“Assalamualaikum Baby Sefriel”Dr Say Shazrilberasa sangat bersyukur apabila isterinya Dr Azura Abas telah selamat melahirkan cahaya mata keduanya, pada 18 Ogos (semalam) jam 8.14 pagi.
Seperti yang dimaklumkan menerusi entri di akaun Instagram miliknya, doktor selebriti dan pengacara ini telah memuat naik satu gambar bersama anak lelaki keduanya yang baru sahaja dilahirkan.
Pasangan popular ini telah dikurniakan seorang cahaya mata sebelum ini yang bernama Aezil, setahun. Sebelum ini Dr Azura telah disahkan kembali hamil selepas tiga bulan mengalami keguguran sekitar bulan Ogos tahun lalu.
“Assalamualaikum Baby Sefriel” Anak Kedua Dr Say & Dr Azura
Ads
“Alhamdulillah, 8.14 pagi, isteri saya selamat melahirkan bayi kedua lelaki kami seberat 3.5 kilogram (Kg) dan sepanjang 51.5 centimeter.
“Syukur ke hadrat Ilahi atas pemberian yang cukup istimewa ini. Saya kini sebagai bapa kepada dua orang anak! Tidak sabar nak tengok reaksi Ace bila kami bawa Sef balik nanti,” tulisnya di Instagram yang sekaligus mengumumkan nama anak keduanya, Sefril.
Malah Dr Say juga sangat gembira kerana kali ini dapat menemani isteri untuk kelahiran anak keduanya.
“Saya terlepas waktu Ace lahir dulu maka kali ni saya takkan terlepas Sef lahir,” ungkapnya.
Dr Say juga turut menjawab persoalan yang diaju pengikutnya di Instagram, bagaimana di kala pandemic suami dibenarkan menemani isteri ke hospital?
“Menjawab persoalan “siapa jaga Ace?”, well Ace ada kat rumah dijaga family isteri saya yang sebelum mereka datang, mereka siap buat RTK test. Polisi @subangjaya_medicalcentre kepada para suami yang ingin menemani isteri di kala pandemik ini adalah once suami masuk bersama isteri ke hospital, suami tak boleh keluar sehinggalah isteri keluar sebab both suami isteri kena buat PCR test sebelum masuk wad,” terang Dr Say.
Dr Say juga menjelaskan isterinya terpaksa melahirkan bayi keduanya secara pembedahan atas faktor tertentu yang tidak dapat di elakkan.
Ads
“Isteri saya bersalin caesar disebabkan pakar kami memberitahu yang isteri ada 20% kegagalan untuk VBAC (Vaginal birth after caesarean) sebab long time back isteri pernah ada major operation pada perutnya yang menyebabkan ada banyak lekatan pada organ-organ dalamannya.
“Jadi kami tak mahu ambil risiko itu dan kami pilih caesar sebagai kaedah melahirkan anak kedua ini. Ace dulu pun dilahirkan melalui emergency caesar sebab tali pusat menjerut lehernya,” luahnya lagi.
Mingguan Wanita : Tahniah Dr Say dan Dr Azura!
Sumber / Sumber Foto : Instagram Dr Say Shazril
Lubuk konten tentang inspirasi, rumah tangga dan macam-macam lagi, MINGGUAN WANITA kini di seeNI, download seeNI sekarang!
Setiap penghujung tahun, mesti orang pantai timur tak lena tidur, Bimbang memikirkan musim banjir yang melanda. Kalau rumah di kawasan tanah rendah, bersiap sedialah dan sentiasa berpada-pada.
Sudah tentu, musim banjir juga banyak harta benda yang rosak, buka nsetakat rumah dipenuhi air lumur, perabot rumah rosak dan tak kurang juga kenderaan langsung ‘total lost’.
Dalam menghadapi musibah musim banjir dan sibuk uruskan harta dan ahli keluarga, jangan lupa tentang amal ibadah juga. Usah fikir dengan keadaan badan yang tidak bersih dengan keadaan rumah tak terurus sukar untuk beribadah.
Ada cara dan panduan ibadah yang boleh dilakukan buat mangsa banjir. Ikuti penjelasan dan panduan daripada perkongsian ini.
Saya ada menulis beberapa dapatan dari Fiqh Banjir oleh INFAD, iFFAH dan juga USIM yang dikelola oleh Dr Irwan Bin Mohd Subri pengarah International Fatwa and Halal Centre (iFFAH).
