Sindrom Steven Johnson (SJS)

Tak sangka bila alergi dengan ubat-ubatan boleh mengakibatkan keadaan serius pada diri.Pesanan buat mak ayah, bila anak jatuh sakit, segeralah membawa berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.Beritahulah pada doktor jika anak mempunyai alahan tertentu.Jangan sesuka hati bagi sebarang ubat pada anak-anak.

Sindrom Steven Johnson (SJS) adalah penyakit yang jarang berlaku tetapi boleh menjadi serius hingga menyebabkan kematian jika tidak mendapat rawatan yang sewajarnya. Ia adalah kelainan serius pada kulit, membran mukosa, sekitar alat kelamin dan mata yang disebabkan oleh reaksi tubuh terhadap pengambilan ubat atau jangkitan.

Pesakit boleh menderita gatal-gatal dan kulit mengelupas disebabkan oleh tindak balas berlebihan atau alergi terhadap ubat dan infeksi tertentu. Tempoh pemulihan mengambil masa yang lama sehingga berminggu-minggu.

Jadikan perkongsian oleh Puan Nur Fazella sebagai pengajaran buat mak ayah agar lebih berhati-hati memberi ubat pada anak. Anaknya, Khairi Iskandar,11 menghidap Sindrom Steven Johnson (SJS) baru-baru ini.

IKLAN

Berikut perkongsian yang dikongsikan:

Genap 3 minggu terlantar di hospital kerana antibiotik. Alhamdulilah discharge sudah handsomeku. Rupanya ubat bukan sahaja penawar tetapi racun yang boleh membunuh. Walaupun discharge tapi masih sambung rawatan mata dan mulut di rumah lagi. Mata masih rabun dan mulut masih sakit.

Sekadar ingatan untuk semua, berhati-hati makan atau bagi anak-anak ubat, jangan jadi seperti aku.

IKLAN

Keluar Bintik Merah

Pada mulanya Khairi demam dan batuk-batuk.Doktor bagi antibiotik, ubat batuk dan PCM..Selepas makan 1 biji antibiotik keluar bintik-bintik merah di mulut dan tapak tangan.

Dalam fikiran aku. Khairi kena jangkitan HFMD, teruskan makan. Selepas pil ke-3, dia mengadu sesak nafas dan kami bawa ke unit kecemasan Hospital Likas. Pada mulanya di sangka campak. Doktor pakar siasat-siasat, rupanya STEVEN JOHNSON.. Ini lah nama penyakit 1st time aku dengar. Lepas ini, kalau telan 1 biji ubat nmpk ada tanda-tanda merah di badan, buatlah sesuatu!

TERIMA KASIH pada semua sahabat dan family yang telah mendoakan Khairi.

IKLAN

TERIMA KASIH pada semua jururawat dan doktor di Hospital Likas, layanan memang 1st class.

Hanya Allah sahaja yg dapat membalasnya dan mudahan-mudahan kalian sentiasa dalam rahmat Allah swt.

Semoga perkongsian ini bermanfaat. Buat mak ayah semoga berhati-hati ketika memberikan ubat buat anak-anak. Bertindaklah segera sekiranya mendapati anak mengalami simptom-simptom meragukan selepas memakan ubat.

Sumber:Nur Fazella