Bila tengok pasangan lain yang cukup romantik dan bahagia, mulalah kita bandingkan dengan pasangan sendiri. Terfikir, kenapalah suami sendiri tidak seperti yang dilihatnya.

Bukan setakat bandingkan dengan pasangan lain, lebih teruk lagi bila isteri mula merendahkan pasangan dan cari kelemahan sehingga boleh menjadi satu masalah yang lebih teruk.

Tak perlu nak bandingkan dengan orang lain, sebab pasangan kita adalah yang terbaik untuk kita. Dialaha yang dapat menerima kelemahan dan kekurangan kita. Paling penting, jangan cari kelemahan suami sehinggan dirinya raa rendah diri.

Ada cara nak jampi dan menangi hati suami dan bukan bandingkan dengan pasangan lain.  Jangan ingat, hanya suami saja perlu menjaga hati isteri. Sepatutnya kena ada ‘give and take’, barulah rumahtangga bahagia. Seperti yang dikongsikan oleh Puan Diyana Tahir, Pakar Perhubungan & Keintiman, Ehati International Sdn Bhd ini.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Perempuan Ada CLASS Tak Perlu Menunjuk, Tanpa Perlu Try Hard Orang Tetap Tahu

Nak Hidup Tenang, Jaga Sungguh Hati Mak, Ayah, Mereka Kunci Keberkatan

Info Lebih Menarik DI SINI

Bandingkan Dengan Pasangan Lain – Tidak Hargai

AWAS ! JANGAN RENDAHKAN SUAMI ANDA

Alam rumahtangga sering digambarkan indah pada setiap pasangan bercinta, sehingga ada yang terlupa tiada satu pun hubungan perkahwinan yang sempurna dan “happily ever after”.

Masing-masing melangkah ke alam perkahwinan dengan harapan yang ianya akan membawa kebahagiaan abadi. Tapi, excited mana pun kita untuk melayari bahtera perkahwinan ni, terdapat banyak perkara lagi yang masih belum tahu tentang pasangan.

Bila dah berkahwin, tinggal serumah, tidur sekatil, barulah akan nampak personaliti sebenar pasangan kita. Ketahuilah bukan sahaja pasangan kita ada kelemahan bahkan kita sendiri juga ada kelemahannya.

Namun apabila kita tak dapat apa yang diharapkan dalam hubungan, mulalah kita nak mempersoalkan segalanya, terutamanya bagi isteri.

Isteri selalu ada ‘expectation’ terhadap suami. Kalau merajuk, harapkan suami pujuk dengan bunga lah, pujuk dengan kata-kata cinta dan sebagai. Ada juga isteri sentiasa inginkan sesuatu dan si suami mesti penuhinya.

Malah, isteri sentiasa mengharapkan suaminya untuk faham apa yang mereka rasa, seolah-olah suami ini dapat baca fikiran mereka. Ini adalah kesilapan yang besar isteri sering lakukan kerana isteri perlu sedar bahawa suami ni tak ada superpower pun nak baca fikiran. Kadang-kadang suami sendiri tak tahu pun apa yang isteri mahukan dan harapkan.

Keadaan akan jadi lebih rumit apabila isteri tak dapat apa yang mereka nak, mulalah dia nak tarik muka macam tak ada hari esok dah. Dalam tak sedar, isteri meragam ni mula nak merendah-rendahkan suami dengan kata-kata yang dilontarkan tanpa fikir.

Perbuatan ini boleh melukakan hati suami, bak kata pepatah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Bila meroyan dan menghamburkan macam-macam kemarahan baru nak berfikir, malangnyai semuanya sudah terlambat. Kalau anda tak ambil tindakan untuk mengubah tabiat ini, lama kelamaan perkara ini akan memberi impak kepada rumahtangga kita. Nampak remeh, tapi tak semudah itu anda nak memperbaiki kembali hubungan yang retak.

