kaki saya dan mengakibatkan kecederaan yang serius pada kedua-duanya. Apabila tiba di hospital dan pemeriksaan telah dijalankan saya telah diberitahu kedua-dua kaki saya tidak dapat diselamatkan. Kaki saya terpaksa dipotong segera pada hari yang sama. Pembedahan telah dijalankan di Hospital Kuala Lumpur.

“Ketika itu saya baru sahaja mendirikan rumah tangga dan ketika itu juga bekas isteri saya mengandung lapan bulan. Tamparan yang hebat buat kami berdua kerana usia perkahwinan kami tak sampai pun setahun ketika itu. Tempoh pemulihan dari segi fizikal dan mental mengambil masa lebih kurang sembilan bulan. Banyak pihak telah membantu ketika itu, antaranya keluarga saya, pihak hospital sendiri dan pihak syarikat tempat saya berkerja sekarang. Selepas tempoh itu saya telah mula kembali berkerja. Apabila kembali bekerja sekali lagi saya diuji. Perkahwinan saya dan isteri tidak kekal lama dan kami telah berpisah. Mungkin ini takdir dan jodoh kami tidak berpanjangan,” yang menjelaskan dirinya mungkin dianggap istimewa dikalangan rakan sekerja disebabkan keadaan fizikalnya sekarang.

Lebih Optimis

Selepas daripada kejadian tersebut cara hidup Mohamad Sharifuddin seratus peratus terpaksa diubah. Semuanya sangat berbeza. Malah dia juga tidak boleh sebebas dulu.

“Saya sekarang lebih optimis dalam melakukan setiap perkara. Saya lebih positf dalam mengharungi cabaran hidup. Apabila berhadapan susasan yang negatif saya akan cepat cari ruang positif didalamnya. Dulu ada seorang kenalan datang melawat saya dihospital, dia kata “Din awak tak boleh mengharap pertolongan orang sangat, sampai satu tahap mereka akan jemu dengan kamu, mahu tak mahu kamu kena buat sendiri semua perkara dalam hidup kamu, kemudian baru kamu akan kuat, perasaan tersebut tak akan ada dalam diri awak dah kalau orang tak nak tolong kamu” Nasihat ini telah membawa saya ke suatu tahap yang lain. Jadi alhamdulillah Allah bantu saya banyak perkara untuk pulih dari ujian ini. Boleh dikatakan saya sudah seratus peratus tidak bergantung pada sesiapa dalam urusan harian saya,” ungkapnya.

Mohamad Sharifuddin juga cukup beruntung kerana sumber inspirasi dirinya merupakan ibu bapa, keluarga, anak, sahabat-sahabat dan masyarakat disekelilingnya.
“Mereka ini ibarat ‘guru’ kepada saya. Banyak benda saya belajar daripada mereka ni. Meraka ajar saya erti hidup yang sebenar. Asbab daripada mereka saya tabah, dan kuat menghadapi ujian in. Mereka jugak ajar saya berdikari dalam urusan seharian saya. Saya banyak belajar daripada permerhatian apa yang ada disekeliling saya. Saya tertarik apa yang dikatakan oleh Hamka.. “Apa yang kita sudah ada itulah harapan”. Jadi tak perlu pun kita tengok jauh-jauh. Lihat disekeliling kita, hargai mereka dan apa yang ada itulah harapan untuk kita pulih. Selain itu saya jugak banyak belajar daripada orang luar negara. Walaupun dalam keadaan kekurang meraka masih cekal dan tabah untuk harungi hidup.

“Saya juga bersyukur kerana tugasan saya banyak di pejabat.Tugasaan utama saya adalah mengurus projek-projek syarikat di kawasan utara. Ada masanya saya akan turun ke site untuk kerja-kerja lapangan bila diperlukan. Disamping mengurus projek saya juga mahir dalam bidang-bidang teknikal. Adakalanya jugak saya perlu mengajar teknologi-teknologi baru kepada sub-sub kontraktor syarikat. Dalam sebulan saya juga akan turun ke kawasan utara untuk menghadiri mesyuarat dengan pelanggan syarikat,” terang Mohamad Sharifuddin yang bersyukur kerana CEO syarikatnya amat perihatin dengan kebajikan dirinya.

Masyarakat Prihatin Terhadap OKU

Ditanya tentang pandangan masyarakat terhadap golongan OKU, akui Mohamad Sharifuddin, “Mula-mula saya was-was dengan penerimaan masyarakat. Alhamdulillah kesederan masyarakat terhadap golongan OKU tu sudah ada, cuma bagaimana mereka untuk mendekati golongan kami itu masih kurang. Cara komunikasi mereka dengan gologan kami seolah-olah masih ada penghalang. Kemuduhan-kemudahan inftrastuktur OKU itu pun sudah ada tapi kadang2 tu bagi cukup syarat saja, tak ikut spekfikasi yang telah ditetapkan oleh PBT. Ada la segelintir masyarakat anggap kami tak wujud pun dalam komuniti mereka sehingga hak-hak kami dicabuli. Tapi kebanyakannya masyarakat Malaysia masih perihatin dengan kehendak kami dan meanggap kami sebagai sumber inspirasi mereka untuk terus maju kehadapan kerana ada dikalangan kami sudah Berjaya dan ada yang sudah menjadi ikon bagi belia di Malaysia seperti saudara Shukri.
“Sumber inspirasi saya adalah orang yang ada disekeliling saya. Mereka banyak memberi sokongan secara langsung dan tak langsung. Ada yang membawa aura positif dan ada yang membawa aura negatif. Bagi yang memberi aura positif saya bersyukur manakala yang memberi aura negative saya turut bersyukur kerana ini akan membuat saya lebih kuat untuk mengharungi cabaran-cabaran hidup yang mendatang. Hati saya tak mudah kecewa, cuma saya perlu lebih usaha walapun perlu menghadapi kegagalan yang berulang kali.

“Pertama kali saya berpegang kepada prinsip “Kita dilahirkan dengan amanah” tak kira keadaan saya macam mana pun saya perlu lunaskan amanah ni. Kemahiran, ilmu, tanggunggjawab yang ada kenapa perlu saya sia2 kan. Selagi mampu saya akan menyubang apa yang ada pada diri saya ni kepada keluarga, masyarakat, negara dan ummah. Allah kata dalam diri kita ni ada hak orang lain. Perkara ni telah memotivasikan diri saya untuk terus berkerja bersungguh dan menyumbang pada masyarakat. Lagi pun saya telah diberi peluang oleh majikan saya untuk terus berkhidmat. Kenapa saya perlu mensia-siakan peluang yang ada. Tak ada alasan untuk saya kata ‘tidak’.”

Aktif Bermaraton Dengan Kerusi Roda

Walaupun kini dirinya kurang upaya namun Mohamad Sharifuddin aktif dalam sukan.

“Saya ada terlibat dalam beberapa event CSR syarikat-syarikat swasta bersama OKU. Disamping itu saya juga aktif bermaraton dengan kerusi roda. Setakat ni saya telah berjaya menamatkan beberapa kategori marathon di dalam negara. Saya telah berjaya menamatkan 6 perlumbaaan yang jaraknya 21km, dua perlumbaan yang berjarak 42km dan tiga perlumbaan berjarak 50km. Yang terbaru saya pula sedang giat berlatih dalam aktiviti berenang dan masih dalam proses pembelajaran. Impian saya adalah untuk menjadi atlet paratriathlon negara yang melibatkan tiga disiplin sukan iaitu berenang, mengayuh kerusi roda dan mengayuh basikal tangan dengan jarak yang tertentu. Sepanjang dalam penglibatan aktiviti ini saya hanya bergerak solo tanpa bernaung dibawah mana-mana badan atau dengan nama lain ‘independent sportman’. Untuk makluman saya jadikan aktiviti sukan ini sebagai terapi untuk saya pulih daripada trauma kemalangan yang saya hadapi,” terang Mohamad Sharifuddin yang berazam ingin mencungkil lagi bakat yang terpendam dalam dirinya.
Menyentuh tentang sambutan hari raya, pemuda ini gemar menikmati Ketupat Palas, Ayam Masak Merak dan Gulai Daging. Mengimbas kembali pengalaman sepanjang hari raya, ujarnya;

“Saya ingat lagi pengalaman raya yang pertama selepas kemalangan, ketika itu ramai ahli keluarga, sanak saudara, kenalan taulan yang datang menziarahi saya. Mereka tak putus-putus mendoakan saya dan ada yang menangis selepas mengetahui keadaan saya sekarang ini. Suasana ini merasakan saya dihargai dan saya tahu nama sentiasa dalam ingatan meraka. Syukur sangat orang disekeliling saya sangat-sangat hebat. Mungkin doa mereka Allah makbulkan dan saya sampai sekarang sentiasa kekal positif.”