Dalam pada mak-mak amalkan air rebusan KMJ mahupun makanan tambahan atau jamu sekalipun, paling penting adalah minum air masak dengan banyak. Untuk ia menjalankan fungsi keseluruhan badan dengan baik dan berkesan.
Air rebusan KMJ ini dikongsikan oleh Adah Abdullah II (KakCoco). Katanya bila buat sendiri, bahan-bahan yang masuk ke dalam badan dah terjamin kebersihannya.
Manfaat air rebusan ini adalah untuk melancarkan peredaran darah, mengurangkan keputihan, lenguh-lenguh badan, buang angin dalam badan, mewangikan tubuh malah memberi tenaga.
Bahan-bahan Air Rebusan KMJ
Kunyit
Halia
Cekur
Temukunci
Asam jawa
Manjakani/serbuk manjakani *nie KakCoco pakai dari Jamu Mokya. Senang!
Kuantiti bahan bahan KakCoco agak agak je. Jangan lebih, jangan kurang. Pandai pandai korang agak ya.
Ads
Caranya:
1. Masukkan semua bahan (kecuali serbuk manjakani) dalam blender
2. Gunakan air asam jawa tu untuk menggerakkan bahan-bahan tadi
3. Settle!
Dah selesai blend terus tapiskan masuk dalam periuk. KakCoco memang dekat dapur pakai penapis ni. Senang weh. Kalau perah santan, sampai kering haku pulaskan.
Korang cuba lah, bukan mahal pun. Memudahkan lagi.
Ads
Bila dah mendidih masukkan serbuk manjakani. Boleh masukkan gula melaka/gula batu untuk rasa manis dan sedap nak minum nanti. Sebabkan KakCoco tengah kawal gula so KakCoco letak madu. Kacau dan biar mendidih dengan api perlahan.
Masa ni korang akan bau macam suasana dalam pantang. Bau cekur tu rasanya. Wangi. Ok settle!
Sambil kacau tu bolehlah doa dan niatkan untuk kesihatan badan. Memudahkan urusan harian dan ibadah. Sihat untuk suami. Sihat untuk jaga anak-anak. Sihat untuk aktiviti ko kurikulum malam Jemahat.
Cara Minum :
1. Air rebusan ni sangat bagus untuk wanita, tapi tak perlu ambil terlalu kerap. Seminggu 1-2 kali je. Jangan pulak kau teguk sekali abiskan. Minum selepas makan tau.
2. Anak dara tidak digalakkan mengamalkan air rebusan nie terlalu kerap. Sekali sekala ok.
3. Wanita yang merancang untuk mengandung, tidak digalakkan mengamalkan temukunci. Cukup sekadar letakkan halia dalam ramuan air rebusan KMJ ni.
Pesanan penaja : Apa-apa supplement/jamu korang perlu minum air masak banyak untuk jalankan keseluruhan badan.
Kes wanita dirogol dan dipaksa berkawin dengan perogol sebagai mengambil ‘tanggungjawab’ dan menutup tindakan yang lakukan adalah amat tidak wajar. Trauma dan derita kisah hitam yang dihadapi pasti dapat dirasakan seumur hidup. Selebriti dan aktivis masyarakat Farrah Adeeba Mohamed Ashraf, 40 ada kongsikan posting didalam laman instagram beliau kisah tragis wanita yang terpaksa berkahwin dengan perogolnya sendiri.
Semoga menjadi panduan terutama buat mak-mak, agar simpan sedikit perasaan ‘curiga’ pada walaupun pada ahli keluarga sendiri. Kena percaya dengan apa yang diluahkan oleh anak-anak sendiri dan jangan pandang remeh dengan luahan mereka.
Ini salah satu kisah #stopperogoldalamrumah #stoprapistinthehouse yang paling tragis. Kisahnya lebih panjang tapi saya kongsikan ringkasannya.
Apa yang saya pelajari ialah, ibu-ibu harus akrab dan sentiasa percaya kepada anak sekiranya mereka meluahkan yang mereka dianiaya, didera atau dirogol.
Wanita ini lalui apa yang dia lalui kerana tidak dipercayai. Hampir kesemua kisah yang DM Farrah mengatakan mereka berdiam diri kerana takut tidak dipercayai. Anak anak harus tahu yang kita sebagai ibu akan percaya dan mempertakankan hak mereka.
Akhir sekali saya yakin dengan maklumat kita mampu memberdayakan anak anak kita untuk berani. Ini antara usaha kempen ini.
Kepada sesiapa yang setuju dengan cadangan kahwinkan mangsa dengan perogol, sila hadamkan kisah ini.
Salam Farrah, saya ada cerita dirogol abang ipar semasa saya di Tingkatan 3. Tapi saya tak berani beritahu keluarga sebab dia abang ipar kesayangan dan keluarga saya sangat percayakan dia.
Saya trauma sampai sekarang umur 46 tahun.Kisah saya agak rumit Farrah. Saya kena tinggalkan rumah dan sekolah sebab macam-macam fitnah.
Kakak saya bercerai dengan abang ipar. Saya terpaksa berkahwin dengan abang ipar sendiri sebab dia dah rosakkan saya.Semua orang termasuk keluarga sendiri fikir saya yang goda abang ipar. Mereka fikir saya yang jahat.
Sekarang walaupun dah ada anak dengan abang ipar, saya masih rasa sakit hati dengan perbuatan dia sebab dia tak pernah rasa bersalah apa dia buat pada saya dan keluarga.Lebih lagi dia abaikan tanggungjawab pada saya.Semua waktu muda saya habis disebabkan kejahatan seorang abang ipar.
Adakah awak masih berkahwin dengan dia?
Ya. Dan saya benci dia sepenuh hati.
Subhanna Allah. Awak mesti beritahu keluarga.
Tak boleh.
Saya ingin beritahu anak-anak ada perkara yang mereka perlu tahu mengenai ayah mereka. Tapi anak-anak tak nak dengar apa-apa perkara yang buruk mengenai ayah mereka.
Saya minta tolong farrah untuk sampaikan pesanan ini kepada ibu bapa.
Tolong nasihatkan ibu-ibu supaya jalinkan hubungan yang rapat dengan anak-anak terutama anak-anak perempuan.Jangan jadi macam saya. Bila benda ini jadi pada saya, Saya takut nak cakap dengan mak saya dan ahli keluarga yang lain.Sebab abang ipar orang yang sangat mereka sayang dan percaya.
Saya minta sangat supaya ibu-ibu lain nasihatkan anak-anak baik-baik dan berlemah lembut supaya anak-anak percaya pada kita.Jangan terlalu berkeras dan suka membebel marah-marah.
Dekatkan diri kita dan rasa hormat pada anak-anak.Untuk diri saya sendiri saya serahkan nasib pada Allah SWT.
Anak-anak saya sedang remaja.Jiwa mereka yang sangat sensitif.Ada yang nak SPM tahun ni.
Saya mengadu pada tuhan.Kalau tak hak saya dapat di dunia Insya Allah akan ada diakhirat nanti.
Nasihatkan juga ibu-ibu supaya ajar anak-anak hal-hal agama dari usia kecil.Baik anak lelaki mahupun perempuan. Supaya anak-anak tahu dosa, pahala dan aurat mereka antara ahli keluarga sendiri.
Jadi buat mak-mak, mohon sangat jadikan kisah ini sebagai satu iktibar dan pengajaran. Dengarlah luahan anak-anak dan bina hubungan rapat dengan mereka. Tanamkan rasa kepercayaan pada mereka dan terbitkan sedikit rasa tidak mudah percaya dengan orang sekeliling walaupun ahli keluarga sendiri.
Bila ada pengkritik fesyen memuat naik satu status larangan individu 60 kg menghadiri fashion show, ramai sungguh yang memberi sokongan moral pada mereka yang bersaiz besar ini. Pelakon Fasha Sandha pun sama turut mempersoalkan ‘mengapa berat 60 kg tak boleh ke pertunjukan fesyen?’.
“Apa masalahnya kalau orang saiz besar nak pergi fashion show?” Ini respons Fasha yang dimuat naik dalam instagram miliknya.
Fasha Sandha atau nama sebenarnya Nur Fasha Sandha Binti Hassan, 34 yang ketika ini sedang menjalani penggambaran drama ‘Istana Firdausi’ turut terkesan dengan status sedemikian.
“So what if manusia berate lebih 60 kg nak pergi fashion show? Apa masalahnya? Dulu I pun pernah lebih 60 kg. Haih.. Apa laa..” tambah ibu kepada dua orang cahaya mata, Putra Rayfal dan Putri Raysha Jemyma.
Fasha juga memaklumkan betapa satu cabaran bagi orang yang genetiknya berbadan besar nak jaga badan. Macam-macam usaha perlu dilakukan demi nak dapatkan badan langsing. Fasha memahami kesukaran tersebut.
“Tak baik hina orang yang genetik memang dah semulajadi besar. Kalau jenis kurus kering sebab genetik, memang selamanya akan kecik walau melantak 2 pinggan nasi.”
“You tau betapa seksanya orang yang genetik berbadan besar ni jaga badan? Makan pun kena catu tau. Kepada yang dihina oleh wanita jelita kurus tersebut. Saya harap awak tabah.”
“Jangan risau, saya pun pernah lebih 70 kg walaupun sekarang dah 57.8 kg.”
“Kita sama-sama buktikan, kita boleh berjaya. Saya sokong team perempuan besar.”
“Apa masalahnya kalau orang saiz besar nak pergi fashion show? Sepatutnya orang bijak pandai fashion macam you, bagi semangat pada orang. Bukan memberi hinaan”
“Orang bersaiz besar pun layak untuk berfesyen dan bergayakan?” Benarlah seperti kata Fasha ini, wanita bersaiz besar pun tetap punya perasaan mahu kelihatan cantik dan berpakaian menawan.
Malah di New York Fashion Week 2018 pun ada saga model plus-size yang berjalan catwalk di pentas runaway. Mungkin ‘dia’ tak tahu wanita chubby ni sweet dan ada aura tersendiri sebenarnya.
Kalau bagi resepi biskut tart cadbury ni, maknanya mak-mak dah boleh get ready cari bahan untuk dijadikan salah satu hidangan raya nanti. Biasanya kaum mak-mak zaman sekarang lebih suka main-main tunjuk-tunjuk yang dah siap. Senang bila nak makan, terus ngap!
Tetapi kali ini mak-mak boleh cuba resepi yang dikongsikan Puan Wan Nur Mahani Wanumar ini, nampak senang dan rasanya budak-budak pun suka. Jom tengok bahan dulu…
Tepung gandum
Mentega
Cabbury
Ambil setengah kg tepung gandum dan 1 bungkus mntega, gaul sampai jadi doh.
Bakar suhu 150 api atas bawah selama 5-7 mnit
Boleh dapat dalam 80 biji lebih pcs.
Coklat tak cair bila bakar. Belum cuba belum tahu.
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi,
MINGGUAN WANITA kini di
download sekarang!
Berat sungguh ujian pelakon wanita ini, terkini suami Amyza Aznan iaitu Khairil Izhar Mohd Nazir sedang menerima rawatan dan berada dalam keadaan yang memerlukan perhatian selepas ditidurkan.