elak-beri

Perlu mak ayah ketahui, makanan yang tinggi radang boleh melambatkan proses penyembuhan. Senarai 16 jenis makanan ini, doktor terang sebaiknya elak beri pada anak yang sakit.

Ada di antaranya, selama ini mak ayah bayangkan itulah makanan sihat untuk anak-anak. Rupanya tak bagus untuk penyembuhan mereka. Elak beri pada anak ya.

Hadamkan perkongsian Mazliana Mazlan ini. Semoga memberi manfaat pada mak ayah sekeluarga.

Elak Beri Anak 16 Jenis Makanan Ini Bila Mereka Sakit

Anak-anak tak boleh ambil 16 jenis makanan macam ni bila mereka sakit.

Ibu ayah kena lebih hati-hati dengan makanan bila anak tak sihat, supaya proses penyembuhan berlaku dengan lebih cepat, insyaAllah.

Saya perasan, biasanya trend pesakit cilik yang dibawa ke klinik memang makin tinggi bila mula sesi persekolahan.

Anak kerap tak sihat, bila kita tak jaga makanan anak dengan baik. Mudah nak dapat jangkitan dari luar, bila imuniti badan anak tak kuat. Masuk sekolah pulak, macam-macam makanan diberi yang kita tak boleh nak kawal sebaiknya.

Ada 16 jenis makanan yang perlu dielakkan jika anak-anak kita tak sihat. Tak kisah apa jenis penyakit pun, cuba elakkan kalau boleh.

Atau kalau dapat kurangkan masa sihat, insyaAllah ini paling terbaik . Makanan yang baik, bantu kuatkan imuniti anak-anak kan.

1. Roti dan biskut

– Terutama yang pasaran, banyak sangat bahan yang digunakan untuk sediakan sebuku roti dan sepakat biskut.
– Kalau buat sendiri, cuba guna pilihan bahan yang baik untuk anak-anak makan.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Mayonis sebenar buat sendiri guna 4 bahan je. Yang ini banyak sangat bahannya.

2. Salad dressing

– Mayonis, thousand island dan sebagainya.
– Jenis makanan yang ini, wajib ada pengawet untuk kekal lama dua tiga tahun di rak pasaraya.

3. Gula

– Yang ini baja kepada semua penyakit tau. Kita kurangkan sebanyak mungkin baja penyakit ni dari anak-anak k.

IKLAN
Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Yang ini bukan minuman probiotik yang baik untuk usus ya, sebab banyak sangat gula tambahan dalam ni.

4. Gula tersembunyi

– Banyak ada dalam biskut, air soda, energy drinks, granola.
– Biasanya tak ditulis nama gula, tapi diganti dengan nama lain contohnya fruktosa, gluckosa, sirap jagung dan sebagainya.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Jajan macam ni, kena elakkan dari anak ye.

5. Makanan dalam tin

– Apa saja bahan makanan dalam tin, elakkan sepenuhnya.
– Sardin, tuna, kari ayam. Kalau takde pengawet sekali pun, sebab terperap lama dalam tin aluminium, dari situ akan datang kesan buruk pada badan anak.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Susu yang betul-betul susu, bahan ramuannya cuma satu, iaitu susu segar.

6. Susu

– Makanan yang boleh timbulkan radang.
– Terutama susu berperisa seperti coklat, strawberi, pisang yang mengandungi perisa dan pewarna tiruan.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Nugget yang anak suka sangat tu, tinggi MSG dan perisa tiruan.

7. Daging proses

– Sosej, nugget, burger, meatball dan seangkatan dengannya.
– Makanan bukan dari daging sebenar, dan pengawet nitrit digunakan.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Yang ini tolong elakkan dari anak-anak ya.

8. Cereal

– Banyak bersumberkan dari bahan GMO.
– Pengawet dan pewarna tiruan tidak ketinggalan.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Coklat pun sama. Banyak dah saya share coklat sihat untuk anak-anak kan.

9. Candy bar dan coklat

– Tinggi sangat kandungan gula dan pewarna tiruan untuk anak-anak kita.

10. Jus buah dalam kotak

– Tak ada satu jenis jus buah pun yang kita buat di rumah, tahan lebih dari 3 hari kan.
– Sangat tinggi dengan kandungan gula.

IKLAN

Baca sini : Punca anak kerap sakit dan lambat sembuh, berhenti beri makanan ini untuk tingkatkan sistem imunnya

11. Creamer

– Segala yang namanya 3 in 1, siap minum segera. elakkan dari anak-anak walaupun mudah sangat kita nak buat.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Mentega banyak guna dalam kek dan biskut kan. Makan dengan roti pun sedap. Tapi yang sedap tu tak semua baik untuk anak.

12. Marjerin

– Cari pure butter dan elakkan marjerin yang ada kandungan transfat.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Sapu kat roti pun dah naik selera anak, tapi takkan kita nak bagi makanan yang boleh mudaratkan lagi kesihatan anak kan.

13. Pemanis tiruan

– Sucralose, aspartame, maltodextrin.
– Walaupun orang kata ianya pemanis yang sesuai untuk pesakit kencing manis, tapi belek dulu bahan ramuan yang digunakan, mungkin ada pemanis tiruan macam ni.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Minyak yang ini elakkan guna kat rumah ya.

14. Minyak sayuran

– Elakkan minyak jagung, soya, matahari.
– Guna apa yang banyak di negara kita, minyak kelapa sawit dan minyak kelapa antara pilihan yang baik.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Please taknak beli dah kat rumah lepas ni, tak kisah waktu anak sakit ataupun sihat.

15. Mee segera

– Bila buka saja plastik perencah, dau bau harum semerbak satu rumah kan.
– Tinggi MSG dan perasa tiruan yang buatkan baunya menusuk ke hidung hingga aktifkan deria rasa kita.

Agar Cepat Sembuh, Elak Beri 16 Makanan Ini Bila Anak Sakit
Nasi, kicap dan telur pun dah nikmat, tapi rupanya antara makanan pembawa radang jugak, banyak sangat pengawet kan, MGS lagi.

16. Aneka sos dan spread

– Tinggi gula, MSG, pengawet dan perasa tiruan.

IKLAN

Kita cuba sedaya mampu, elakkan dari anak-anak dan keluarga, terutama waktu mereka sakit.

Makanan ni semua adalah makanan tinggi radang yang boleh lambatkan proses penyembuhan.

Sama-sama kita cuba ya, sediakan pilihan bahan makanan yang baik di rumah buat anak-anak.

Sumber/Foto : Mazliana Mazlan

Follow saya untuk perkongsian lebih tentang pemakanan dan gaya hidup sihat anak-anak dan keluarga.

Follow saya di sini jugak k.

instagram.com/mazliana.mazlan
t.me/sembangsihat

Mingguan Wanita : Bila dah tahu makanan ini tak bagus diambil oleh anak semasa mereka sakit, usahakanlah untuk elak beri pada anak-anak ya.

Cari TERMOMETER DIGITAL di sini : https://invol.co/cla5wkz

https://www.youtube.com/watch?v=tnUMOahzmsM