Kebiasaannya, pasangan mudah cari kebahagiaan di luar bila keadaan rumah tidak lagi tenang dan serabut. Persekitaran rumah yang serabut dengan anak yang semakin membesar, lasaknya dan lebih teruk ada saja pergaduhan dengan pasangan.

Psangan saling menyalahkan antara satu sama lain. Bila sampai di rumah, mulalah terasa panas dan serba tak kena. Tambahan pula, stress di tempat kerja juga tapi bawa masuk ke rumah. Inilah juga boleh menjadi salah punca yang membuatkan pasangan cari kebahagiaan di luar.

Tanpa kita sedar, rumah boleh jadi lebih tenang dan sejuk kalau kita tahu kendalikan dan masa yang sama tahu membantu pasangan dirumah. Jangan harapkan hanya isteri semata-mata.

Ini antara tip berguna yang dikongsikan oleh Dr Taufiq Razif tentang cara nak pastikan rumah jadi lebih tenang dan sejuk.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Biarlah Rumah Bersepah, Mak Jangan MARAH, Inilah Tanda Anak Berkreatif, Lalui Fasa Umurnya

Rumah Kecil Atau Besar Bukan Penentu BAHAGIA, Ikutlah Kemampuan Asalkan Kemas & Tenang

IKLAN

Elak Cari Kebahagiaan Di Luar

1. Jangan masuk rumah dengan membawa keserabutan daripada pejabat dan tempat kerja
Tenangkan diri dan buat Deep Breathing dulu sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Jangan bawa masuk stress kerja ke dalam rumah hingga anak anak dan pasangan pun kena tempiasnya

2. Sebelum masuk rumah baca doa dulu. Jangan main masuk je.
Kita nak set minda kita bahawa kita sedang memasuki ‘ zon keberkatan dan kebahagiaan ‘. Latih juga mindset ni pada anak kita bahawa rumah ni adalah tempat yang penuh dengan kebahagiaan. Baru la anak kita tak merapu mencari kebahagiaan di luar rumah!

3. Sesekali tu ajar anak kita organizational skills juga :
a) Bila dah habis main, kat mana nak simpan
b) Bila dah buka baju, kat mana nak letak
c) Bila dah mandi, nak simpaj tuala kat mana
d) Bila dah makan, nak cuci dan simpan pinggan kat mana
Bukan rumah je kurang bersepah, kemahiran anak pun kita boleh asah!

4. Hadkan bilangan mainan di rumah. Mainan tu bagus untuk anak kita tapi sebenarnya ‘ less is better ‘. Mainan yang lebih sedikit membuatkan anak kita lebih fokus. Bila mainan terlampau banyak ni, bukan kita je pening. Anak pun naik pening nak memilih!

5. Kita kena mahir membaca raut wajah, tone suara dan bahasa tubuh pasangan kita
Kita kena faham, masa pasangan kita tu nak bagitahu kita sesuatu :

IKLAN

a) 7% je yang sampai melalui PERKATAAN
( verbal communication )
b) 38% maksud perkataan tu terkandung dalam NADA SUARA
c) 55% maksud perkataan tu terkandung dalam gerakan tubuh dan mimik muka

Bila isteri kata “Takpe. Saya ok je. Abang rehat la “. Aduiii..Jangan la terus percaya! Tu baru 7% daripada hal yang sebenar je tu!

Tengok dulu raut wajah dia, ada tak tanda tanda redup akibat KEPENATAN? Dengar dulu nada suara dia, ada tak suaranya mendatar akibat cuba menyorokkkan STRES yang melampau?

Bila kita dah mula pandai baca bahasa tubuh pasangan, insya Allah ni la baru dikatakan RUMAHKU, SYURGAKU!

IKLAN

Mingguan Wanita : Pasangan pun kena main peranan dan fahami bahasa tubuh pasangan. Bukannya buat tak tahu dan meletakkan 100 % kerja rumah di bahu isteri.

Sumber: Dr Taufiq Razif

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :
https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita