Bila Isteri Alahan Teruk, Suami Temani Dia ‘Gosok Belakangnya’, Kasihan Turun Naik Tubuhnya Menggeletar Ketika Muntah

Setiap isteri yang mengandung, alahan yang mereka lalui berbeza. Ada yang alahan teruk, ada yang langsung tak kena alahan. Alhamdulillah, jangan pula bandingkan atau kecam kata wanita mengandung alahan tu mengada. Hmm.. tolong faham sebab ujian ibu mengandung tu berbeza.

Puan Nora Azni, isteri kepada Akhtar Syamir (BroOhsem) mengandung kali ketiga dengan alahan yang cukup dahsat. Sampai tak boleh bau masakan. Pengalaman menjaga isteri yang alahan dikongsikan suami ini.

Bukan untuk menunjuk-nunjuk, tapi mahu menunjuk cara yang dia lakukan. Semoga boleh jadi panduan untuk pasangan lain, apa nak buat bila isteri alami alahan mengandung.

Perkongsian beliau ini amat berguna kepada semua suami dan orang di sekeliling ibu mengandung yang mengalami alahan yang teruk. Jadi anda boleh faham dan bersedia apabila keadaan ini menimpa diri dan keluarga kita.

 

Alahan Mengandung Wanita Hamil Itu Berbeza

Benar, tidak semua wanita akan mengalami alahan mengandung dan tidak semua wanita yang mengalami alahan mengandung akan melalui pengalaman yang sama. Ada yang tidak begitu serious ( loya sedikit, muntah di pagi hari sahaja dan hanya sebulan dua ) dan ada yang betul – betul teruk sehinggakan ia memberi kesan kepada semua yang berada di sekeliling ibu mengandung tersebut.

Jadi, jika semasa anda (ibu) mengandung dan tidak mengalami alahan yang teruk, janganlah memandang serong kepada wanita yang mengalami alahan yang teruk kerana apa yang mereka lalui tidak sama dengan anda.

Anda patut bersyukur kerana perjalanan anda dipermudahkan. Dan janganlah anggap mereka ini manja, mengada – ngada dan sengaja berlakon yang mereka itu sakit kerana alahan mengandung ini bukanlah perkara yang ringan. Saya pernah baca komen follower saya yang beliau pernah alahan yang amat teruk sehingga keguguran.

Perlu juga tahu yang alahan yang teruk ini mungkin tidak terjadi semasa mengandungkan semua anak. Kadang – kala anak pertama dan kedua alahannya sederhana, tapi anak ketiga alahan mengandungnya amat teruk. Jadi bersedialah dari awal.

 

 

Ini Yang Isteri Lalui Semasa Alahan Mengandung

Loya Tekak

Kita mungkin biasa tengok orang mengandung makan asam atau apa – apa makanan yang masam. Ini kerana tekak mereka loya. Makanan jadi tiada rasa dan memualkan. Jadi mereka perlukan benda yang masam untuk bagi ada rasa dalam mulut dan tekak.

Nampak macam biasa je kan? Tapi masalah datang bila mereka jadi tak ada selera untuk makan. Kalau orang macam saya tiada selera makan itu bagus, tapi untuk ibu mengandung, tiada selera makan itu satu masalah.

Ini kerana anak dalam kandungan itu perlukan zat untuk berkembang dan ibu itu sendiri perlukan zat harian untuk berfungsi sebagai manusia normal.

Bila tiada zat dan tenaga yang masuk, mereka juga akan menjadi lemah. Bayangkan radio yang kekurangan bateri, bunyinya semakin lemah dan meleret. Itulah perumpamaan keadaan tenaga mereka bila kerap tak makan.

Dalam kes saya, isteri langsung tidak ada tenaga untuk berdiri lama. Hanya terlentang di katil dan terpaksa menggunakan seluruh jiwa raga untuk bangun ke tandas dan melayan muntah yang sentiasa datang.