Moga bermanfaat buat mangsa banjir yang terkesan.
1. Air banjir boleh dikira air mutlak sebab kuantiti dia banyak. Jadi ia boleh diguna untuk berwuduk. Tapi yang sunat macam berkumur dan masukkan air dalam hidung tak perlu. Kalau ada najis atau bangkai yang berdekatan air tersebut, boleh guna air yang jauh sikit dari tempat tu.
2. Air banjir juga boleh digunakan untuk beristinjak. Jika ada benda-benda kesat seperti tisu, kertas dan kain, ia juga boleh digunakan. Benda yang tak boleh guna ialah najis seperti tahi kering atau benda-benda yang dihormati macam makanan.
3. Kalau pusat penempatan banjir terputus bekalan air atau air tu cukup untuk minum je, boleh tayammum. Mangsa banjir yang sakit dan tak boleh guna air pun boleh tayammum. Kalau susah dapat debu tanah, boleh tepuk debu yang ada dekat dinding, cermin, meja atau tempat-tempat lain.
4. Solat Jumaat wajib untuk lelaki. Kalau ada masjid dan surau yang dekat dan tiada halangan, kena solat kat sana. Kalau ada halangan, pusat pemindahan banjir kena hubungi Jabatan Mufti supaya luluskan solat Jumaat dekat pusat tu.
5. Masa banjir, mangsa atau petugas banjir boleh solat jamak ketika situasi mendesak macam selamat diri dan juga harta. Kalau sempat jamak taqdim sebab dulu sebab takut ada kesukaran nak jamak takhir, maka digalakkan untuk solat jamak taqdim.
6. Aurat wajib tutup bagi lelaki & perempuan. Kalau darurat syarie, boleh bersentuhan antara bukan mahram sekadar perlu je. Penempatan mangsa banjir yang bujang perlu diasingkan lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
7. Yang berkeluarga boleh letak di tempat yang terpelihara aurat mereka. Boleh guna langsir, khemah atau pemisah yang lain. Mangsa atau petugas banjir kena jaga pergaulan antara bukan mahram dan tidak berada dalam situasi yang boleh menimbulkan fitnah.
8. Dalam situasi banjir, air banjir boleh digunakan untuk mandikan mayat. Yang mandikan jenazah kena yang sama jantina. Kalau pusat pemindahan tak ada air atau air hanya cukup untuk minum je, boleh tayammumkan mayat bagi ganti mandi jenazah. Kalau tayammum pun tak boleh, terus solat.
9. Yang kafankan jenazah pun kena yang sama jantina. Pastu kalau tak ada kain yang mencukupi atau warna putih, boleh guna sekadar yang mampu untuk tutup jenazah. Selepas itu wajib disolatkan dan dikebumikan dekat tanah perkuburan yang disediakan pihak berkuasa.
10. Tak boleh ambil harta orang lain tanpa dibenarkan pemiliknya. Kalau dalam darurat syarie, makanan atau barang yang dimakan dan diambil sekadar untuk terus hidup, mesti diganti semula atau dibayar harganya jika diketahui pemiliknya.
11. Jika pemiliknya tak diketahui lepas dicari dengan bersungguh-sungguh, kena usaha hebahkan. Kemudian dia kena sedekah harga anggaran makanan atau barang yang diambil itu. Kalau pemiliknya dijumpai lepas tu, kena ganti semula atau bayar harga mengikut budi bicara pemiliknya.
12. Barang yang kita jumpa waktu banjir ni kita boleh bahagi kepada 2 jenis. Pertamanya yang mudah rosak atau susut nilai macam makanan yang dah dimasak dan lain-lain. Yang ni boleh dimakan atau dimanfaatkan. Tapi kalau pemilik tuntut dengan bukti, kena ganti semula atau bayar ikut budi bicara.
13. Yang keduanya barangan yang tak mudah rosak macam jam, barang kemas dan sebagainya. Yang ni kalau dijumpai boleh ambil/simpan untuk tujuan jaga barang tu dan iklankan selama setahun sedaya upaya.
14. Lepas setahun, barangan tu boleh dimanfaatkan oleh orang yang jumpa. Tapi kalau pemilik asal tuntut samada sebelum atau selepas setahun, kena berikan semula kepada pemilik asal. Pusat penempatan banjir boleh buat inisiatif tabung atau kaunter uruskan barang luqatah (lost &found).
15. Tentang solat tadi lupa nak tambah pasal boleh tak solat dengan pakaian yang terkena lumpur. Jawapannya boleh sebab lumpur bukan najis.
16. Satu lagi solat dalam keadaan rumah dinaiki air atau berselut wajib berdiri dulu kalau mampu. Untuk sujud boleh duduk atas kerusi kalau air atau lumpur menghalang sujud yang sempurna.
17. Last sekali, boleh tak bagi zakat kepada mangsa banjir? Harus sebab mereka dikira dalam golongan al-Gharimin iaitu orang yang terkena mudarat/bencana yang menyebabkan harta mereka musnah.
Mingguan Wanita : Islam itu mudah dan memudahkan. Moga bermanfaat dan takziah buat mangsa-mangsa banjir.
Semalam, tersebarnya di media sosial Pengasas dan Pengetua Pusat Pendidikan Al Barakah,Datuk Ustaz Kazim Elias,46 atau lebih dikenali sebagai Ustaz Kazim, mengesahkan akan menjual unit tahfiz di pusat berkenaan selepas tidak mampu membiayai kos keseluruhan unit tahfiz berkenaan berjumlah kira-kira RM150,000 sebulan. Pengesahan itu sekali gus merungkai persoalan statusnya yang dimuat naik di Facebook dan di laman mudah.my mengenai penjualan pusat berkenaan dengan harga jualan RM5 juta.
Ustaz Kazim berkata, beliau tidak pernah meminta dana daripada mana-mana pihak sebelum ini untuk menguruskan pusat berkenaan dan keseluruhan kos dibiayai menggunakan wang hasil kuliah, ceramah serta penjualan produk seperti buku dan cakera padat miliknya.
Ceramah Dibatalkan & Tak Mampu Tanggung Kos
Namun, katanya, kos pentadbiran sekolah itu kini tidak mampu dibiayainya disebabkan kuliah dan ceramahnya dibatalkan di saat akhir sehingga menyebabkan sumber pendapatan digunakan untuk membiayai pusat berkenaan terjejas.
“Saya tidak pernah minta dana daripada mana-mana pihak termasuk daripada parti politik untuk menguruskan pusat pendidikan ini namun sejak lepas Pilihan Raya Umum (PRU) bagaikan ada tangan-tangan ghaib yang cuba menghalang saya daripada menyampaikan ceramah.
“Saya tidak tuduh sesiapa dan tidak mahu tuduh sesiapa kerana ceramah saya dibatalkan oleh penganjur di saat akhir dan ada yang dibatalkan selepas saya dah sampai di bilik menunggu,” katanya.
Sementara itu, Ustaz Kazim berkata kos keseluruhan pentadbiran unit tahfiz berkenaan berjumlah RM150,000 sebulan membabitkan RM60,000 gaji kakitangan serta guru dan selebihnya untuk bayaran utiliti, makan, minum serta pengurusan lain.
Tangguh Hasrat Jual Unit Tahfiz
Susulan pengumuman penjualan unit tahfiz tersebut mendapat perhatian daripada pelbagai pihak yang bersedia membantu menghulurkan bantuan. Dalam sidang media yang diadakan pagi tadi,Ustaz Kazim menangguhkan sementara keputusan menjual Unit Tahfiz Al Quran Al Barakah di pusat berkenaan di Manjoi, di sini.Keputusan itu dibuat selepas pihaknya menerima reaksi daripada pelbagai pihak termasuk daripada kerajaan negeri yang sudi untuk berbincang dan membantu pengurusan pusat pendidikan berkenaan.
Ustaz Kazim berkata, beliau menerima panggilan daripada wakil kerajaan negeri pagi ini yang memaklumkan mahu mengadakan perbincangan dengannya mengenai masalah dihadapi pusat pendidikan berkenaan. Katanya, perbincangan akan dilakukan selepas ini dengan kerajaan negeri dan beberapa pihak yang menyatakan hasrat untuk membantu sebelum sebarang keputusan dilakukan.
“Perbincangan akan dilakukan selepas ini dengan beberapa agensi yang ingin membantu sebelum saya akan mengumumkannya pada bulan hadapan sama ada akan menjual atau meneruskan unit tahfiz ini.
