Ada isteri jadi makan hati sebab bertahun kahwin, suami tetap tak nak bantu buat kerja rumah. Bukan minta suami buat semua, dapat bantu sikit-sikit pun jadilah. Bukan bab kerja rumah saja, dalam hal-hal lain misalnya duit belanja pun kadang isteri segan nak minta. Lagi-lagi bila suami seorang yang bekerja.

Tapi, bila isteri tak luah. Pendam sendirian, manalah suami nak tahu isi hati isteri itu. Sebab itulah, suami ini, Eddie Dieana sarankan agar isteri belajar berterus terang dengan suami. Nanti mudah suami nak faham.

Isteri Kena Luah, Berterus Terang Dengan Suaminya

Kepada isteri dan bakal isteri di luar sana.
Selalu lah berterus terang tentang apa yang anda inginkan.
Kerana tak semua lelaki mampu untuk memahami segala kehendak wanita dan hanya sesetengah lelaki sahaja yang betul-betul niat nak cuba fahami hati wanita..
contoh anda tengah penat dan mengharapkan suami anda bantu.
Anda perlu luah.
Jangan diam.

Sebab lelaki ni dia tak sensitif.
Melainkan diketuk macam paku.
Baru dia bergerak sikit.

Kalau ada yang faham pun saya boleh kira dengan jari.
Mostly mereka beranggapan mereka dah keluar pergi kerja.
Mereka dah berkorban segalanya dalam keluarga.
Tapi mereka tak sedar yang isteri lebih penat sebab kerja 24 jam tanpa gaji uruskan rumah.

IKLAN

Kalau Nak Minta Suami Bantu, Cakap Elok-elok

Dan kalau nak minta bantu tu, cakap elok-elok.
Jangan sindir-sindir. Sebab laki ni dia ada ego dia jugak.

Cakap elok-elok. Contohnya:-
Abang, tolong saya buatkan susu anak..Saya nak masak ni.”
Bukan dengan menyindir seperti,
Abang ni apa pun tak boleh nak tolong, tolonglah sikit-sikit ini tak asyik main handphone je.”
Bila ayat macam ni automatik orang laki tak suka.

IKLAN

Satu lagi.
Banyakkan berkomunikasi di rumah.
Komunikasi adalah elemen paling penting dalam rumah tangga.
Terutama ketika bersama di bilik.
Luahkan segala apa yang terpendam.
Jangan disimpan.

Agar suami anda tahu apa peranan lelaki dan apa yang bisa membuatkan anda bahagia.
Saya suka luangkan masa untuk mendengar apa sahaja luahan hati isteri saya.
sebab dengan mendengar luahan hatinya setiap hari.
Hubungan kami akan jadi lebih akrab.

IKLAN

Saya akan lebih memahami isi hati wanita dan setiap apa yang saya tulis di FB saya itu adalah apa yang saya dapat belajar dari seorang wanita.
Walaupun saya bukan lah lelaki handsome dan kaya.
tapi sekurang-kurangnya saya cuba jadi yang
terbaik di depan mata isteri saya.

MW : Ramai sebenarnya isteri yang pendam keinginannya dalam hati. Tak terluah.. sebab mungkin fikir luah pun belum tentu suami nak dengar.. jadi, beranilah belajar berterus terang.

Baca sini : Suami sama-samalah pikul kerja rumah, dulu raja sehari sekarang macam orang gaji.

Sumber/Foto : Eddie Dieana