Muntah

Ini perkara biasa pada mulanya. Setiap pagi akan muntah. Ubat gigi akan jadi musuh. Berus gigi akan jadi lawan. Tapi, lama kelamaan ia akan menjadi semakin bermasalah. Muntah ni keluarkan isi perut. Jadi pada mulanya perut masih banyak isi kerana loya masih tak kuat.

Namun, lama – kelamaan oleh kerana si ibu tidak makan, apa lagi yang akan keluar bila muntah? Air. Itu sahaja yang akan keluar. Dan apabila tiada apa lagi yang mampu keluar dari badan tetapi masih muntah, tekak akan mula sakit, perut akan mula sakit satu badan dari depan sampai belakang, atas sampai bawah akan sakit dan lenguh yang amat sangat.

Jika anda alami perkara yang sama seperti yang saya gambarkan ini, saya amat bersimpati dengan anda.

Deria Yang Terlebih Sensitif

Bau itu tak boleh, bau ini tak boleh. Anda baru masak air dalam periuk kecil, ibu mengandung dah dapat bau hangit kat bawah periuk kecil tu. Sedangkan bagi orang biasa, kita tak bau pun benda tu. Jadi, apa juga aktiviti dapur akan jadi terbatas.

IKLAN

Kerana hidung mereka jadi “super sensitive” dan percayalah yang tiada satu bau pun yang ok. Semuanya busuk. Dan jangan terkejut bila isteri tak suka bau badan suami. Walaupun semasa tak mengandung isteri boleh tidur bawah ketiak suami sepanjang malam. Bertabahlah ye.

Emosi Yang Terganggu

Jika deria bau mereka terlebih sensitif, perasaan mereka juga terlebih sensitif. Ibu mengandung akan mudah marah, mudah sedih, mudah terasa dan lain – lain lagi.

Adalah amat penting semua yang berada di sekeliling memahami situasi ini supaya keadaan tidak akan menjadi buruk seperti perbalahan dan makan hati sesama ahli keluarga.

Kesihatan Yang Tidak Baik

Ibu mengandung akan terdedah kepada bermacam penyakit yang selama ini jarang sangat datang. Contohnya demam, batuk sakit badan dan jangkitan kuman. Kebanyakannya datang apabila tiada zat makanan yang masuk dan menjadikan antibodi mereka lemah.

Bayangkan masalah muntah bercampur dengan batuk dan demam. Hanya yang mengalami je tau betapa lemahnya fizikal dan mental ibu mengandung tersebut dan pasangan yang di sisi mereka.

Pengalaman saya? Sehingga isteri dimasukkan wad kerana kuman di dalam darah yang amat tinggi sehingga isteri mengalami kesukaran untuk bernafas. Betul – betul cemas ketika itu.

Ini adalah 5 perkara paling penting yang dilalui oleh ibu mengandung dan bagi yang terkena alahan yang teruk, 5 perkara ini menjadi berkali – kali ganda teruknya.

 

Wahai Suami Layanlah Emosi Isteri Alahan Teruk Macam Ini

1. Redha dengan keadaan yang berlaku ini. Kena terima dengan hati yang terbuka. Kita sedang diuji kali ini. Kita perlu bersyukur kerana ia terjadi, kerana ada suami isteri tak pernah diuji sebegini kerana mereka tidak ada rezeki untuk dapat zuriat.

Jadilah suami yang positif, fikirkan hadiah yang kita sekeluarga akan dapat apabila kita berjaya harungi benda ini nanti. Seorang anak penyambung keturunan kita.

2. Sabar. Saya tak dapat nak tekankan dalam bertulis sebesar mana pentingnya anda perlu bersabar bila melalui masa ini. Kena sabar bang. Untuk anak ketiga ini saya dua tiga kali tertunduk dan terduduk. Saya telah berikan segalanya tapi masih tidak cukup kaki dan tangan saya untuk menguruskan isteri dan anak – anak.

