susun buku

Persiapan terakhir mak-mak sebelum mula sekolah esok, balut dab susun buku dengan menggunakan pelbagai tip bagi mengelakkan kes buku tertinggal.

Kali ini ada satu kaedah yang mungki boleh mudahkan kerja mak-mak, susun buku menggunakan fail warna-warni. Haa… mungkin ada yang biasa guna sticker, tetapi nampak gaya cara Puan Syikin Zahir ini lagi menarik.

Susun Buku Guna Fail, Tiada Lagi Sticker Ikut Hari

Sekolah dah tak lama nak buka semula. Masa ni sibuk parent tolong balutkan buku anak-anak kan.

Harini cikgu share kaedah senang, cepat dan tiada buku tertinggal lagi untuk anak-anak bila mereka susun buku ikut jadual.

Dulu memang guna kaedah lekatkan sticker warna ikut hari dalam jadual waktu anak.

Tapi sejak dapat wasep dari Ustaz Man awal tahun lepas, dapat gambar zikry termenung dalam kelas sebab tertinggal buku, kemurungan ummi dia.

Rasa kesian sangat. Dah la dia jenis sensitif. Mesti kena marah tertinggal buku. Biasalah 1 subjek paling kurang 2 jenis buku. Ada sesetengah subjek sampai 3,4 jenis buku. Kebarangkalian cuai nak tertinggal tu memang ada.

Maka umi dia beralih guna kaedah fail. Satu subjek satu fail. Semua buku letak dalam fail tu. Bila nak susun buku, tengok jadual dan tarik saja terus 1 fail. InsyaAllah tak da dah buku-buku yang tertinggal. Dan kaedah ini juga pantas.

Sebelum ini pernah cuba guna 2,3 jenis fail plastik. Tapi prestasi mengecewakan. Renyah, dan kalau terlipat, berbekas huduh fail tu. Dan ada jenis penjuru tajam.

Jadi akhirnya, fail berzip ni paling jatuh hati.
Kaler menarik, tahan lama, tahan lasak.

Angah & kak ina punya masih elok. InsyaAllah boleh pakai sampai darjah 6.

Dan zakwan punya pun ummi dia dah beli sejak tahun lepas. Persediaan nak masuk tahun 1. Sindrom takut tak jumpa dah fail tu.

Satu lagi kelebihan guna fail ni, tukarlah jadual waktu 28 kali setahun pun umi tak kisah. Tak payah tertekan nak ubah-ubah sticker macam pengalaman lalu.

Alhamdulillah.
Untuk #gengmakmak yang selalu stress dengan buku anak yang banyak dan jadual bertukar, bolehla cuba kaedah fail ni.

Info Tambahan:

Harga 1 fail RM1.50. Size A4.
Cikgu beli di Max10, dalam Cmart Changlun.
Kalau tempat lain, boleh cuba cari di DIY.

Untuk orang Changlun, boleh roger Bobsteletto Runnerchangloon. Dia tahu mana nak cari.

A4- file bag nama dia. Mungkinkah sekarang dah makin murah.. Tanpa gst.

Belah dalam dia macam ni, boleh bahagi 2 bahagian.

 

Tunggu terima buku teks nanti, boleh masukkan terus dalam fail.

Buku tulis nanti masuk kemudian bila dah tau untuk subjek apa. Alhamdulillah dah senang kerja ummi depa.