Jodoh di tangan Tuhan. Setelah terlafaznya lafaz ijab dan kabul maka termeterailah ikatan pernikahan yang sah. Berjanjilah sehidup, semati. Berkongsi segala susah dan senang. Setiap detik hargailah masa bersama, barulah rumahtangga kekal bahagia.

Sebenarnya pasangan kita adalah “tag team” paling hebat sebab itu Allah sudah jodohkan manusia hidup berpasangan. Oleh itu setiap kali timbul sengketa, jangan diungkit kisah silam dan hargailah pasangan yang di depan mata yang rela berkongsi pahit, manis sebuah kehidupan.

Ikuti perkongsian Hammad Zamakhshari (makhlokmacho):

IKLAN

Kisah silam! Bahaya jika pasangan yang suka mengungkit untuk hendak menang bila dalam situasi pergaduhan. Lebih kepada hendak menyakiti hati pasangan!
.
Sebab bila bergaduh nanti paling bahaya kalau salag seorang boleh reda tapi seorang lagi? Balas dendam posting dekat media sosial! 😰 Itu yang paling bahaya! Segala macam kata keluar nanti! Ayat-ayat pesan, move on, hadis dan sebagainya semua keluar! 😂

IKLAN

Bila Nak Marah Isteri, Ingat Masa Pikat Dia Dulu

Tapi itu awal perkahwinan dahulu lah… Sekarang ni Alhamdulillah tak. Bila marah isteri masa salah faham teringat waktu mula-mula hendak pikat hati dia… Terima cinta dia.. masing-masing menjaga hati waktu awal perkenalan. Ish! Memang tak berbaloilah hendak sakitkan hati isteri ini. Rasa macam tak guna sangat..
.
Bengah (Abang Ngah) masih ingat waktu ditimpa dugaan masalah berhutang keliling pinggang. Nak jual semua aset kamera yang ada pun tak dapat selesaikan lagi hutang hutang yang ada. Waktu itu yang ada cuma isteri saja… Dia saja yang sedia mendengar dan memberi bantuan apa yang ada. Sanggup jual Gelang Emas Lipan hadiah kahwin hendak bantu suami. Pengorbanan yang sejati dibuat..😭 Tapi isteri minta ganti balik lah.. Gelang Kokor ke apatah namanya? Malas nak tahu. Huhu 😝
.
Habis fasa dugaan besar tu. Sekarang ini hendak gaduh dengan isteri? Sekali dia petik cerita bantuan dulu-dulu itu? Pedihhh 🤪 lepas peristiwa itu makin matang dalam hubungan. Insyallah..

IKLAN

Cerita sini habis sini lah ya? Janganlah ungkit pasal bekas kekasih lagi bagus ke apa ke.. yang ada sekarang ini hargai sama-sama. Pasangan kita la tag team paling hebat! Allah sudah jodohkan! Sabar, puji, sayanglah dengan pasangan kita…

Bengah tak pernah merungut masakan isteri.. walaupon masakan ada bawang sanggup dia tolong asingkan. Kemudian makan mesti hendak bersama. Sebab itu kalau isteri hendak apa saja suami usaha tunaikan. Tapi itulah… dah cakap apa saja pun dia tak tahu nak makan kat mana, suami ok saja. Begitulah kehidupan…
.
Sumber: Makhlok Macho

MW: Sebaiknya hargailah pasangan yang berada di depan mata kerana selama ini merekalah yang setia di sisi walaupun rumahtangga dilanda ribut, sudah dan senang.