Memang ada benarnya bila ada ‘ibu sambal’ ni di rumah ia menjimatkan waktu memasak dan mudahkan kerja mak-mak di dapur. Namun bila nak buat sendiri tu pastikan ditumis betul-betul sehingga pecah minyak barulah ia tahan lama dan sedap.

Bukan apa, ada masa tertentu bila tengah sibuk atau takde ‘mood’ nak ke dapur, kita memang nak masak yang paling cepat dan mudah, namun tetap sedap. Jadi bila dah siap sedia ‘ibu sambal’ ni, mudahkan kerja.

Boleh cuba resipi dan cara buat ibu sambal seperti yang dikongsikan oleh Puan Tina Zahra Zamanuddin ini.

Selesai menumis ‘IBU SAMBAL’. Jimatkan waktu memasak. Teringin mee goreng,10 mins siap,teringin bilis berlada 15 mins siap! Yang penting ibu sambal mesti ada.

Saya tak pasti resepi ibu sambal orang lain macam mana.Tapi cara saya:

Bahan-Bahan:

Bawang putih sikit,bawang merah banyak,cili kering,halia sikit (tak mau halia pun tak pe),belacan sikit (kalau nak gantikan dengan ikan bilis atau udang kering pun sedap je).

Cara Membuat:

Tumis semua bahan sampai pecah minyak,kemudian masukkan gula melaka,pes asam jawa dan garam secukupnya. Kemudian siap! (3 kali tuang air tuk pecahkan minyak tau).

P/S: Ibu sambal sy memang tak banyak minyak sangat sebab nanti nak guna dlm masakan lain jadi berminyak sangat. Jadi letak minyak secukupnya je okay!

‘IBU SAMBAL’ Jimatkan Waktu Memasak, Pastikan Tumis Betul-Betul Pecah Minyak!

IKLAN

Saya memang akan pastikan tumis betul-betul pecah minyak cumanya saya akan letak minyak tu sikit-sikit supaya nanti bila dah mula kering dia tak jadi banyak sangat. Tapi kalau dah terbanyak tak mengapa pun. Buang je minyaknya atau biarkan je pun tak pe. Cuma sebab saya gunakan ni sebagai asas jadi saya memang letak minyak secukupnya sahaja sebab nanti nak tumis dengan lauk-lauk letak minyak lagi.

Info Ekstra!

Soal tahan berapa lama ni, bergantung berapa jam tumis dan berapa kering sambal tu.Macam saya tak buat banyak sangat pun.Cukup sekadar 10-15 kali masak,then buat lagi sambal tu.

Kalau letak dekat luar kena betul-betul kering. Kalau tak mudah rosak.chiller should be fine.

Kalau buat banyak, saya cadangkan pek kecil-kecil. Mana agak-agak nak pakai dalam seminggu camtu letak kat chiller je. Yang selebihnya frozen kan. then kalau nak guna, sebelum tu keluarkan dalam 5-10 mins dan boleh terus guna.

Memang jimat masa. Pelbagai menu boleh guna sambal ni contoh goreng mee,nasi goreng,asam pedas,sambal ikan,bilis berlada (macam dalam gambar saya). Try la,tak rugi cuba.

IKLAN

‘IBU SAMBAL’ Jimatkan Waktu Memasak, Pastikan Tumis Betul-Betul Pecah Minyak!

 

‘IBU SAMBAL’ Jimatkan Waktu Memasak, Pastikan Tumis Betul-Betul Pecah Minyak!

Semoga bermanfaat! Selamat Mencuba.

IKLAN

Baca Lagi Di Sini:
‘Pack’ Bahan Mentah Ikut Portion & Jenis Menu, Senang Nak Masak, Jimat Masa

Sambal Bilis Kekal RANGUP Sampai Seminggu, Jangan Guna Bawang Merah!

Mingguan Wanita: Bolehlah cuba buat ‘ibu sambal’ ni sendiri di rumah. Memang memudahkan dan menjimatkan waktu memasak. Sangat membantu kita masak ‘ekspres’ tapi sedap bila waktu tengah sibuk dan banyak kerja yang nak dibuat.

Sumber:Tina Zahra Zamanuddin

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita