Hidup ni tak boleh disandarkan pada cinta semata. Cinta luar biasa sekali pun tidak mampu membahagiakan rumah tangga jika pasangan terutamanya suami tidak menjalankan tanggungjawab sebaiknya.

Sebaiknya sebelum berumah tangga, lelaki kena belajar tanggungjawab kerana cinta luar biasa tak mampu kenyangkan perut isteri dan anak-anak. Bukannya berkahwin dengan mempertaruhkan cinta, sebaliknya ambil tahu dahulu tanggungjawab sebenar seorang suami atau ketua keluarga.

Ikuti perkongsian Jiha Shuib dan hadam baik-baik :

Cuba baca lirik lagu, Cinta Luar Biasa oleh (Andmesh Kamaleng) ni.

Waktu pertama kali
Kulihat diri mu hadir
Rasa hati ini inginkan diri mu

Hati tenang mendengar
Suara indah menyapa
Geloranya hati ini tak ku sangka
Rasa ini tak tertahan
Hati ini selalu untuk mu

Terimalah lagu ini
Dari orang biasa
Tapi cintaku pada mu luar biasa

Aku tak punya bunga
Aku tak punya harta
Yang ku punya hanyalah hati yang setia
Tulus pada mu

Hari-hari berganti
Kini cinta pun hadir
Melihat mu, memandang mu bagai bidadari

Lentik indah mata mu
Manis senyum bibir mu
Hitam panjang rambut mu anggun terikat

Rasa ini tak tertahan
Hati ini selalu untuk mu
Terimalah lagu ini
Dari orang biasa
Tapi cintaku padamu luar biasa

Aku tak punya bunga
Aku tak punya harta
Yang ku punya hanyalah hati yang setia…

Romantik Sungguh Cinta Luar Biasa

Romantik bukan? Bait bahasanya menyentuh hati, bukan main syahdu boleh buat hati cair.

Aku bukan nak kritik lirik lagu ini secara khusus, ini hanya sebagai salah satu contoh. Contoh sahaja ya.

Contoh bahawa lirik lagu atau ayat power yang membawa gambaran salah tentang kehidupan sebenar.

Dekat sinilah tanggungjawab kita sebagai orang dewasa sama ada sebagai ibu atau bapa untuk memberi kesedaran kepada anak kita tentang tanggungjawab.

Tak kira anak lelaki atau perempuan, bila sampai dia sudah akil baligh memang tak dapat elak dari ada perasaan untuk berpasangan. Itu fitrah. Ianya perasaan semulajadi yang Allah beri kepada makhluk.

IKLAN

 

Cinta Luar Biasa Tak Dapat Kenyangkan Perut

Cuma perlu diingatkan cinta luar biasa tak dapat mengenyangkan perut. Hanya makanan dapat mengenyangkan perut, jadi anak-anak kena faham dia perlu ada duit untuk berpasangan. Itu wajib, jangan biarkan mereka lalai dengan perasaan cinta mengatasi segala-galanya.

Anak lelaki kena tahu perempuan yang dia suka mengharapkan dia mampu sekurang-kurangnya membayar harga makanan tengahari, makan malam. Kalau air sirap pun takkan mamak tu bagi percuma punya, kena bayar.

Jadi sejak kecil perlu sedar bab ini, jangan sampai ke tua mengharapkan perempuan yang baik dan solehah sudi berkongsi susah senang tak kisah hidup susah serta bayar semua sewa rumah, barang dapur, duit anak, bil-bil sehinggalah kereta dan motor si perempuan beli dan si lelaki kerjanya hanya memberi kasih sayang yang luar biasa.

Cinta Luar Biasa Hanya Tiket Untuk Hambakan Isteri

Anak perempuan wajib tahu cinta luar biasa si lelaki adalah sekadar tiket untuk dia menjadikan kamu hamba seumur hidupnya.

Melainkan kamu rela dibelai dengan pujukan memuja bermodalkan air liur, duit sekupang tak payah keluar apatah lagi tanggungjawab lain seperti mendidik, membimbing, melindungi, mengasihani, dan sebagainya.

Jaga-jaga dengan perangkap jantan tak guna yang terlalu ramai di pasaran sekarang. Percayalah, lelaki yang soleh dan beriman sangat kurang.

Yang ramai adalah spesies Ustaz Madi dalam Drama Nur, atau pun jenis jantan penderma sperma yang menjadikan isteri tempat melepas nafsu tanpa tanggungjawab terhadap isteri apatah lagi-lagi anak yang dikandung si isteri.

Belanja masa mengandung pun isteri, kos bersalin pun si isteri yang tanggung apatah lagi semua duit ringgit dalam membesarkan anak-anak.

Baca Juga Di Sini:

Tanda-Tanda Suami Rasa Diri Tak Lagi Dicintai, Isteri Kena Take Note!

IKLAN

Sibuk Abdikan Diri Untuk Keluarga, Harus Ada Ruang SAYANGI Diri Sendiri

Info Menarik, klik di sini. 

Bila Suami Dengan Cinta Luar Biasa Akan Muncul?

Hampa tunggu sat, lelaki tak guna yang macam ini, dia hanya akan tuntut hak dia sebagai ayah bila anak-anak yang dididik dan dibesarkan oleh si isteri dengan susah-payah bila mereka dah besar-besar nanti.

Dia nanti tiba-tiba muncul dengan megahnya ‘claim’ balik sperma dia abaikan dan tak pernah sara langsung tu sebab dihujung nama mereka ada nama dia. Kalau mengharapkan nasi yang bapaknya belikan, sudah mati kebuluran dan anak-anak tu.

Dan nak tunggu bapaknya sampai belikan sebatang pensil, daftarkan ke sekolah wajiblah anak-anak tu sudah merempat bawah kolong sebab keciciran. Tak rasa ajaib ke, macam manalah budak-budak tu dapat membesar dan jadi seseorang? Tak malu pula ya mengaku ada anak, yang dulu jenguk pun tidak.

Eh, nama pun CINTA LUAR BIASA

Beringat ya, ini hanya perangkap kehidupan malang dan penderitaan.

Dalam Islam, LELAKI yang tak mampu dari segi kewangan dan tanggungjawab untuk memberi nafkah zahir dan batin (bukan salah satu) dia hendaklah berpuasa. Bukan layan porno, mengurat sana-sini.

Dah ada niat nak berkahwin, silalah pergi mengaji dan menuntut ilmu tentang tanggungjawab. Paling koman pun betulkan dan perbaiki solat, insyallah nanti boleh bimbing isteri dan anak-anak.

Lepas itu ingat, masjid bukan tempat singgah berak kencing, tapi kat masjid itu tempat solat dan belajar ilmu agama. Kalau tak tahu tak apa, asalkan mahu belajar dan berubah.

Wanita Turut Berubah Dengan Cinta Luar Biasa

Perempuan yang asalnya dididik dengan baik oleh ibu bapanya, boleh berubah kerana pengaruh luar. Perempuan itu fitrahnya penuh emosi, jadi kalau terjumpa lelaki yang dia cinta luar biasa maka dia pun akan menjadi sebahagian seperti lelaki itu.

Boleh jadi terlanjur, boleh jadi hanyut jugak. Sedar-sedar anak dan berderet, hidup makin hari makin susah, bukan makin senang. Si lelaki sudah selesa duduk saja, gaji dia hanya untuk diri sendiri, gaji si isteri wajib untuk keluarga.

IKLAN

Si isteri jadilah perempuan selekeh, duit tak pernah cukup, muka pucat, badan gemuk tak terurus sebab sibuk siang dan malam kerja tak habis-habis.

Hampa mau jadi macam tu? Bila dah letih, suami boleh buat alasan si isteri tak layan dia maka dia kenalah cari orang lain yang cantik molek untuk layan dia siang malam kan. Habis dah ke CINTA LUAR BIASA tu?

Iyalah, berkorbanlah selagi boleh. Dasar jantan tak guna ni ramai ya.

Kalau Sama-Sama Berkongsi Tidak Ada Masalah

Kalau sama-sama berkongsi, kerja rumah pun buat sama-sama gaji pun bahagi elok-elok tak ada masalah. Siapa yang bernasib baik, tak payah komen kata dia bertuah begitu begini.

Biadap namanya, sebab aku tahu kat sekeliling aku ramai yang menderita hidup dengan jantan tak guna ni. Cukuplah kalau boleh beri kata semangat buat mereka.

Yang penting, didik anak-anak kita tu. Tolonglah ikut ajaran islam yang sebenar di mana kita ada panduan dalam hidup berkeluarga. Senang cakap ikut ajaran Rasulullah, kalau kewangan terhad sama-sama lah susah.

Buatlah kerja rumah sama-sama, masak bergilir, urus kain baju bergilir, berjaga malam jaga anak sama-sama, anak sakit bergilir-gilir jaga bukan si lelaki berdengkur si perempuan yang sampai jatuh sakit tak cukup rehat.

Bahagiakan Isteri Barulah Cinta Luar Biasa

Kalau sudah kaya tak payah cakap lah, digalakkan cari pembantu untuk urusan rumah tangga. Pembantu tak semestinya manusia.

Suami belikanlah mesin basuh siap dengan pengering, belikan penyedut sampah jenis robot atau siap bermop tu, seterika turbo dengan steam atau pun gajet dapur macam Thermomix yang boleh dengan senang dan mudah tu.

Itu contohlah, contoh kalau nak bantu isteri. Kata CINTA LUAR BIASA kan, duit pun banyak apa salahnya bahagiakan isteri. Itu ada dalam ajaran islam tau, aku pun belajar takat tingkatan 5 saja bab Fekah ni.

Pokoknya nak tekankan bukan sekadar mengaku Islam tapi tak pernah mengamalkan Islam langsung.

Ah, Panjangnya bebel. Aku trigger dengan cerita To’Ki ni hampa tau, trigger lagi tambah pulak bila dengar lagu mendayu-dayu yang indah khabar dari rupa. Namun catatan aku tak ada kena mengena dengan siapa, aku cikgu dah 12 tahun dan dah terlalu banyak kisah suka duka kehidupan sebenar yang ‘terpaksa’ aku ambil tahu atas dasar tugas.

So I am here to share.

#catatanjihasaiful #cikgulamatakpisekolah #maafkancikgu

MW: Hidup ini tak seindah lagu, bersumpah hidup setia hingga ke hujung nyawa. Realiti kehidupan selepas berumah tangga tak sebahagia seperti di dalam lirik lagu. Jadi, renung-renungkan lah. 

Sumber: Jiha Shuib