Asalnya niat untuk bergurau senda dengan pasangan. Tapi kalau keterlaluan hingga boleh menyinggung perasaan pasangan, ia boleh boleh jadi satu masalah lain pula. Lebih-lebih lagi, bila perli dan kutuk di depan anak.

Mungkin gurauan ini untuk menambahkan hubungan suami isteri tetapi ia tidak bagi anak-anak yang melihat mak ayah perli dan kutuk yang dirasakan satu perkara yang betul baginya.

Dalam rumahtangga, setiap pasangan terima baik buruk. Bukan hanya pada awal perkahwinan semuanyabaik saja. Tapi bila sudah lama dan mempunyai anak, mulalah perli dan kutuk pasangan.

Ini belum lagi bila salah seorang pasangan meraska penat dan letih, nak bercakap pun dah tak ada idea, bila ditanya sepatah, dijawabnya dengan perli dan kutuk.

Kena fikir, bila keadaan ini berlaku terutamanya di depan anak, mereka pula hilang keyakinan dan hormat pada mak ayah. Sebabnya, mak ayah mereka pun berbuat demikian dan tidak mustahil mereka boleh lakukan juga.

Semuanya bermula dari rumah. Nak bahagia dan keluarga sejahtera, pasangan jangan sesekali kutuk atau perli. Inilah tanda keluarga kita jauh dari Allah, akhirnya boleh jadi satu masalah besar. Ikuti perkongsian daripada Dr Redza Zainol tentang perkara ini. Hati-hati bila bercakap dengan pasangan terutamanya di depan anak-anak.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: MEMINJAM DUIT, Jangan Sampai Orang Mengemis Duit Sendiri, Bayarlah Hutang!

Jangan GELOJOH Dalam Mencari Jodoh, Nanti Menyesal & Kecewa Sepanjang Masa

Info Lebih Menarik DI SINI

Perli & Kutuk, Hati-Hati Bila Berkata

Kadang penat bekerja seharian, boleh buat saya terlepas cakap itu ini pada isteri.

Pagi cakap lembut-lembut, sampai ke malam mula naik suara. Pagi muka ceria, dah malam terus muka jadi kelam.

Kadang, nak senyum pun tak larat. Bila balik rumah, anak pula asyik bergaduh.
Sampai saya terfikir sampai bila nak hidup macam ni. Itu dulu.

IKLAN

Rezeki saya, ada seorang sahabat pesan. Kita boleh hilang semua harta kat dunia tapi jangan sekali terlepas keluarga kita.

Pesanan Terbaik

Dia pesan

1) Hati-hati pilih perkataan bila bercakap mengenai pasangan kita depan anak-anak.

2) Anak tak hormat mak ayah ada masanya sebab kita sendiri yang selalu buruk-burukkan pasangan depan anak kita.

“Mak kau ni perangai macam budak-budak.”
“Bapak kau memang tak reti dengar cakap orang. Pelupa pulak tu.

3) Kadang-kadang kita cakap lagi elok dengan orang luar banding cara kita cakap dengan pasangan kita sendiri.

Anak yang dengar hari-hari, asyik terbayang buruknya mak ayah mereka ni.
Lama-lama, hati anak makin jauh dari mak ayah. Boleh jadi sebab dia tak nak terlibat, boleh jadi juga sebab dia dah benci dengan mak ayah sendiri.

IKLAN

Dia pesan lagi,

4) Keluarga ni asas pada hidup kita. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup jadi lebih mudah.

5) Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembalilah pada Allah. Jarak masalah dan solusinya ibarat jarak dahi dengan tempat sujud.

6) Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga hatinya lembut dan bertolak ansur sesama sendiri.

7) Kalau kita masih berkasar, selalu bergaduh, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.

Sebab itu sebelum anak tidur, saya suka bisikkan benda baik yang isteri saya dah buat. Biar anak tahu yang kita sangat muliakan mak atau ayah mereka.

Saya nak mereka tidur dengan hati yang bahagia.

IKLAN

MW: Hati-hati bila berkata, walaupun mungkin dengan niat untuk bergurau.

Sumber: Dr Redza Zainol

Bangkit Wanita Mingguan Wanita
Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan
https://t.me/bangkitwanitaMW

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:
JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita