Sambal Hitam cukup popular dimakan dengan nasi putih. Namun nak buatnya memang agak renyah, apatah lagi perlu direbus berjam-jam lamanya. Sangat makan masa dan memang boleh rosak kuali yang digunakan.

Rupanya ada cara yang mudah untuk masak sambal hitam ni. Tak perlu susah payah nak rebus, hanya perlu kisar buah belimbing dan masak seperti biasa. Ia tahan lebih lama, rasanya sangat sedap dan 30 minit dah siap!

Boleh cuba cara dan resipi yang dikongsikan oleh Puan Habib Izzah ini sebagai rujukan;

Masak Sambal Hitam simple 30 minit tapi rasa dia ‘marvellous’.Mummy share resepi dekat setiap gambar. Sambal hitam ni makan dengan nasi panas memang mables.Mak mentua lalu sebelah pun tak perasan.

Bahan-Bahan:

Cili api
Cili besar
Belimbing
Bawang besar
Ikan bilis

*sukatan agak-agak je

Cara Membuat:

1. Panaskan minyak dulu, supaya bahan-bahan tadi tak lama berenang dalam kuali.

2. Minyak panas je masukkan bawang besar dan ikan bilis yang di kisar kasar. Tumis sampai agak kekeringan.

IKLAN

3.Kisar cili dan belimbing tadi. Jangan blend halus sangat. Campur air sikit je sebab blimbing akan keluar air sendiri.

4. Bila bawang dan ikan bilis dah hampir kering masukkan cili blender tadi.

IKLAN

5. Kacau rata.

6. Kacau lagi. Bila nampak sambal hampir kering tambahkan perisa garam sedikit.

IKLAN

7. Taraaa!.. Dah siap. Dia punya rasa memang mables. Yang ni
daripada kita rebus dulu belimbing tu. Lagi satu buat macam ni je simple sebab kalau kita rebus blimbing tu, biasanya kuali kita akan rosak, kalau buat ikut resepi mummy ni kuali memang suci murni je.

Selamat Mencuba!

Baca Lagi Di Sini:
Resipi Air Belimbing Buluh SEDAP, Campur Serbuk Kulit Limau Kering!

Kek Belimbing Buluh SEDAP Tak Masam, Cara Buat Pun MUDAH ‘Blend’ Je!

MW:Mudah sangat nak buat sambal hitam ikut cara yang dikongsikan ni. 30 minit dah siap, boleh makan dengan nasi. Tak perlu nak rebus belimbing lama-lama, rasanya tetap sedap dan paling penting kuali pun tak rosak!.

Sumber: Habib Izzah