Ikan Kembung Bubuh Kuah Percik, Panggang Guna Dapur Biasa Je!

Sedapnya kalau dapat makan ikan kembung panggang yang dibubuh kuah percik. Sudah siap makan dengan nasi panas. Sedapnya! Nak makan begitu sahaja pun boleh.

Bagi yang tidak tahu untuk buat kuah percik, apa kata cuba resipi dan cara buat yang dikongsikan oleh Azira Mamat ini. Resipinya mudah dan bahan-bahannya guna sukatan agak-agak sahaja. Maknanya kita boleh bubuh bahan-bahan itu ikut citarasa sendiri.

Boleh Cuba Ikut Resipi Ikan Kembung Kuah Percik Oleh Azira Mamat.

“Alhamdulillah sekian lama tak masak ikan percik, ari ni buat la menu kesukaan sendiri .Kebetulan semalam gi pasar ada ikan kembong fresh dan besar so kita beli la beberapa ekor.
“Cara masak zisss buh kat gamba.Ni guna dapur biasa je,memang comot la dapur tapi siap bakar boleh je kemaskan.So tak de hal..
“Ratah pun tak cukup huhuhu.
“Silakan mencuba resepi zisss.”

Resipi Ikan

Ikan kembung
Kunyit hidup -ditumbuk
Garam

Cara Masak Ikan

Ikan Kembung Bubuh Kuah Percik, Panggang Guna Dapur Biasa Je!

IKLAN

1-First lumur ikan dengan kunyit hidup dan garam. Garam sikit je sebab nanti kuah percik dah masin. Bakar atas dapur.Tak nak berair toskan ikan tu ye.

Bahan Kuah Percik

*Bawang merah.
*Halia.
*Lada kering.
*Kisar semua bahan-bahan ini*
Santan
Garam dan perasa secukup rasa
Asam keping
Serai
Air
(Bahan-bahan agak-agak je ye)

Artikel Berkaitan:
Ikut Tip Ini Dapat Rasa BBQ Super Sedap, Cantik Bila Bakar!
Sambal Perap Ikan Bakar SEDAP, Balut Dalam Daun Kunyit Atau Daun Pisang!

IKLAN
Cara Buat Kuah Percik

Ikan Kembung Bubuh Kuah Percik, Panggang Guna Dapur Biasa Je!

1-Bubuh semua bahan-bahan yang telah dikisar tadi ke dalam periuk. Masukkan sekali santan, garam, perasa dan asam keping. Air masukkan sikit je sebab tak nak kuah jadi cair.

IKLAN


2-Lepas itu masukkan serai. Dah masak.


3-Kuah tadi bubuh atas ikan. Biar ikan separuh masak dulu sebelum bubuh kuah.Biar je kering atas dapur. Dah kering terbalikkan dan bubuh kuah sebelah bahagian lagi.

Ikan Kembung Bubuh Kuah Percik, Panggang Guna Dapur Biasa Je!
4-Tadaa dah masakkk. Ada juga ayam percik. Resepi sama je.

Sumber / Foto : Azira Mamat