Seronoknya bila tengok keluarga yang mempunyai anak ramai sekurang-kurangnya lebih 2 orang. Mesti berbeza perangai anak-anak dan cara mak nak layan karenah mereka. Mulalah terfikir, macam mana mak mampu kawal dengan karenah anak yang berbeza-beza.

Rezeki setiap pasangan. Anak ramai atau anak lebih 2 orang, tiga orang atau sepasukan bola sepak pun tak perlu mengeluh. Semuanya kurniaan dan rezeki yang telah ditetapkan. Nampak macam susah sangat bila anak ramai, nak urus dan meniti hari-hari membesar mereka.

Mungkin ada yang beranggapan, bila anak lebih 2 orang, masa untuk mak terus berubah dan ada yang tak mampu nak urus diri sebab segalanya diberikan keutamaan kepada anak. Mak tak kisah untuk dirinya asalkan anak terjaga dan terbela.

Namun, jangan ingat anak ramai ini hanya isteri saja uruskan. Suami pun kenalah beri kerjasama. Nak anak ramai tapi suami lepas tangan. Susah juga. Jangan biarkan isteri ‘terjerit’, termarah anak sebab keadaan ini boleh berlaku bila tak ada kerjasama dari suami.

Menurut perkongsian Mohd Fhais Salim, cabaran jaga anak ini lebih ekstrem daripada sukan ekstrem. Jangan terkejut kalau tiba-tiba mak mengeluarkan suara tarzan. Inilah cabaran sebenar mak-mak bila anak ramai. Suami kena faham dan tolong beri kerjasama.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Bila Tengok Orang  Struggle Besarkan Anak, Jangan Mengata! Tapi Ringankan Tulang Membantu

Bila Anak Ramai Jangan Susahkan Keluarga Minta Jaga, Didik Dan Buatlah Ikut Kemampuan

Info Lebih Menarik DI SINI

Anak Lebih 2 orang, Cabarannya Pun Ekstrem

Masa anak seorang kira ok lagi. Gaya hidup selesa kita masih lagi terurus.

Nak makan tak huru hara, tidur pun senang, mengantuk je terus masuk bilik bum atas katil.
Masuk dua orang, sedikit demi sedikit cabaran nak ‘survive’ hidup dengan selesa tu datang menerjah.

Makan pun kelam kabut, kadang sampai tercekik gara-gara nak urus anak sekali di waktu yang sama.

Tiba saat anak masuk tiga orang, tak ada lagi erti hidup selesa. Nescaya lifestyle mak-mak memang berubah 360 darjah.

Diri dah tak terurus, makan minun tak ikut waktu, tidur tak menentu dan rambut dulu lurus macam buat ‘rebonding’ sekarang asyik gugur setiap kali mandi.

IKLAN

Macam mana nak ada masa urus diri kalau setiap masa sibuk mengurus anak-anak.

Sebelum nak makan kena pastikan dulu anak-anak cukup makannya.

Sebelum nak mandi, anak-anak dulu kena di pastikan dulu mandi dan siap persalinannya.

Sebelum nak bergerak ke sana ke mari, barang barang ‘keperluan’ anak-anak kena sediakan dulu kalau tak huru hara sepanjang perjalanan.

Sibuk mengurus diet makan berkhasiat untuk anak-anak sampaikan diri sendiri hilang selera makan gara-gara ‘kortisol’ datang menyerang.

Anak Jadi Keutamaan

Segala berkenaan anak tak pernah lekang di fikiran, anak sentiasa jadi keutamaan dalam minda, dalam tenaga dan aktiviti harian.

Sehinggakan lupa buat ‘Self Love’ badan pun makin lemau dan tepu.

IKLAN

Tu baru tiga orang, kalau masuk je empat orang ke atas bermula la ‘mimpi ngeri’ setiap insan. Sehari kalau tak jadi tarzan memang tak sah!

Jaga anak ni cabaran dia lebih extreme dari sukan extreme tau!

Anak-anak bukan kerja untuk satu orang. Anak-anak kerja untuk satu pasukan yang boleh bekerjasama.

Suami dan isteri bersatu teguhlah nasib anak-anak, saatnya suami dan isteri tidak sepakat maka roboh sudahlah nasib anak-anak.

Bukan nak cakap bila suami isteri dapat bekerjasama proses urus anak-anak tu akan jadi mudah, tetap juga ada cabarannya.

Tapi risiko untuk mati akal bila mengurus anak bersama akan jadi 50 : 50, sebaliknya kalau urus seorang diri risiko ‘mati akal’ kemungkinan besar 100% comfirm.

Mingguan Wanita : Sangat perlukan kerjasama dari suami. Jangan harapkan isteri seorang uruskan anak-anak. Ada masanya isteri perlu ‘me time’ untuk dirinya.

Sumber: Mohd Fhais Salim

IKLAN

 

SERTAI & DAFTAR SEKARANG KURSUS KEMAHIRAN ASAS BANGKIT WANITA:


Yuran murah dan berbaloi-baloi. Klik link di bawah ini:

Jahit Baju Kurung Pesak : https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/

Cookies Viral : https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-buat-sampai-jadi/

Kuih Frozen : https://toko.ideaktiv.com/product/aneka-kuih-frozen/

Roti & Bun : https://toko.ideaktiv.com/product/asas-bakeri/

Untuk pertanyaan hubungi : 0196328758

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita –
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita