bersahur

Mak Ayah amatlah digalakkan mendidik dan melatih anak-anak berpuasa ketika mereka yang masih kecil. Salah satu perkara sunnah yang amat dituntut ketika berpuasa adalah dengan bersahur sebelum masuknya waktu Subuh. Bagi kita yang dewasa ini mungkin tak jadi masalah, namun bila melatih anak-anak yang masih kecil untuk bersahur di subuh hari mungkin pelbagai ragam dan ‘drama’ dapat disaksikan.

Alahai comelnya melihat perkongsian video gelagat comel anak-anak Shuib (Sepahtu) atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad,34 di instagram baru-baru ini.Rasanya bukan Shuib dan Siti Sarah je yang alami situasi ini, ramai mak ayah lain juga yang hadapi keadaan sama sabar dalam melayan ragam anak-anak bangun makan waktu bersahur.

Didalam video tersebut, menunjukkan anak sulung pasangan ini Uwais Alqarni,7 dan Dzahira Talita Zahra,5 makan sahur dengan mata yang tertutup di meja makan. Meskipun mengantuk namun tetap kuat semangat untuk bersahur dan berpuasa. Uwais disuap oleh atuknya Raissuddin Hamzah,62 yang juga merupakan ayah kepada Siti Sarah manakala Talita pula disuap oleh Shuib sendiri.Pasangan ini turut memiliki seorang lagi anak lelaki iaitu Ariq Matin,3.

Berikut antara perkongsian video tersebut:

“Anak Siapa Kalau Sahur Macam Ni…Sahur Mata Tutup”

Perkongsian video ini berjaya menarik perhatian para pengikut pasangan ini malah mereka juga berkongsi pengalaman yang sama.

sharipah78 Bukan anak-anak je sahur tutup mata kadang-kadang saya pun sama tak larat nak buka mata.hahaha.. Serius comel

juneyus Anak saya kadang-kadang je pejam mata kalau time ngantuk sangat sebab malam tidur lambat, tapi lepas sahur je terus bammm tidur.

IKLAN

alehnora Biasalah tu masih budak bateri belum cukup cas, tu pasal susah sangat buka mata,janji dia ada puasa dan makan sikit.Jagankan budak kecil kita orang besar ni pun susah sangat nak bangun sahur nasib baik ada alarm yang buat bising.Dahlah nak bangun sediakan makanan untuk family lagi.

aiyn_dear09 Comel je talita dengan uwais hahaha..

haizahmohd Hahaha..kalau anak saya siap tertidur balik.. makanan dalam mulut, cuit pipi, dia kunyah lagi.

leeya_asyikin Ya Allah comel-comelnya. Nasib mahu juga mengunyah.

IKLAN

63_ijah12 Samalah pengalaman saya masa anak-anak kecik baru nak belajar puasa. Suapkan mengunyah sambil mata pejam. Elok bagi dia orang minum susu kenyang sikit @shuibsepahtu @sitisarahraissuddin.

anahazliana Anak saya pun gini juga. Nama pun sama uwaiz gak.Adoiiiila uwaiz-uwaiz.

afidahmastor Anak dah darjah 5 pun kalau sahur nasi memang kena suap, tidak nanti ada la muka tersembam dalam pinggan nasi.

IKLAN

fajehan Kenangan termanis buat ibu bapa, nanti bila anak-anak dah besar dah tak dapat lalui kenangan ni.

amni_zuHahaha Comel, puasa penuh dah ke anak-anak ni..baiknye la bangun sahur walaupun mata tutup lagi.

salinasanif Bukan budak je kekadang mak & bapak budak pun mata tutup makan nasi.

zaa1958 Alhmdulillah.Kecik-kecik dah diajar berpuasa, tahniah shuib & sarah juga atuknya.

Ternyata bulan Ramadan merupakan bulan merapatkan hubungan kekeluargaan serta peluang mak ayah dalam mendidik dan melatih anak-anak kewajipan Rukun Islam keempat ini. Namun mak ayah perlu ingat iya, berpuasa bagi anak-anak adalah tidak wajib, biarlah mereka dilatih mengikut kemampuan diri. Kenangan bersahur dengan anak-anak sewaktu mereka kecil ini mungkin menjadi antara kenangan terindah buat mak ayah bila mereka dah besar nanti.

Sumber: Instagram Shuib