IKLAN

Sebelum keadaan menjadi lebih keruh, para isteri perlu ketahui perkara yang membuatkan suami rasa rendah diri dan apa yang harus anda lakukan untuk mengembalikan keyakinan suami di dalam rumahtangga. Komunikasi anda bersama suami akan menjadi penentu kepada bahagia atau derita di dalam rumahtangga anda.

3 Sebab Suami Rasa Rendah Diri

Ketahui tiga fakta membuatkan suami anda rasa dirinya tidak layak dan tiada keyakinan diri apabila bersama dengan anda. Awas berhenti dari lakukan tiga perkara ini. Jangan sampai suami anda dah bercinta dengan perempuan lain, baru anda nak sedar.

1. Sentiasa Mengungkit-ungkit

Setiap kali bergaduh, anda akan ungkit semua kesilapan lama suami walau dah berpuluh tahun berlalu. Tindakan ini akan buat suami rasa rendah diri dan secara tak langsung anda akan trigger keegoan suami. Selain kesilapan lama suami, si isteri akan sentiasa ungkit perkara-perkara yang mereka inginkan tapi masih tak tertunai oleh suami.

“Abang, kenapa saya tak dapat lagi apa yang saya nak dulu, abang tek pernah pun bagi?”
“Itulah abang sibuk dengan perempuan lain dulu sampai saya ni abang biar je.”

Ketahuilah, suami anda rasa malu sebenarnya apabila anda mengungkit kembali kesilapan lama mereka ataupun apa yang mereka tak dapat bagi kepada anda. Suami malu yang dia tak dapat nak memberi sepenuh kebahagiaan kepada isterinya.

Inilah yang akan membuatkan suami rasa lebih rendah diri. Suami akan rasa dirinya loser. Tapi, isteri susah nak faham perkara ni. Bagi isteri, dia mengungkit dengan tujuan nak memberi kesedaran kepada suami. Kalau tak pun, nak menegur suami tentang apa yang masih tak kena di dalam hubungan mereka.

Buang persepsi ini dari dalam fikiran dan hati anda. Ini tandanya anda tak menghargai pun apa yang suami anda lakukan. Bila mengungkit, suami akan rasa sia-sia sahaja pengorbanan mereka dalam perkahwinan selama ini. Suami akan rasa dirinya tak dihargai. Berhati-hati bila suami anda dah timbul rasa tak dihargai ni. Bina kepercayaan terhadap suami anda agar suami anda rasa yakin diri bahawa dia sebenarnya seorang suami yang mampu membahagiakan isterinya yang tercinta.

2. Cuba Mengajar Suami

Kalau kita lihat trend sekarang, ramai isteri yang mempunyai kerjaya dan pendidikan yang lebih tinggi daripada suami. Tak ada salahnya isteri mempunyai kerjaya dan pendidikan lebih baik dari pasangannya, tetapi, ada juga sesetengah daripadanya yang suka mengajar-ajar suami tanpa disedari. Kalau anda tergolong di dalam kategori isteri begini, sebaiknya anda segera baiki diri anda. Ketahuilah si suami akan merasa dirinya terhina dan rendah diri bila diajar-ajar oleh isteri.

“Abang, ni salah lah bang. Sepatutnya macam ni”
“Eh betul ke ni? Kalau saya lah kan bang, saya buat ni dulu.”
“Apa ni bang, ni patut letak kat sini barulah jadi.”

IKLAN

Ini adalah beberapa situasi yang menyebabkan suami akan rasa dirinya tidak berguna dalam perkahwinan. Sebab apa? Sebab isterinya mengambil tempatnya sebagai seorang superhero di dalam rumahtangga. Kadang-kadang, anda tak sedar pun suami rasa insecure bila dia tak mampu nak berada di level yang sama dengan anda. Lagi-lagi bila anda ada pendapatan yang lebih tinggi daripada suami. Ini yang akan membuatkan suami rasa dirinya loser.

