Bila bergelar seorang isteri dan mak, seluruh jiwa dan raganya hanya untuk orang yang dia sayang. Dia sanggup dahulukan keluarga dan tidak kisah tentang dirinya. Apa yang dia lakukan semata-mata untuk melihat orang yang dia sayang bahagia.

Begitu juga kalau bab-bab makan, mak sanggup dahulukan keluarga, dia tak makan tak apa, asalkan mereka kenyang. Anak-anak masa kecil memang tak sedar apa yang mak-mak lakukan.

Tapi bila kita sendiri dah besar, menajdi ibu dan ayah, baru kita tahu. Kita sanggup dahulukan keluarga, tentnag diri sendiri fikirkan kemudian. Betul tak?

Nak bercerita tentang pengorbanan mak ini banyak, tak terbalas oh kita sebagai anak-anaknya. Malah, perkongsian daripada Dr Redza Zainol ini mungkin seakan sama dengan mak-mak kita juga.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Mak Kena ‘Dengki’ Dengan Anak, Ajar Masuk Dapur, Elak Jadi ‘Raja’ Bila Besar

7 Pesanan Penting Ini Perlu Mak Ayah Beritahu Anak Sebelum Mereka Dewasa

Info Lebih Menarik DI SINI

Sanggup Dahulukan Keluarga Demi Keluarga

Baru minum seteguk dua, saya tengok mak saya masuk semula ke dapur.
Dia duk rebus mee pula. Dah beramai-ramai di rumah ni, sekejap je licin makanan untuk berbuka.
Dibawa mee tu keluar ke ruang makan dan mak jenguk setiap pinggan kami.
“Siapa nak lagi mee, ni ada lagi. Nak air panas, ada kat sini.”
Bila semua tengah ralit makan, barulah dia perlahan-lahan tarik kerusi dan duduk makan.
Cubit lauk sana sikit, cedok lauk sini sikit.
Suasana pun senyap sekejap.
Tak lama, mak yang habis makan dulu dan terus ke solat Maghrib.
Rupa-rupanya, yang mak saya sibuk masak dari petang tu, dia masak untuk kami semua.
Masak yang ini untuk cucunya, masak yang itu untuk anak-anaknya.
Untuk diri sendiri, dia kata makan apa yang ada saja.

Bahagiakan Keluarga

Dalam satu buku, diceritakan wanita itu ialah “gatherers”. Mereka suka mencari barang-barang untuk keluarga.

Bila wanita dapat jumpa barang yang dicari dan diberi pada ahli keluarga, itulah titik bahagia buat mereka.

Sejak dulu, wanita itu sifatnya memang suka lebihkan orang lain dulu banding dirinya sendiri.

Dan bila kita menyayangi semula ibu kita dengan berkata yang baik, menghormati mereka dan meluangkan masa dengan mereka, kesemua kebaikan itu akan pulang semula pada kita dalam bentuk berkat dan rahmat, Insya Allah.

IKLAN

MW: Hargailah pengorbanan seorang mak. Bila kita sudah berumahtangga dan mempunyai anak, itulah juga yang kita buat untuk orang yang kita sayang. Percayalah.

Sumber: Dr Redza Zainol

Bangkit Wanita Mingguan Wanita

Group khas buat semua wanita B40 dan M40 yang mahu bangkit maju dari kehidupan sekarang menerusi perkongsian tip, promosi kursus anjuran Mingguan Wanita, perkongsian kisah inspirasi wanita. #langkahyakinlakarkejayaan

https://t.me/bangkitwanitaMW

Nak Jadi Usahawan Viral, Ini Tujuh Pilihan Kursus Kemahiran Untuk Wanita B40 & M40

Nak maju jangan tunggu. Peluang pun datang bukan selalu apatah lagi sekarang ini kita sedang lalui kehidupan sukar berbanding dahulu. Daripada asyik termenung dan meratap pilu, elok mengorak langkah mulakan bisnes baru. Sampai bila nak tengok orang lain maju dan kita masih lagi kaku?

IKLAN

Tiada idea, tak ada kemahiran dan arah nak tuju? Mingguan Wanita (MW) sebagai teman setia wanita sedia membantu dan tahu apa yang anda perlu.

Terkini, selepas penganjuran Webinar Bangkit Wanita #bisnesdarirumah, Mingguan Wanita menerusi kempen Bangkit Wanita, membuka pendaftaran kepada kursus latihan praktikal jangka pendek.

Kursus-kursus akan bermula hujung Mei hingga Ogos ini dan kemuncak kepada kempen ini ialah penganjuran Konvensyen Inspirasi CEO Bisnes Viral.
Kursus latihan yang ditawarkan akan berlangsung selama sehari setiap satu dan orang ramai khasnya wanita B40 dan M40 boleh memilih kursus yang diminati.

Apa yang menarik, kursus-kursus ini memang direka khas untuk mereka yang mahu berniaga sebaik tamat latihan asas kemahiran ini.

Sejumlah tujuh kursus asas latihan praktikal dan demo dibuka untuk penyertaan merangkumi sektor makanan, pengurusan, busines kedai online, jahitan dan perkhidmatan.

IKLAN

 

Antara kursus-kursus asas yang dijangka mampu melahirkan peserta yang berkemahiran dan boleh terus dipraktik dalam perniagaan ialah:

JOM PANDAI BAKERI. BUAT DUIT JUAL KEK DAN ROTI. Dibuka dalam dua pilihan tarikh iaitu pada 12 Jun dan 26 Jun 2021. Peserta akan mengadun dan membakar sendiri adunan agar dapat kenal pasti formula menghasilkan satu adunan sempurna bagi kek dan roti.

( https://toko.ideaktiv.com/product/jom-pandai-bakeri-buat-duit-jual-kek-dan-roti/ )

Cookies Viral Legend. Jual cookies Paling Masyuk! Orang Malaysia meang suka makan. Cookies atau biskut tidak lagi laris hanya menjelang hari raya. Permintaan cookies memang tinggi dan belajar membuat cookies popular atau sedang trending ketika ini merupakan langkah bijak. Kursus diadakan pada dua pilihan tarikh iaitu 10 Julai dan 24 Julai 2021.

( https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-legend-jual-cookies-paling-masyuk/ )

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita