Bila lama tak jumpa, mesti rindu bertaut. Lebih-lebih lagi nak ziarah rumah adik beradik, sanak saudara dan kawan-kawan. Inilah masa untuk bertanya khabar dan luangkan masa bersama orang-orang yang sudah lama tidak ketemu.

Apa pula perasan tuan rumah, tatkala ada yang datang ziarah secara mengejut. Kalau datang beritahu awal, bolehlah tuan rumah sediakan makanan istimewa sedikit. Tapi, kalau datang mengejut, bimbang hanya air saja yang mampu dihidangkan.

Walaupun itu tidak menjadi persoalan tapi sebagai tuan rumah tentu rasa tidak selesa, bila ada orang datang ziarah rumah kita. Kalau adik beradik munkin boleh pejamkan mata. Apa yang ada saja. Bila kawan atau sanak saudara boleh timbul rasa segan.

Itu bagi pihak tuan rumah, bagi pihak orang yang datang ziarah, walaupun ingin memberi kejutan tapi ia mungkin rasa tidak selesa pada tuan rumah. Mana tahu, keadaan rumah yang tidak bersedia, anak bersepah itu ini dan sebagainya.

Jadi, apa yang terbaik untuk kita nak datang ziarah, waima rumah adik beradik, sanak saudara atau kawan sekalipun, elak dari datang pada waktu yang dikongsikan oleh ustaz Firdaos Rawi. Boleh dijadikan ingatan nanti.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Cara ‘Beradab’ Menginap Di Hotel Bila Bercuti @ ‘Outstation’, Elak Gangguan!

Adab Datang Rumah Orang, Jangan Mengata, Mengutuk, Kita Tak Tahu Susah Senang Hidupnya

Info Lebih Menarik DI SINI

Amalan Ziarah Rumah Orang, Elakkan Waktu Ini

Memang satu amalan yang dianjurkan bila kita datang berkunjung ke rumah sanak saudara, kawan, jiran sekalipun. Apatah lagi lepas lama tak berjumpa.

IKLAN

Dalam amalan ziarah ini, ada beberapa perkara yang boleh kita buat.

3 Waktu Sebaiknya Dielakkan untuk berziarah.
a. Sebelum Subuh
b. Waktu tengah hari
c. Selepas isyak

Waktu ni biasanya waktu rehat. Kecuali kalau memang ada jemputan kan. Macam majlis kahwin dan sebagainya.

3 Perkara perlu dibuat ketika makan.
a- Elakkan komen negatif.
“Maaf, masin sikit mee ni.”
Adalah lebih baik diam sahaja.
b- Ambil makanan yang lebih dekat terlebih dahulu.
c- Makan dengan sopan.
5 Perkara perlu dijaga ketika ziarah
a- Pandangan mata. Masuk rumah sebaiknya mata jangan melilau.
“Uiiii almari baru.”
b- Minta izin kalau nak balik. Jangan tiba-tiba hilang je. “Mana dia? Tadi ada elok duduk depan ni.”
c- Mohon maaf sebelum balik. Mana tahu ada tersalah kata masa berziarah.
d- Elakkan bermegah dengan apa yang kita ada. “Aku baru beli kereta Honda yang terbaru tu. Kau ada?”
e- Jangan ziarah terlalu lama.

Ziarah ini tujuannya adalah untuk mengeratkan hubungan. Dan kelebihan mengeratkan hubungan ini antaranya adalah rezeki diluaskan dan umur panjang.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang ingin diperluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silaturahim.” (Riwayat Muslim)

Mingguan Wanita: Tak salah pun beritahu untuk datang pada waktu-waktu sekian, bukan nak minta tuan rumah sediakan makanan yang sedap-sedap, cukup hanya harap tuan rumah bersedia dengan kehadiran ini.

IKLAN

Sumber: Firdaos Rawi

SERTAI & DAFTAR SEKARANG KURSUS KEMAHIRAN ASAS BANGKIT WANITA:


Yuran murah dan berbaloi-baloi. Klik link di bawah ini:

Jahit Baju Kurung Pesak : https://toko.ideaktiv.com/product/jom-jahit-baju-kurung-buat-duit-jahit-di-rumah/

Cookies Viral : https://toko.ideaktiv.com/product/cookies-viral-buat-sampai-jadi/

IKLAN

Kuih Frozen : https://toko.ideaktiv.com/product/aneka-kuih-frozen/

Roti & Bun : https://toko.ideaktiv.com/product/asas-bakeri/

Untuk pertanyaan hubungi : 0196328758

Mingguan Wanita boleh diikuti juga di telegram :

https://t.me/bangkitwanitaMW

Follow kami di :
Facebook Mingguan Wanita
Instagram Mingguan Wanita
Twitter Mingguan Wanita

#bangkitwanita
#langkahyakinlakarkejayaan
#bisnesdarirumah
#mingguanwanita