Mungkin niat di hati anda adalah untuk menjadikan suami lebih baik daripada yang sebelumnya. Tidak salah kalau anda nak upgrade suami anda namun penting juga untuk anda hormati suami anda selayaknya. Hormatinya sebagai ketua keluarga. Jangan sampai anda mengambil title suami tu. Mungkin suami nampak okey, nampak tenang je bila anda buat macam tu. Tapi, dalam hati siapa yang tahu.

3. Membanding-bandingkan

Mustahil anda tak pernah membuat perbandingan terhadap suami anda dengan orang lain. Tak kata depan-depan, tapi mungkin pernah terdetik di dalam hati. Kalau kat dalam hati je, tak apa. Tapi, kalau anda suarakan perbandingan anda di depan suami, anda sebenarnya sedang trigger keegoan suami dan membuatkannya rasa lebih rendah diri. Kalau anda bandingkan perkara yang baik, tak menjadi masalah pun. Kalau perkara yang negatif, suami mana yang suka.

“Kenapa orang lain boleh, abang tak boleh?”
“Abang tengok ni, suami akak ni dah makin handsome.”
“Ayah saya dulu selalu beri je apa yang saya nak.”

Selain daripada percakapan anda, ada juga situasi di mana suami dibandingkan di dalam media sosial. Nampak je suami orang lain buat surprise kat isteri, anda pun tag suami dengan niat nak suami berbuat macam tu juga.

Lama kelamaan, suami pun akan rasa pressure bila anda asyik membandingkannya. Anda sendiri pun semestinya tak suka bila dibanding-bandingkan, apatah lagi suami. Bila anda membanding-bandingkan suami anda, suami akan rasa dirinya tak dihargai dan tak disayangi oleh anda. Ini umpama anda tak boleh nak terima kekurangan suami. Tak semuanya yang anda nampak pada suami orang lain adalah yang manis semata-mata. Mereka juga ada kekurangan kerana mereka juga manusia.

Menangi Hati Suami

Ada beberapa ‘jampi’ yang boleh kita amalkan untuk memulihkan keyakinan diri suami anda. Dalam erti kata lain, anda boleh menggunakan jampi ni untuk membuatkan suami rasa dirinya hero di dalam rumahtangga.

Pertama, suami akan rasa dirinya hero bila anda hargai suami anda seadanya dan tidak memaksa dirinya untuk berubah seperti yang anda mahukan. Berhenti menyenaraikan dan mengungkit kesalahan suami. Jika anda nak berkomunikasi dengan suami, jangan pernah condemn suami sampai suami rasa dirinya loser. Katakan kepada suami anda perkara yang membuatkannya anda rasa hebat dan bahagia bila bersama dengannya. Ini akan membuatkan suami anda rasa lebih dihargai oleh anda.

Kedua, suami akan rasa dirinya hero bila anda menyatakan keinginan dan keperluan anda perlukan dengan cara yang positif. Maksudnya, berhenti mengungkit-ungkit dan membanding-bandingkan dirinya dengan orang lain apabila anda tak dapat lagi apa yang anda nak. Ingat, suami anda tak dapat pun nak baca fikiran anda. Anda boleh beritahu secara spesifik apa yang anda perlukan. Tapi, sampaikan dengan cara positif.

Sebagai contoh, “saya suka ketika abang buat…”, “saya rasa bahagia bila abang…”. Berterus terang dengan suami dengan betul dan bukan merendahkannya.

IKLAN

Amalkan dua jampi ni secara konsisten. Anda akan rasakan perbezaan dalam hubungan dengan suami. Tiada lagi adegan sindir menyindir, Kesilapan lalu dimaafkan dan dilupakan.
Ketahuilah jika masih merendahkan suami anda, suami akan lari.Sedar tidak sedar anda menolak dan menghantar suami anda kepada orang lain yang mungkin lebih memahaminya

Jadi ingat, seorang suami ingin menjadi HERO dalam hubungan rumahtangganya. Elakkan dari terus membuatkannya rasa dirinya loser. Cintai dan terima dia seadanya, sama-sama berubah ke arah lebib baik untuk kebahagiaan bersama.

MW: Moaga ia bermanfaat untuk para isteri jadikan panduan.

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita