anak gaduh

Antara cabaran mak ayah bila memiliki anak- anak adalah untuk berlaku adil, tidak memilih kasih agar dapat memupuk ikatan kasih sayang diantara mereka. Meleraikan pergaduhan anak-anak juga satu tugas yang ‘mencabar’ bagi mak ayah, agar anak tidak berkecil hati dengan tindakan kita.Sebenarnya dalam mendidik anak-anak untuk erat berkasih sayang ada beberapa perkara yang mak ayah perlu ambil berat.

Berikut perkongsian tip dan pengalaman oleh Dr Zubaidi Hj Ahmad boleh dijadikan panduan buat mak ayah semua;

Dulu masa kecik saya selalu bergaduh dengan abang saya no 5.. Macam anjing dengan kucing.. Ibaratnyee.. Hehe.. Tapi mak saya selalu menangkan abang saya.Mak selalu marah saya rotan saya.Pernah sekali saya pernah mencarut.Keluar perkataan bukan-bukan.Semoga Allah maafkan saya.Abang-abang pun apa lagi tangkap saya dan mak ambil cili dan cilikan mulut saya.Perghhh rasa 2 inci laa tebal mulut ni.Padahal tu salah abang saya.. Bukan salah saya. Saya rasalah.. Haha.

Anak Bergaduh, Menangkan Yang Besar

Satu hari saya duduk dalam satu ceramah parenting daripada satu orang ustaz ni.. Ustaz tu kata “Kalau anak kita bergaduh yang kecik dan besar.. Jangan marah yang besar.Sebab dia dah besar, malu dia depan adik dia, dia kena marah..Tapi marah yang adik..Nanti abang dia tengok adik dia kena marah si abang akan rasa kesian pada adiknya.”

Saya terus terfikir.. MasyaAllah mak saya tak pernah pun pergi ceramah parenting saya rasa.. Atuk-atuk nenek kita tak pernah pun pergi kursus sebagainya.Tapi rupanya mereka ni orang tua-tua masyaAllah cara mereka mendidik menyebabkan kita hari ni jadi “manusia”.

Latih Saling Beri Hadiah

Ada sorang cikgu ni bagitau saya satu lagi ilmu..Macamana nak kasi anak-anak kita berkasih sayang.Rupanya dari kecil lagi kita kena latih mereka bagi hadiah sesama dia.” akak.. Ni hadiah adik bagi.. Akak cakap akak sayang adik…” kadang-kadang bagitau jugak dekat kakak.. “adik.. Ni kakak ada bagi hadiah..” sebenarnya kita yang bagi hadiah tu.. Tapi gunakan nama anak-anak kita yang bagi.. Nanti mereka sayang antara mereka..

IKLAN

Jangan Jatuhkan Air Muka Anak

Sedih lihat hari ni.. Kadang-kadang pergi shopping dengan wife tertengok gelagat mak ayah.. Marah anak depan orang ramai.. Cubit lempang depan orang dan depan anak-anak yang lain.Saya baru faham sebenarnya setiap anak ni ada maruah masing-masing. Jangan jatuh kan air muka anak kita depan anak-anak yang lain supaya mereka saling dapat sayang menyayangi. Hormat menghormati.

Sebab tu kadang-kadang saya di tanya.. “Anak saya ni makin besar dah makin tak nak ikut kami pergi mana-mana ustaz..budak-budak sekarang..” Bagi saya sama sahaja budak sekarang dan budak dulu.Tapi bagaimana cara kita mendidik dan suasana yang kita wujudkan di rumah dan di tempat dia belajar.

Senyum, Bercakap & Hargai Anak

Anak-Anak hari ni lebih suka duduk dengan kawan-kawan mereka sebab kawan-kawan lebih pandai menghargai dirinya berbanding kita ibu bapa hargai anak kita.Kita lebih suka bercakap dengan telifon dan senyum pada telifon berbanding senyum dan bercakap dengan anak-anak kita.. YaAllah.. Ampuni kami.. Semua salah saya..

IKLAN

Saya pernah di kongsi satu orang pakcik dia suami kepada cikgu kimia saya dulu cikgu Joned Badar.. Pakcik Mus ada 11 orang anak lelaki.. Dan semua berjaya macam-macam profession.. MasyaAllah.. Masa kecik anak-anak mereka ni kalau datang raya habis rumah orang dikerjakan.. Pecah sana pecah sini.. Tuan rumah berbulu je tengok.. Tapi pakcik mus ni hanya senyum dan tegur-tegur biasa je.. Tapi lepas balik rumah.. Pakcik mus akan bawa anak dia yang buat salah tadi masuk kereta dan bawa pusing-pusing makan ais krim lepas habis makan dia akan marah dan nasihat anak dia dalam kereta sorang-sorang.

Bukan di hadapan anak-anak yang lain.. MasyaAllah.. Banyak saya belajar dengan pakcik mus.

Kadang-kadang perasan tak.. Kita kata dekat anak kita “ibu nak ahmad balik sebelum pukul 6.30..!” Bila dia balik lewat kita marah mereka kita tengking mereka kita pukul mereka.Tapi ada masa dia balik lagi awal daripda 6.30 kita lupa nak hargai mereka. “Bagus anak ibu balik awal.. Anak soleh betul..” Kadang-kadang kita kedekut nak puji anak kita. Kita lebih suka lihat kebaikan anak orang lain.. Puji anak orang lain berbanding kita puji darah daging kita sendiri.. YaAllah ampuni kami.. Semua salah saya..

IKLAN

YaAllah tuahn kami..maafkan kami..kami bodoh.. Tak pandai jadi ibu dan ayah.. Kami abaikan tanggungjawab kami untuk didik anak kami cara sunnah.. Kami tak kenalkan mereka denganMu dan nabi saw… Maafkan kami yaAllah kami lebih sibuk dengan dunia kami harta kami berbanding didik anak-anak kami jadi seperi sahabah rhum.. YaAllah ajarlah kami jadi ibu dan ayah seperti sahabah RHum.. Wahai Allah tuhan kami.. Janganlah jadikan anak-anak kami sebagai pengahalang pada kami untuk masuk syurgaMu.. Amiiin

Anak-anak merupakan satu amanah yang dipertanggungjawabkan keatas mak ayah.Bukan mudah untuk mendidik anak-anak, namun sebagai mak ayah seharusnya kita cuba mendidik dan membesarkan mereka dengan cara paling terbaik.Tambahlah ilmu keibubapaan dan ceduklah pengalaman daripada orang yang berpengalaman dalam mendidik anak-anak.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.Kongsikan juga pada mak ayah yang lain.

Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad