Kadang-kadang kita terfikir, suami isteri bekerja dan tiap-tiap bulan dapat gaji. Masalahnya, duit selalu tidak cukup. Mesti akan ambil dalam akaun simpanan untuk menampung keperluan sehingga hujung bulan.

Begitulah bagi sesetengah pasangan yang merasakan sentiasa tidka cukup dengan gaji yang diperolehi. Kiranya, suami isteri bekerja pun masih tidak cukup untuk menampung keperluan rumah.

Pernah terfikir atau perhatikan tak tentang ke manakah duit gaji suami isteri gunakan sebelum ini. Memanglah semuanya gunakan untuk keperluan rumah tapi mungkin ada wang yang digunakan kepada perkara yang dirasakan tidak perlu.

Perkongsian daripada Azizul Azli Ahamd boleh membuak mata suami isteri di luar sana dalam menyusun semula keutamaan dalam keperluan rumah.

Duit Habis Sebelum Gaji Baru

“Masalah aku, semua benda aku nak aku beli. Tak sampai pertengahan bulan semua dah habis”
“Aku pun macam tu, alah waktu muda inilah kita nak merasakan”
“Aku rasa gaji aku kecik la, nak berhenti cari kerja lain lah”
“Ok gak tu, boleh aku ganti kau kat sini”

IKLAN

IKLAN

Kawan kawan yang mulia,
Ada kalanya kita yang gagal urus keutamaan dalam hidup kita. Kita rasa apa yang kita dapat belum cukup.
Bila kita salah letak yang mana penting, yang mana utama. Maka kita selalu berasa tak cukup.

Cuba susun balik hidup kita dan tulis dulu apa benda yang kita nak beli. Jika dah berkeluarga, selalulah berbincang dengan suami dan isteri kewangan kita.

Jangan tanggung beban kewangan sendirian bagi suami, selalu berbincang dengan keluarga.

IKLAN

“Gaji abang RM3200 sahaja, mari kita susun apa yang wajib beli dulu yang sayang”

Azizul Azli Ahmad
Ketua Keluarga Juga

MW: Moga memberi manfaat dan panduan untuk pasangan di luar sana dalam menyusun kembali keperluan mengikut keutamaan dalam rumah tangga.

Sumber: Azizul Azli Ahmad