
Jangan Lepas Tangan
Sampai Pasangan Tak Redha
Salah Kalau Dia Tak Redha
Hanya disebabkan terma dia “ada duit sendiri”, maka suami berterusan menggunakan terma tu dalam urusan rumah tangga…
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!

Hanya disebabkan terma dia “ada duit sendiri”, maka suami berterusan menggunakan terma tu dalam urusan rumah tangga…
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!
Pasang surut dalam rumah tangga biarlah kita yang simpan. Jangan terlalu terbuka berkongsi itu dan ini di media sosial. Tidak semua mengenali kita dan pasangan luar, dalam. Hari ini mungkin kita berbahagia, esok, lusa belum tentu.
Oleh sebab itu setiap kali emosi tak stabil atau marah, jangan luahkan di media sosial. Jauhkan diri buat sementara, sekali kita keluar status negatif orang akan terus menilai. Lebih teruk bila orang cop kita tak bahagia.
Pada hal lumrahlah dalam perkahwinan ada masanya bahagia, ada masanya berselisih faham. Ikuti perkongsian Ustaz Firdaus Mokhtar ini dan fahami baik-baik ya:
“Saya tengok ustaz dengan isteri gembira je, memang tak gaduh eh?”
Allahu.
Ngeri juga dengar soalan macam tu. Kalau boleh nak doakan jadi betul keadaan tu pun bagus juga. Hahaha.
Kawan-kawan,
Manusia cuma melihat apa yang kita tunjuk. Sama ada kita tunjuk gambar, kita tulis status atau kita bercerita dekat ruangan komen. Itu sahaja tahap penilaian manusia lain terhadap hidup kita.
Kalau kita cuma kongsikan kebaikan, maka itu sahajalah yang orang lain akan nampak. Kalau kita selit dengan emosi marah kita, dekat situ orang akan lihat lah marah kita.
Begitulah selalunya. Sebab cuma setakat itu mereka boleh melihat kita.
Jadi, untuk setiap apa yang kita kongsikan, fikirkan dahulu akibat dan kesannya. Tapis apa yang kita nak kongsikan secara umum. Tulis yang bahagia, orang akan nampak bahagia. Muat naik gambar yang gembira, kita akan turut bawa emosi bahagia kepada orang lain.
Ingat, jauhi media sosial ketika kita dalam emosi yang tidak stabil. Ketika marah, ketika merajuk, ketika tak puas hati, ketika penat sangat. Waktu-waktu ini, jauhi platform facebook dan semua media sosial.
Sebab kita akan menulis tanpa pertimbangan emosi yang betul.
Sekali sudah tulis status beremosi negatif, orang akan terus menilai. Jadi, hati-hati ya.
Berbalik kepada kami suami isteri. Mana ada rumah tangga tak diuji emosi dan hati. Setiap hari kak, setiap masa bang. Kahkah.
Tapi kita atasilah baik baik. Simpan antara kita dan pasangan. Tak perlu cerita ke oranglah hal kita tengah terasa hati semua ni. Biar antara kita dengan dia, dan antara kita dengan Tuhan.
Itu lebih baik.
Menjawab kan? Terima kasih.
Firdaus Mokhtar,
Yang baik-baik aja.
MW: Tak perlu khabarkan pada satu dunia keburukan pasangan kita. Begitu juga kalau bertikam lidah, bermasan muka, lebih baik disimpan dalam hati. Orang luar hanya mampu menilai tanpa memahami. Ya tak?
Sumber: Firdaus Mokhtar
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di download sekarang!
Setiap orang telah ditetapkan rezeki masing-masing. Ada yang hidup senang, ada yang ditakdirkan cukup-cukup makan. Malah, ada orang ditakdirkan belum bertemu jodoh dan ada pula yang mempunyai anak ramai. Inilah yang dikatakan rezeki yang tertulis. Sungguh hebat tak aturan yang Allah tetapkan.
