Kisah isteri setia disamping suami ketika sakit mungkin perkara biasa. Tapi kisah suami yang setia disisi isteri disaat suri hati mempunyai penyakit kronik jarang-jarang sekali berlaku. Apatah lagi penyakit tersebut memerlukan pendermaan organ daripada seorang suami, boleh dianggap pengorbanan yang luar biasa.

Perkongsian kisah kesetiaan dan pengorbanan Mohd Hilmi Damak Kacak pada isterinya ini yang mengalami kegagalan fungsi kedua-dua buah pinggang cukup meruntun hati dan wajar djadikan inspirasi. Pasangan suami isteri ini telah selamat menjalani pemindahan buah pinggang pada 25 Julai lepas.

Berikut catatan yang dikongsikan;

25 Julai 2020

Dah selesai daftar untuk masuk wad. Pertama kali aku masuk wad. Rasa debar-debar pun ada.. Setelah beberapa kali tunda untuk operation.. Kali ini harap tidak tunda lagi..

Setelah selamat aku nikah dan membaca taklik aku telah menjadi suami yang sah kepada isteri aku dan bertanggungjawab untuk menjaga isteri aku walau apa jua rintangan dan dugaan. 2 tahun perkahwinan aku di uji isteri mengalami kegagalan fungsi buah pinggang keduanya. Jalan terbaik untuk menjalani kehidupan normal tanpa membuat dialisis 3 kali seminggu dengan membuat pemindahan buah pinggang.

Tanggungjawab Sebagai Suami

Aku serahkan seluruh jiwa dalaman aku untuk isteri moga selepas selesai operation ini kita dapat menjalani hidup secara normal. Tiada halangan untuk dialisis. Baru tadi nurse kata.. Isteri beri buah pinggang untuk suami biasa je dema dengar. Tapi suami beri sebelah buah pinggang untuk isteri jarang-jarang dengar.. Ada tapi jaranglah dengar. Aku beri kerana tanggungjawab aku sebagai suami yang mahu melihat isteri aku kembali hidup normal.. Doakan kami berdua moga selasa ni selamat menjalani operation transplant.

IKLAN

29 Julai 2020

Alhamdulillah syukur kepada allah s.w.t semalam telah berjalan dengan lancar operation transplant aku untuk isteri. Pukul 8 lebih masuk bilik bedah jam 3 dah siap semuanye dah balik ke wad icu. Rasa kebas-kebas di perut sebelah kiri. Sekarang organ aku dah ku berikan untuk isteri aku. Alhamdulillah isteri aku dah dapat kencing semula setelah 3 tahun tidak boleh kencing. Itu lah kejayaan yang paling gembira.. Harap aku dah isteri cepat sembuh.. Terima kasih pada kawan-kawan yang doakan untuk aku dan isteri.. Keluarga aku dan keluarga mentua aku tidak henti berdoa. Hajat aku telah tertunai.

7 Ogos 2020

Alhamdulillah dah 10 hari aku dan isteri selesai menjalani pembedahan pemindahan buah pinggang. Selesai je pembedahan isteri aku dah mula boleh kencing setelah sekian lama 3 tahun tidak mampu kencing kerana kerosakkan buah pinggang.

IKLAN

Keputusan darah menunjukkan bacaan Creatinine buah pinggang isteri aku telah menunjukkan paras normal iaitu 69. Hanya beberapa yang kene dia perbaiki dengan pengambilan buahan, susu dan kuning telur.. Kini isteri aku sudah bebas segala tiub-tiub yang melekat di tubuhnya dan tidak lagi menjalani proses dialisis.

Amalkan Gaya Hidup Sihat

Kini penjagaan harus mengikut nasihat doktor untuk kekal sihat. Nasihat aku untuk rakan-rakan semua amalkanlah gaya hidup yang sihat.. Elakkkan pengambilan minuman campuran seperti 3 dalam 1. Jangan la ambil ubat-ubat yang tidak ada kelulusan kementerian kesihatan. Pesan aku ni untuk semua dapat jaga diri masing-masing.Hargailah anugerah tuhan yang di berikan pada tubuh kita dan jangan kita abainya

IKLAN

Buat masa ni 3 kali seminggu kene buat medical check up untuk memantau perkembangan isteri aku.

Aku pernah muram dan sangat sedih bila dapat tahu isteri aku mengalami kerosakkan kedua buah pinggang. Tersangat sedih hanya yang terdekat memahaminya diri aku.Alhamdulillah setelah bertahun menunggu tarikh untuk pembedahan akhirnye selesai segalanya. Semoga pengorbanan aku untuk isteri di terima Allah s.w.t dan moga kami sihat sentiasa dan bahagia.

Baca Lagi Di Sini:
Pengorbanan Isteri, SUAMI Buat TAK Nampak, Kekurangan Isteri BUKAN Main Dicanang
Nak Upgrade Cinta Suami Isteri, Cuba Ingat Kembali Pengorbanan Dan Kebaikan Pasangan

MW: Pesanan buat suami isteri jadikan kisah ini sebagai satu sumber inspirasi agar tetap bersama-sama pasangan dalam mengharungi susah senang. Tempuhi saat manis dan sukar bersama, bukan hanya memerlukan dikala sihat dan ditinggalkan ketika sakit. Tahniah buat suami ini, sanggup berkorban nyawa, menempuh kesakitan menjalani pembedahan menderma organ demi mengharapkan isteri tersayang kembali sihat seperti sedia kala.

Sumber: Mohd Hilmi Damak Kacak