“Keputusan akan dibuat pada Ogos kerana sekiranya keputusan untuk menjual unit tahfiz ini kekal, saya perlu memikirkan nasib pelajar yang terpaksa mencari pusat tahfiz baharu dan tempoh empat bulan sehingga Disember memadai untuk mereka mencari pusat tahfiz baharu,” katanya pada sidang media di pusat berkenaan hari ini.
Katanya, masalah membabitkan kos pentadbiran pusat pendidikan itu diharap akan dapat diselesaikan kerana pusat pendidikan itu menjadi antara produk pelancongan Islam di negeri Perak yang menerima ribuan pengunjung setahun.
Mingguan Wanita berharap semoga pengakhiran yang baik-baik buat Ustaz Kazim dan Pusat Pendidikan Al Barakah ini. Semoga pusat Tahfiz ini dapat terus beroperasi dengan sempurna dan melahirkan lebih ramai golongan huffaz di negara ini.
Gurauan kerap melondehkan seluar kawan rupanya menjadi punca murid darjah satu diasingkan dan diberi hukuman ‘penjara’ oleh pihak sekolah baru-baru ini.
“Anak saya masih tidak mahu ke sekolah kerana takut dimasukkan lagi dalam tempat (kurungan) itu.
Demikian penjelasan bapa murid Tahun Satu yang dikurung dalam jeriji besi di sebuah sekolah rendah di Rembau, Negeri Sembilan.
Mohon Maaf, Enggan Panjangkan Isu
Bapa murid terbabit yang enggan namanya didedahkan memberitahu, pihaknya sudah memohon maaf kepada ibu bapa seorang murid di sekolah sama susulan tindakan anaknya bergurau keterlaluan dengan melondehkan seluar murid terbabit.
“Saya juga sudah mohon maaf kepada ibu bapa murid itu terhadap tindakan anak saya. Mereka enggan memanjangkan isu itu berikutan anak kami memang berkawan baik di luar sekolah. Malah anak saya memang kuat bergurau.
“Semua pihak sudah saling bermaaf-maafan ketika perjumpaan semalam (kelmarin). Saya dan isteri tidak simpan dalam hati, bagaimanapun saya sudah serahkan segalanya kepada PPD (Pejabat Pendidikan Daerah) untuk siasat,” katanya.
Bergurau Tarik Seluar Kawan
Menjelaskan perkara itu, lelaki itu juga tampil memberi penjelasan di Facebook mengatakan perbincangan dibuat antara pihaknya, sekolah, polis dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) pada 10.30 pagi di sekolah itu kelmarin.
“Saya dimaklumkan guru kelas, anak saya bergurau dengan menarik seluar kawannya. Bukan anak saya seorang yang melakukannya. Malah ia turut membabitkan tiga atau empat murid lain.
“Anak saya tidak mahu hadir ke sekolah akibat trauma dimasukkan ke dalam ‘penjara’ itu,” katanya.
Menurutnya, tiada guru yang menunggu anaknya ketika diletakkan bersendirian dalam kurungan itu.
“Perkara itu diakui sendiri guru terbabit ketika dalam perbincangan. Bagaimanapun, cukup setakat ini saja, saya tidak mahu lagi memanjangkan isu ini.
“Semua anak-anak ada di media sosial, mereka membaca dan sedih. Sekarangsaya nak perbaiki dulu mental dan emosi anak-anak saya. Lagipun kami sudah bermaafan dan anggap perkara ini sudah selesai,” katanya.
Kurung Dalam ‘Penjara’
Sejak Selasa, media sosial kecoh berhubung kisah seorang murid Tahun Satu dikurung dalam sebuah bilik berpagar besi yang kelihatan seperti penjara.
Tindakan salah seorang guru di sebuah sekolah rendah di Rembau, Negeri Sembilan itu mengundang rasa tidak puas hati ibu bapa murid terbabit berikutan anaknya dikurung.
Hasil siasatan PPD mendapati, hukuman pengasingan itu diambil pihak sekolah selepas murid berkenaan mengulangi kesalahan mengganggu rakannya dengan suka melondehkan seluar walaupun sudah diberikan peringatan.
Pelajar tingkatan tiga jatuh asrama kritikal, ibu rayu doa orang ramai anak kembali pulih. Tiada yang lebih menyakitkan daripada melihat darah daging sendiri terbaring...