Anda akan rasa penat, anda akan rasa kecewa, anda akan rasa marah. Jadilah suami yang baik, jeritlah sambil bantal ditutup di muka. Lepaskan semuanya di situ. Jangan lepaskan kepada anak dan isteri. Biar mereka nampak kita kuat, kita positif kerana hanya kita tempat mereka berharap. Tiada yang lain.

Tanggungjawab seorang ketua keluarga bukan boleh diberi kepada sesiapa. Hanya yang kuat sahaja yang akan diamanahkan untuk menjaga keluarga. Pegang amanah itu, pegang tanggungjawab itu dengan erat. Tabahkan hati dan bersabarlah.

IKLAN

Buanglah segala ego yang ada jauh – jauh. Isteri anda akan bersalin nanti, anda tidak akan dapat rasai betapa itu beribu – ribu kali ganda lebih sakitnya dari apa yang kita lalui sekarang.

3. Ganti tempat isteri dalam menguruskan rumah dan keluarga. Dapur, baju, rumah. Ini 3 elemen penting dalam pengurusan rumah yang isteri kita dah berada di tahap tertinggi sehinggakan kita tak sedar apa yang mereka dah buat. Buat suami, biasa tak kita tanya isteri, “baju I mane ye?”. Kita hanya nampak baju. Tapi sebenarnya ada beberapa peringkat sebelum baju tu tersedia untuk seorang suami pakai.

Pertamanya baju itu perlu dibasuh, kedua disidai, ketiga dilipat dan akhirnya digosok untuk menjadikannya tersedia. Kita sering tak sedar benda ni. Kita nampak baju je. Proses dia kita tak nampak.

Masuk bab makanan pun sama. Penyediaan bahan masakan, masak, hidang dan kemas serta basuh pinggan. Dan jangan lupa, sesi memberi anak makan yang sebelum ini kita tak peduli sangat pun. Sedar – sedar je anak dah kenyang kan?

Jadi bila kita sebagai suami nak ganti peranan isteri, kita akan terkejut. Semua proses itu datang sekaligus. Tangan dua tak cukup. Kaki dua tak cukup. Otak satu tak cukup. Masa tak cukup. Tenaga tak cukup. Rehat tak cukup. Tidur tak cukup. Duit pun jadi tak cukup.

4. Pengawalan stress / tekanan. Memang kita sedia maklum, lelaki lebih baik dalam menguruskan tekanan. Tetapi bila dalam keadaan ini, kita akan tercabar. Kita tidak biasa berada di luar kawalan. Lelaki selalunya dapat mengawal keadaan.

Tapi bila semuanya di luar kawalan, isteri sentiasa sakit, anak sekolah tak terurus, anak kecil tak terjaga, rumah yang dah 2 kali masuk surat khabar sebab deko yang menarik pun, dah jadi tongkang pecah, dapur dah terbalik macam kat dapur kedai tomyam bila nak tutup kedai dan semuanya terjadi serentak, dan kita kena pergi kerja pulak.

Saya sebenarnya hampir gagal mengawal tekanan ini. Ini perkara yang serious. Lelaki yang hilang pertimbangan adalah lelaki yang berbahaya. Ada yang give up terus dan lari. Kepada isteri. Cubalah tenangkan suami anda. Peluk. Peluk. Peluk. Kami perlu diingatkan yang segalanya pasti berbaloi nanti.

5. Pengurusan kewangan. Akan menjadi teruk. Ketirisan yang banyak bakal berlaku. Kadang – kala kita tak dapat kawal langsung. Isteri teringinkan itu ini. Kita kena beli juga kerana dia dah tak makan berhari – hari. Nak masak, kita memang tak selalu sempat.

Di tambah pula dengan isteri yang tak boleh bau masakan. Anak – anak perlu makan. Nak tak nak, banyak duit akan dikeluarkan untuk membeli makanan setiap hari. Saya hanya dapat bagi bayangan apa yang berlaku, saya tak dapat nak nasihat macam mana nak uruskan kewangan pada masa tu kerana saya sendiri gagal. Hahaha..

