Rupanya bila ada masalah kesan terbakar pada seterika ia boleh diselesaikan dengan hanya menggunakan panadol. Petua ini cukup mudah dan diakui terbukti berkesan mampu menghilangkan kesan terbakar tersebut. Bukan apa, bila seterika ada kesan terbakar pakaian, selendang dan sebagainya permukaannya jadi kasar dan kesat.Nak menggosok pun jadi payah.

Kalau dan guna macam-macam cara tak jadi juga, boleh cuba tips yang dikongsikan oleh Puan Chik Salbiah ini;

“Alhamdulillah..Selesai dah pasal seterika berdaki. Terima kasih yang empunya petuanya.Memang berkesan guna panadol ni. Siapa-siapa yang ada panadol lama tu jangan la buang”

“Dah macam-macam cara saya cuba nak hilang kesan hitam dekat seterika. Guna garam kasar pun tak berkesan. Last-last terbiar macam tu. Tu jadi lagi tebal kesan hitam. Terima kasih pada yang bagi petua guna panadol. Ingatkan dia main-main suruh guna ubat panadol”.

Bahan-Bahan:

Panadol
Kain Batik lama

Cara Membuat:

1.Hidupkan suis ‘on’ macam nak seterika baju.
2.Patah-patahkan je panadol tu tabur atas kain batik.
3.Selepas itu, gosokkan seterika panas atas panadol tersebut.
4.Buat sampai kesan hitam terbakar tersebut hilang.

Siap!

Perlu tahu!

*Tak perlu gosok panadol pada seterika panas, panas takut terkena jari.

*Cara ini untuk hilangkan kesan terbakar daripada kertas gam yang silap letak atau seterika terlebih panas menyebabkan kain trbakar.

Selamat Mencuba!

MW: Menarik juga tips dan petua yang dikongsikan ini. Jadi buat mak-mak yang ada masalah seterika berkerak atau mempunyai kesan terbakar bolehlah cuba yang dikongsikan ini, hanya menggunakan panadol.

Sumber: Chik Salbiah

Jangan Lupa Komen

komen