Y.M Raja Azura Tengku Ahmad Tajudin, 47 yang lebih dikenali sebagai Raja Azura atau Kak Engku merupakan seorang pelakon, pengacara dan penyampai radio yang cukup berbakat. Agak lama menyepikan diri dalam bidang seni, perkembangan terkini Raja Azura adalah mengusahakan perniagaan Entradtv.com yang baru sahaja bermula April ini. Ia merupakan sebuah radio internet yang memfokuskan liku-liku perjalanan individu sebelum bergelar usahawan berjaya serta menyediakan platform untuk berkongsi karya tanpa halangan.

Baru-baru ini, Mingguan Wanita sempat menemu bual selebriti ini yang sudi berkongsi pelbagai cerita dan secebis kisah peribadinya terutama melibatkan anak-anak dan pengalamannya bergelar ibu tunggal.

Tegas Dengan Anak-Anak

Memiliki anak-anak yang sedang meningkat remaja kebiasaan mak ayah menghadapi cabaran tersendiri. Namun, Raja Azura bertuah kerana mempunyai anak-anak yang cukup mendengar kata.Cuma dari sudut percakapan anak-anaknya dia masih perlu memantau gaya bahasa yang sering digunakan oleh anak remaja sekarang.

“Alhamdulillah anak-anak saya semua mendengar kata, diorang nak buat apa-apa pun diorang kena dengar saya punya order dulu. Saya kata OK, then Ok. If I said No then No. Kalau diorang nak buat apa-apa pun kena tanya saya dulu.Even diorang nak pergi kedai depan rumah pun, kena tanya saya dulu.Kalau saya tak bagi keluar, diorang tak keluarlah.

Raja Azura juga cukup bertegas dalam menghukum kesalahan anak-anaknya ketika mereka masih kecil dahulu. Dia pastikan jika seorang yang buat kesalahan, semua turut mendapat ‘habuan’nya.

“Masa diorang kecil-kecil dahulu, bila seorang buat ketiga-tiga kena libas. Saya bukan jenis yang pukul manja-manja, saya libas betul-betul. Biar hari ini diorang rasa sedikit pun tak apa, supaya saya tak kesal bila mereka dah besar nanti,” ujar Raja Azura.

Tambah bekas penyampai Sinar Fm ini, meskipun membenarkan anak-anak mempunyai handphone sendiri, namun dirinya bertegas dari segi waktu penggunaannya serta masa bersama keluarga. Raja Azura menetapkan undang-undang, bila waktu makan handphone perlu letak tepi. Begitu juga sewaktu dalam kereta.

Anak-anak Raja Azura yang kian meningkat remaja, Megat Muhammad Raziq,17, Megat Luqman Hakim,16 dan Puteri Mikia Maizurah,14 .

Hubungan Rapat Dengan Anak-Anak

Ketiga-tiga anak-anak Kak Engku tinggal di asrama. Anak yang pertama Megat Muhammad Raziq,17 dan kedua Megat Luqman Hakim,16 berada di Sekolah Agama Menengah Tinggi Tunku Ampuan Jemaah manakala puteri bongsu Puteri Mikia Maizurah,14 di Sekolah Seni Malaysia, Kuala Lumpur.

Meskipun anak-anak tinggal di asrama, hubungan Raja Azura dan anak-anak juga cukup rapat dan sering meluangkan masa bersama-sama mereka. Raja Azura pastikan dirinya bijak mengatur masa, melawat anak-anaknya setiap minggu. Masak, bawa makanan dan berkelah bersama-sama.Kak Engku juga sering ingatkan pada anak-anakya penting tanamkan sifat kasih sayang sesama adik beradik.

“Mereka adalah kawan dan anak saya, kami sering berkongsi perkara bersama-sama”

“Saya selalu ingatkan dengan diorang, kita macam mana waima apa jadi sekalipun kita kena sayang adik beradik kita. Kalau kita nak cari pasangan dalam hidup kita pun, pertama sekali dia mesti sayang adik adik kita, dia mesti sayang keluarga kita dan mesti boleh terima mak kita.Kalau orang itu cuba memisahkan kita adik beradik, itu bukanlah pasangan yang terbaik dalam hidup kita. So benda-benda itu amat penting,” ujar wanita ini

Tambah Raja Azura lagi, dia sering berpesan pada anak sulungnya, Raziq kena jaga adik-adiknya. Adik-adiknya mesti dengar dan tanya pandangan abang sulung dahulu sampai bila-bila.

Sesi fotoshoot menampilkan puteri bongsu kesayangan, sempena Penghias Muka Hadapan Mingguan Wanita isu Mei vol 1 nanti.

Anak-Anak Kekuatan Terbesar

Mengakui dirinya seorang yang susah menangis, namun Raja Azura akur mudah menangis apabila disentuh soal anak-anak. Tak kisahlah anak-anaknya sendiri, anak-anak yatim atau anak-anak orang yang lebih memerlukan dan ibu bapa. Malah kekuatan terbesar dan tulang belakang Raja Azura adalah anak-anaknya, yang diibaratkan seperti menanam pokok.

“Kekuatan saya anak-anak saya. Itu ialah kekuatan yang paling besar, sebab itu adalah amanah yang Allah bagi pada saya. Saya harus memberi.. Macam kita tanam pokok, kita kena tanah baja yang baik, kita kena siram pokok hari-hari. Supaya saya membuahkan hasil yang baik. Supaya anak-anak saya suatu hari,mereka apabila.. benefit yang saya berikan pada mereka, pelajaran, agama dengan kasih sayang, benda tu yang mereka akan bawa kepada saya pulak.Saya percaya satu hari nanti, masa mereka untuk menjaga saya. Jadi hari ini saya harus memberi sesuatu yang terbaik untuk anak saya”, jelasnya.

Cara Membawa Diri & Mengumpul Kekuatan Sebagai Ibu Tunggal

Hampir 10 tahun menjadi ibu tunggal kepada 3 orang cahayamata, ternyata Raja Azura mempunyai cara tersendiri dalam mengumpul kekuatan dalam menyandang ‘gelaran’ ini. Ia tidak mudah namun ini tips yang dikongsikan buat wanita yang turut bergelar ibu tunggal.

“Bergelar ibu tunggal amatlah besar dan berat. Ringan bagi ibu tunggal yang ditinggalkan harta oleh bekas suami. Maksudnya bila berpisah mereka dapat nafkah, mereka dapat nafkah setiap bulan untuk anak-anak dan bekas suami bertanggungjawab untuk beri duit, ia tak lah berat sangat. Tapi berat diantara mereka yang bekas suami tidak bertanggungjawab dan tidak menjalankan tanggungjawab dengan baik. Tapi itu kita letak tepi dulu. Misi pandang ke hadapan yang sudah-sudah tu, sudah lah. Apa yang ada hari ni, di depan mata kita kena move on.”

“Pertama sekali maafkan apa yang telah berlaku. Terima seadanya dengan redha. Saya percaya kalau kita buang perasaan hasad dengki dan cemburu, kita akan boleh duduk diatas redha itu dengan berkat Allah SWT. Rezeki pun memang datang daripada Dia. Kita kena Yakin”.

“Saya nak ingatkan pada ibu tunggal, jangan sesekali kita mengaibkan bekas suami dan memburuk-burukkan bekas suami pada anak-anak. Sebab anak-anak adalah zuriat dia juga. Doa ayah juga membawa kejayaan pada anak-anak. Doa ibu membawa ke syurga. Bekerja keraslah dan sentiasa ikhlas untuk menjaga anak-anak”

“Jangan meminta pandangan daripada mereka-mereka yang tidak ada kekuatan.Lebih kurang sama keadaanya macam kita.Nanti kita pun akan terbawa-bawa. Mintalah pandangan daripada mereka-mereka bijak pandai lebih-lebih lagi dari segi agama dan dekatkan diri dengan keluarga. Ibu bapa yang paling baik.Dengarlah nasihat mereka. Insya Allah, kekuatan itu akan datang dengan sendiri. Kesimpulannya disitu, keikhlasan hati kita untuk menjaga amanah Allah, Allah akan bagi yang terbaik dalam kehidupan kita. Ikhlaskan sahaja hati” ujar Raja Azura panjang lebar.

Pertemuan ringkas bersama wanita bergelar Raja Azura berkongsi pelbagai cerita tentang dirinya ternyata cukup bermakna. Menjadi ibu tunggal, pernah melalui episod perceraian dan membesarkan 3 orang anak-anak sendirian nyata bukan mudah. Namun wanita cekal ini terus positif dan memandang ke hadapan demi memberikan yang terbaik dalam kehidupan buat anak-anaknya tersayang.

Jangan Lupa Komen

komen