Berbalik tentang anak. Semua isteri yang bergelar ibu, mengimpikan zuriat sebagai penyambung kasih sayang dan pewaris dalam keluarga. Rumah jadi riuh rendah dengan kehadiran anak-anak ini. Di sinilah juga bermulanya satu perubahan dalam hidup keluarga yang dulu hanya berdua dengan pasangan. Kini, makin meriah dengan suara anak-anak.
Walau bagaimanapun, tidak semua isteri mampu menjadi ibu, merasai alahan mengandung, sakit bersalin dan berjaga siang malam untuk membesarkan anak. Setiap orang diberi ujian berbeza-beza. Sebab itulah, kita tak perlu bersaing untuk jadi hebat terutamanya bila bercerita tengan anak.
Ikuti perkongsian daripada Sharla Rose dalam pengalamannya semasa mengandungkan anak kembar tiga. Memang cukup bertuah kerana dia terpilih untuk menjadi ibu kepada anak kembar yang memang diimpikan oleh setiap isteri yang bergelar ibu.
Ada orang kata saya untung la 3 kali bersalin dah dapat 6 orang.
Tak payah macam kita orang yang yan beranak ramai 1-1 ini.. 6 kali bersalin..
Tak ada la awak rasa bersalin banyak kali macam kita orang ni..
Hidup ini bukan satu persaingan..
Siapa anak ramai..hebat atau kuat..
Tapi hidup ini adalah pengorbanan..
Pengorbanan pada diri sendri dan pada keluarga..
Walaupun saya tak melahirkan banyak kali..
Tapi saya juga bertarung nyawa..
High risk pregnancy..
Tiap-tiap minggu temujanji jumpa pakar sampai buku pink pun lunyai..
Turun naik hospital..
Keluar masuk wad..
Alahan 4-5 bulan melepek atas katil,
Anak semua premature.
Duduk berkampung dalam wad nicu..
Kena df serentak 2 baby,3 baby bergilir-gilir sampai ke pagi..
Perbelanjaan untuk sekali 2 baby, 3 baby..
Lepas czer turun naik hospital sebab baby prem,
Admit nicu 2 bulan..
Lepas discaj triplet serentak sakit sampai masuk picu,
Anak yang lain dekat rumah tak ada orang jaga..
Memang orang nampak saya mudah…
Melahirkan sekali 2-3 baby sekali..
Tapi orang tak nampak betapa strugglenya ssya dan suami dalam membesarkan mereka..
Orang hanya nampak yang indah depan mata..
Tapi di sebalik tabir orang tak tahu..
Tapi orang mudah kata saya ini anak ramai tapi tak merasa beranak banyak kali..untung lerrr (dengan nada sini)
Mungkin yang melahirkan banyak kali tu mudah, lepas bersalin discaj, jaga dan uruskan baby seorang saja
Lepas baby tidur, mami pun boleh tidur dan rehat..
Tapi saya kena bergilir-gilir menyusu bayi…2 orang sekali…3 oang sekali.
Mungkin yang bersalin seorang anak itu beli kelengkapan baby hanya untuk seorang sahaja tapi saya kena beli untuk dua orang, tiga orang sekali.
Mungkin yang bersalin anak seorang itu hanya beli susu pampers untuk seorang bayi saja…
Tapi saya kena beli untuk 2 bayi dan 3 bayi sekali.
Mungkin yang bersalin seorang hanya menyusukan sorang baby je..
Tapi saya kena pump susu dan bahagikan kepada 2 baby, 3 baby..
Mungkin yang bersalin seorang hanya bawa sorang baby saja pergi check up..
Tapi saya padat dengan jadual check up dengan twin dan triplet dari baby sampailah 4 tahun..
Kasut kita tak sama,
Roda hidup kita tak sama,
Ujian kita juga berbeza..
Jangan mudah memandang rendah pada orang lain..
Kita semua wanita Allah ciptakan rahim,
Setiap orang akan merasai mengandung, melahirkan, menyusukan, membesarkan anak-anak dalam pelbagai bentuk ujian yang mengiringi sepanjang kita hidup..
Jadi, janganlah kita meremehkan kehidupan orang lain..
Kita semua diberi pelbagai bentuk ujian..
Tiada ibu yang tak sakit dalam melahirkan permata hati yang dikandung selama 9 bulan..
Semua yang bergelar ibu akan merasai sakit sewaktu melahirkan..
Tidak kira czer ke.. normal ke..
Semua ibu sakit..
Ibu berjuang untuk melahirkan..
Semua ibu gadaikan nyawa antara hidup dan mati demi anak yang dikandung..
Malah, semua ibu mengharapkan dirinya dan baby selamat dan sempurna..
Jadi..
Tiada beza antara kita sebagai seorang IBU..
Besarnya Pengorbanan Seorang Isteri Untuk Menjadi Ibu.
MW: Setiap orang tidak sama. Masing-masing ada caranya tersendiri. Bersyukurlah dengan apa yang Dia berikan.
Sumber: Sharla Rose
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di download sekarang!
Ramai wanita yang yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja selepas berumah tangga. Tindakan itu memang wajar dipuji dan bukan semua orang mampu melakukannya walau pun niat tu ada…
Sebagai suami, apakah mereka rasa seronok dan berterima kasih di atas pengorbanan isteri itu? Anak-anak dijaga sendiri oleh isteri, boleh juga jimatkan belanja hantar anak ke rumah pengasuh atau nurseri.
Malah ada isteri yang turut menghantar dan mengambil anak daripada sekolah setiap hari. Pendek kata, urusan rumah tangga ditanggung beres! Suami pula boleh ‘request’ apa saja masakan pada isteri. Pasti akan dimasaknya. Terus terang, suami pasti akan rasa lega kan? Dia pula boleh fokus pada mencari rezeki untuk keluarga.
Isteri membuat pengorbanan itu demi untuk keharmonian rumah tangga. Bukan satu perkara yang mudah untuk seorang wanita terutama yang mungkin waktu itu sedang berada di kemuncak kerjaya dan berkelulusan tinggi untuk melepaskan kariernya. Pasti pertimbangan daripada pelbagai sudut telah diambil kira sebelum membuat keputusan itu. Maka, sebagai suami, perlulah menghargai isteri dan jangan ambil kesempatan di atas pengorbanan isteri itu.
Apabila tidak bekerja, isteri sudah hilang punca pendapatan. Hanya mengharapkan suami sebagai suami untuk menanggung segala perbelanjaan. Setiap bulan suami akan memperuntukkan sejumlah wang untuk perbelanjaan rumah. Jangan lupa untuk ‘selit’kan juga elaun untuk isteri.
Jumlahnya terpulang kepada kemampuan suami. Kalau mampu RM200 sebulan pun, berilah. Sekurang-kurangnya isteri ada duit untuk digunakan di saat kecemasan. Isteri juga pastinya ada keinginan untuk memiliki sesuatu barangan peribadi. Wang itu yang akan disimpan dan dikumpul sedikit demi sedikit. Kemudian dia akan beli setelah cukup wang, tanpa perlu meminta wang tambahan daripada anda.
Malangnya, ramai suami yang ‘buat-buat lupa’ tentang elaun untuk isteri. Isteri perlu minta, baru akan diberi. Itu pun dengan macam-macam bebelan dan soal siasat. Alasannya, mereka sudah sediakan semua perbelanjaan rumah. Tak boleh begitu ye wahai suami!
Sebaiknya nafkah diberikan berasingan. Nafkah adalah kewajipan yang suami mesti beri. Elaun ini lebih kepada sagu hati suami sebagai tanda penghargaan susah payah isteri uruskan rumah tangga. Pasti isteri akan rasa dirinya sangat dihargai suami. Tapi rasanya mesti ramai suami tak setuju kan? Hmm…
Banyak boleh jimat bila isteri tak kerja. Tak perlu hantar anak ke rumah pengasuh, tak perlu asyik beli makanan kedai, tak perlu ada orang bersihkan rumah dan macam-macam lagi. Jadi, tolong bayangkan banyak mana ‘kerja’ yang isteri kena buat seharian?