IKLAN

6. Jaga hati anak – anak. Mereka tak faham. Mereka kecil lagi. Kita kena jaga perasaan mereka. Cuba beri terangkan kenapa ibu mereka sebegitu. Kenapa papa dan mama tiada masa yang cukup untuk melayani mereka dan kenapa kadang – kala mereka dimarahi tanpa ada sebab yang kuat.

Pada masa ini juga kebarangkalian mereka akan tunjukkan sedikit pemberontakan jiwa. Dalam erti kata lain, buat perangai. Kita yang tak cukup masa untuk semua benda, terpaksa mengadap dinding yang diconteng, baju sekolah yang kotor sangat dan macam – macam lagi.

Mereka sebenarnya perlukan perhatian dan kasih sayang. Cubalah sehabis baik melayan anak – anak. Mereka amat memerlukannya kerana ibu mereka tidak dapat melayani mereka seperti selalu.

7. Yang paling penting, jaga isteri. Mereka mabuk, loya, penat dan segala – galanya. Pastikan anda sentiasa berada di samping mereka kerana kita amat di perlukan. Nak bangun, mereka perlukan bantuan kita.

Bila mereka muntah, tolonglah gosok belakang isteri kita. Lihatlah sendiri bagaimana badan isteri yang turun naik dan menggeletar akibat muntah yang teruk. Air mata yang terkeluar akibat menahan keperitan muntah. Air di hidung yang keluar kerana tiada lagi kawalan badan.

Letaklah diri di tempat isteri. Mereka sedang sakit. Bantulah mereka. Beri galakan dan kata – kata positif. Mungkin ada yang boleh terima. Mungkin ada suami yang kena tolak terus sebab jiwa mereka tengah kacau. Jangan pulak kita melenting.

Dan yang paling penting, jangan tambah beban kepada mereka. Permudahkanlah urusan mereka. Cari cara untuk mudahkan mereka bergerak, bantu mereka mandi. Syampukan rambut, sabunkan badan. Kadang – kala mereka terlalu lemah untuk buat perkara asas sebegitu.

Sentiasa juga tanya apa lagi yang boleh dibantu, apa yang mereka mahukan dan perlukan. Mungkin kita tak tahu pada masa itu. Tapi isteri kita amat – amat menghargai apa yang sedang kita lakukan untuk mereka.

 

Bila Isteri Alahan Teruk, Suami Temani Dia ‘Gosok Belakangnya’, Kasihan Turun Naik Tubuhnya Menggeletar Ketika Muntah

Pengalaman Ini Mengubah Saya Sampai Jadi Begini..

Kepada yang telah baca sehingga ke tahap ini, terima kasih saya ucapkan. Semoga anda dapat rasakan apa yang telah saya lalui dan dapat lebih memahami situasi alahan mengandung ini.

Apa yang saya dapat dari pengalaman ini, saya jadi suami yang lebih baik dan ayah yang lebih baik buat anak – anak. Keluarga kami jadi lebih rapat dan rumah jadi lebih aman dan teratur kerana suami sendiri pun dah pandai mengemas dan membasuh. Hehehe..

Semoga bermanfaat kepada semua. Semoga kehidupan kita sekeluarga lebih manis dan harmoni kerana kita saling faham memahami.

Silakan follow saya dan isteri, Nora Azni di facebook dan instagram. Doakan semuanya selamat dan dipermudahkan ye. Due pada 20 Oktober 2018 nie.

Nota : Artikel ini saya ( Akhtar Syamir / BroOhsem ) tulis sendiri berdasarkan pengalaman saya sendiri. Jika ianya berbeza dengan apa yang anda lalui, ambillah yang positif sahaja.

Sumber/Foto : Akhtar Syamir