Isteri Bukan ROBOT, Asal Suami TOLONG Buat Macam Ni, BAHAGIA Nanti Hatinya

907
Isteri Bukan ROBOT, Asal Suami TOLONG Buat Macam Ni, BAHAGIA Nanti Hatinya

Isteri itu sifatnya penuh emosi. Baik ketika menguruskan anak-anak mahupun menguruskan keperluan suami, isteri akan uruskan dengan perasaan. Sebab isteri bukan robot.

Biasalah kadangkala ada merungut sikit, menegur sikit, luahan hati sikit. Kalau suami yang tak faham dikatakan isteri membebel, saja nak bagi hangat keadaan. Walhal itulah kasih sayang isteri yang prihatin.

Tugasan isteri ini mencabar sebenarnya. Baik yang bekerja mahupun yang duduk rumah sepenuh masa. Sampai 24 jam tak berhenti dan rehatnya cuma sekejap saja.

Balik kerja pun masih nak kena sediakan makan minum suami dan anak-anak. Isteri yang baik, dia tak merungut. Buat saja, tapi keletihannya kalau tak dibalas dengan rasa cinta suami memang boleh makan dalam.

Jangan Jadikan Isteri Robot, Suami Tolong Buat 5 Perkara Ini

Pertama : Tolong Basuh Baju Dan Sidai Di Ampaian

Kalaulah dari kecil mak tak ajar suami memasak, cubalah ajar diri jadi tukang cuci keluarga yang hebat. Belajarlah sabun mana yang perlu diguna, punat mana yang perlu ditekan nak bagi baju bersih ikut standard keluarga.

Lakukan sampai isteri anda kata ‘Tak tahulah nak guna mesin basuh tu macam mana, sebab selama ini abang yang buat’. Haa.. tak ke bahagia isteri tu.

 

Isteri Bukan ROBOT, Asal Suami TOLONG Buat Macam Ni, BAHAGIA Nanti Hatinya

Kedua : Tolong Belanja Isteri Pelukan Dari Belakang

Masa isteri tengah penat memotong bawang ke, basuh pinggan mangkuk ke, peluklah isteri dari belakang. Pelukan tu biarlah pelukan yang penuh kasih agar dapat meredakan rasa lelah isteri.

Nak lagi best, cium sekali pipi ke bibir isteri. Haih! Dah halal kan? Mengadalah tu bagi alasan segan.

Bukan luar rumah. Dalam rumah kot!

Sesekali buat kejutan begini memang membahagiakan. Nanti bila gaduh-gaduh kecil, isteri akan kenang tindakan simple yang lagi membahagiakan ini.

Bila rasa nak merajuk lama-lama pun tak jadi.

 

Isteri Bukan ROBOT, Asal Suami TOLONG Buat Macam Ni, BAHAGIA Nanti Hatinya

Ketiga : Tolonglah Imamkan Solat

Kalau tak dapat buat setiap 5 waktu, dapat buat waktu maghrib setiap hari pun dah seronok sangat.

Isteri dan anak-anak akan rasa tenang hidup disamping pemimpin yang hebat lagi bertanggungjawab.

Lagi bagus, waktu berdoa kuatkan bacaan dan doakan untuk anak isteri. Biar mereka dengar pengharapan anda.

Jangan lupa beri tazkirah dan harapan anda sebagai suami dan ayah. Aura positif dari tindakan ini hasilnya memang lain dari yang lain.

Keempat : Tolong Bawa Isteri Jalan-jalan.. Itu Penting

Walaupun isteri anda berdikari orangnya. Tapi bawalah dia berjalan ke tempat yang dia suka. Pegang tangannya masa berjalan.

Isk! Masa bercinta yang dilarang tulah nak buat.

Ni dah jadi suami isteri, kenalah usaha pegang tangan bila berjalan. Jangan pula bagi isteri pegang ‘handbag’ (anak-anak), awak tu pegang handphone.

Tu memang tak bermakna langsung konsep tolong bawa isteri jalan-jalan.

Bila isteri bahagia, cinta mekar subur seiring dengan usia perkahwinan itu. Makin lama, cinta makin dalam.

 

Isteri Bukan ROBOT, Asal Suami TOLONG Buat Macam Ni, BAHAGIA Nanti Hatinya

Kelima : Tolong Ya.. Setiap Bulan Belilah Belanja Dapur

Beli yang asas; beras, gula, susu, sayur, ikan. Yang lain-lain boleh tong-tong dengan isteri. Jangan sampai isteri fikir ‘asyik-asyik duit kita yang keluar’.

Bahaya betul pemikiran sebegini. Boleh buat hubungan jadi makan dalam, bernanah dan akhirnya berdarah.Bahagikanlah siapa yang bayar bil, rumah atau kereta.

Kalau anda mampu tak perlu bebankan isteri. Duit isteri bekerja biarlah dia nak buat apa pun. Percayalah isteri yang baik dia akan tahu bahagikan kepada simpanan anak-anak, simpanan kecemasan dan masa depan.

Jangan segan berkongsi masalah kewangan dengan isteri. Bila anda tak pernah berkira dengan isteri, ketika anda susah, simpanan isteri itulah yang akan dikongsi dengan anda tanpa perlu memulangkannya semula.