Boleh baca artikel lain di sini
Adik Beradik Susah Kita Patut Tolong, Bukan Umpat Dan Pulau Mereka!
https://www.instagram.com/mingguanwanita/
Sebagai isteri, tiada apa lagi yang lebih penting selain daripada disayangi dan dihargai oleh suami di atas pengorbanan mereka menjaga keluarga. Apa salahnya, sesekali bila dapat gaji, bawa isteri dan anak-anak makan di luar. Tak perlulah isteri memasak pada hari itu. Itu juga masa untuk isteri rileks setelah setiap hari terkejar-kejar uruskan anak-anak. Bila hujung minggu, bawalah isteri dan anak-anak keluar. Tidaklah asyik terperap di rumah saja. Pasti dia akan rasa gembira.
Bila ada duit lebih, apa salahnya belikan hadiah untuk isteri seperti baju baru dan sebagainya. Walau pun tidak bekerja, tapi mereka boleh memakai pakaian cantik ketika keluar menghantar dan mengambil anak dari sekolah, ke pasar dan sebagainya. Takkan suami sanggup biarkan isteri selekeh saja sedangkan suami mampu? Kalau isteri anda kelihatan menarik, dia juga yang tumpang bangga. Itu bermakna pandai jaga isteri.
Suami juga boleh bantu isteri membuat kerja rumah seperti mencuci pinggan atau menyapu sampah. Tentu isteri akan rasa terharu dengan bantuan itu. Ia menunjukkan sifat timbang rasa anda pada dirinya. Walau pun penat bekerja, anda masih sanggup membantunya.
Bantu menjaga anak-anak jika lihat isteri sedang sibuk di dapur dan sebagainya. Pasti dia akan rasa bersyukur memiliki suami yang bertimbang rasa. Ingat, kalau suami rasa dirinya sudah penat seharian bekerja, apakah anda rasa isteri tidak penat seharian di rumah? Malah, ramai wanita yang mengaku, duduk di rumah lagi memenatkan daripada bekerja di pejabat!
Ada juga yang bersikap ego dan tidak mahu langsung membantu isteri menjaga anak-anak atau melakukan kerja rumah ketika hari cuti dengan alasan sudah penat bekerja sepanjang minggu. Aduhai suami, anda kena ingat.
Isteri bukan orang gaji ye. Apa kata anda beri isteri ‘cuti’ sehari dan benarkan dia keluar bersama rakan-rakan atau memanjakan diri di spa. Anda pula ambil uruskan anak-anak sendirian. Baru anda tahu, betapa ‘mudahnya’ tugas isteri di rumah. Silap hari bulan, ramai yang ‘surrender’! Pendek kata, suami kena faham, tugas sebagai suri rumah tangga bukan mudah.
Sesekali apa salahnya anda lahirkan rasa terima kasih anda kepada isteri kerana sudi menjaga anak-anak dan menguruskan rumah tangga dengan baik sepanjang anda keluar mencari rezeki. Pasti isteri akan rasa suami menghargai dirinya.
Ada suami yang anggap peranan sebagai suri rumah itu mudah hingga mengeluarkan kata-kata yang tidak enak didengar. Kononnya suami penat keluar bekerja sedangkan tugas isteri mudah saja, hanya duduk di rumah saja jaga anak.
Hinggakan sanggup mempelekehkan isteri di depan orang lain. Jangan begitu, anda sepatutnya sentiasa menjaga maruah isteri yang sanggup tidak bekerja demi keluarga. Walau pun isteri seorang suri rumah, tapi mereka juga ‘bekerja’ di rumah malah kerja mereka 24 jam tanpa henti, tanpa gaji.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di download sekarang!
© Hakcipta Terpelihara Nu Ideaktiv Sdn. Bhd ❤️ Dikendali Oleh Astro Group
