scammer

Terbaru wanita berpantang turut nyaris menjadi mangsa penipuan scammer.Awas, jika mendapat panggilan daripada individu yang tidak dikenali lebih-lebih lagi jika dikatakan panggilan daripada bank tertentu.Scammer ini sangat licik,permulaan modus operandinya ia akan kaitkan dengan penyalahgunaan data peribadi bagi tunggakan pinjaman bank, kemudian sekiranya ‘mangsa’ panik dan terpedaya akan dikaitkan pula dengan kesalahan yang lebih berat iaitu kes dadah.

Dalam kes ini, wanita ini dianggap’bernasib baik’ kerana scammer masih ada hati perasaan dan tak sampai hati untuk terus melakukan penipuan kerana beliau dalam tempoh berpantang.

Semoga perkongsian pengalaman yang diceritakan oleh Cik Pooja ini memberi pengajaran buat kita agar jangan mudah percaya dengan panggilan sebegini. Seeloknya hubungi dan pergi bank sendiri untuk mendapatkan pengesahan.

Berikut antara perkongsian beliau;

PERINGATAN buat semua, ini betul-betul bukan cobaan ye! Betul-betul terjadi pada cik pooja.

Data Maklumat Peribadi Disalah Guna

Kisahnya, pada 29 Januari 2018, tepat pada jam 11.30 pagi. Cik Pooja menerima satu panggilan telefon dari nombor yang tidak dikenali. 072224300, panggilan dari pihak bank cimb katanya.

“Puan mempunyai tunggakkan bayaran pinjaman selama 3 bulan berjumlah RM2,025.”

Bila diberitahu begitu, Cik Pooja terkejut sebab seumur hidup tak pernah Cik Pooja buat pinjaman peribadi dengan mana-mana bank. Lalu, Cik Pooja menegaskan bahawasanya Cik Pooja tak pernah membuat sebarang pinjaman dengan mana-mana bank.

Ini yang Cik Pooja catit sepanjang perbualan tadi.

Mengikut kata pegawai bank yang bercakap tu.

“Kalau puan tak buat sebarang pinjaman, mungkin data maklumat peribadi puan telah disalah gunakan oleh pihak-pihak tertentu”

cik pooja blur kejap!

Perbualan tadi…

IKLAN

Pegawai bank: Kalau inilah situasinya, mungkin puan adalah mangsa keadaan. Jadi puan dikehendaki ke IPK Johor untuk buat laporan polis berkenaan isu ni dalam tempoh sejam.

Cik Pooja: Ha! Nak kena pergi IPK Johor. Biar betul! Saya tinggal di KL sekarang ni. Nak ke Johor tu makan masa 2 jam kot!Adoi, blur jap.

Pegawai bank: Kalau macam tu untuk memudahkan kerja, saya akan sambungkan puan ke IPK Johor sesegera mungkin kalau puan bersetuju.

Cik Pooja: Ok la kalau begitu.

Kecut perut pun ada sebab melibatkan polis

Disambungkan ke IPK JOHOR…

Sarjen Shawn: Hello IPK Johor, saya Sarjen Shawn bercakap, ada apa-apa boleh saya bantu puan?

Cik Pooja: Hello, saya nak buat aduan tentang penyalahgunaan data peribadi saya yang digunakan untuk tujuan pinjaman peribadi…bla bla bla…sekian sekian…

Maklumat yang bank bagi semua Cik Pooja berikan pada keterangan seperti di bawah

Sarjen Shawn: Okay puan, kita akan cek list nama puan ke KDN untuk pastikan puan bebas dari sebarang kemungkinan.

Cik Pooja: Okay encik.

Perasaan bercampur baur. Macam-macam fikir. Apa pula dugaan yang akan datang ni.

‘Terlibat Kes Dadah’

Sarjen Shawn: Setelah diselidik kami dapati nama puan terlibat dalam dua kes dadah bernilai 2.3 juta. Nama puan juga terlibat dalam kes yang melibatkan jenayah David Sim, bekas pegawai Maybank yang menjalankan kegiatan jenayah dadah yang melibatkan 10 ribu kad-kad bank. Jika disabitkan kesalahan puan akan ditahan reman untuk membantu siasatan berhubung pertuduhan-pertuduhan yang dibacakan.

Cik Pooja: Apa ni? Tadi kes penyalahgunaan data maklumat peribadi, ni sangkut dengan dadah pula.

Cik Pooja blur sambil airmata meleleh tak berhenti. Dugaan apa pula ni. Hampir sejam Cik Pooja sembang dengan Sarjen Shawn tu. Memang betul-betul buat Cik Pooja kecut perut dan takut, gelabah bewak tau dak!!

At last, Cik Pooja tewas. Menangis tersedu sedan dalam talian sambil menyusukan si Iman Zahira. Cik Pooja jujur bagitau Sarjen Shawn yang Cik Pooja tak ada masa nak buat kerja terkutuk tu. Kepala blur sebab sekarang tengah berpantang baru 17 hari.

IKLAN

Sarjen Shawn: Baik puan, saya faham tapi perintah tahanan akan dikeluarkan serta merta ke atas puan berhubung dengan kes tuduhan dadah yang dikeluarkan atas nama puan. Macam ni la puan, saya simpati dengan puan dan saya nak puan bercakap sendiri dengan tuan IO saya iaitu Tuan Zaki. Puan boleh membuat rayuan dari dia supaya menarik balik semua pertuduhan ke atas puan.

Cik Pooja: Okay, kalau itu yang membolehkan saya bebas dari segala pertuduhan ni, saya setuju untuk bercakap dengan tuan IO. Sebab saya tak buat semua tu. Saya surirumah sepenuh masa dan tak ada masa nak main-main dadah ni.

Talian disambungkan ke Tuan IO.

Tuan Zaki: Hello, boleh saya tau dengan siapa saya bercakap dan apa boleh saya bantu.

Cik Pooja: Saya Puan Mahfuzah, telah membuat laporan tentang penyalahgunaan data maklumat peribadi sebentar tadi dan hasil siasatan ke atas nama saya didapati terlibat pula dengan 2 kes kegiatan dadah. Tuan boleh rujuk nombor file siasatan berikut IPK/61078/18/JSJK.

Tuan Zaki: Tunggu sebentar ye puan, sy cek. Okay. Puan sekarang tengah berpantang? Berapa hari puan?

Cik Pooja: Ye tuan, sekarang saya tengah berpantang anak ke 4. Baru 17 hari tuan. Apalah salah saya yang tak tau apa-apa ni dikenakan tuduhan berat segini tuan.

Mengaku Panggilan Dari Scammer

Cik Pooja menangis dalam talian.

Tuan Zaki: Baik kak, sebenarnya saya nak bagitau akak yang kami ni dari scammer.

Cik Pooja: Maaf tuan, saya tak dengar, boleh ulang?

Tuan Zaki: Kami dari talian scammer. Saya simpati dengan akak. Saya minta maaf ye kak. Saya pun ada anak. Saya faham perasaan akak. Nak-nak pula tengah berpantang. Jadi kalau Sarjen Shawn tanya nanti. Akak pura-pura yang akak tak tau yang kami ni scammer ye. Segala pertuduhan tu semua dusta belaka.

Terdesak

Cik Pooja: Allahuakbar. AstaghfirullaaahhalAazim. Kenapa buat macam ni? Allahuakbar, Allahuakbar. Tak tau nak cakap apa dah. Allah saja yang tau perasaan ketika ni.

Tuan Zaki: Maafkan kami ye kak. Kami terdesak!!

Cik Pooja: Terdesak! (Dengan nada suara agak keras)

Tuan Zaki: Maaf ye kak. Saya simpati dengan akak sebab tu saya bagitau ni talian scammer. Nanti bila Sarjen Shawn tanya, bagitau je yang saya dah tarik semua pertuduhan-pertuduhan ke atas puan ye. Jangan bagitau Sarjen Shawn yang akak dah tau kami ni scammer.

Cik Pooja: Okay, jap encik. Maksudnya dari panggilan pegawai bank dan pinjaman dan pertuduhan semua tu adalah scammer? (Dalam hati bersyukur sangat sebab semua ni dusta belaka)

Tuan Zaki: Ye kak, maafkan saya ye!

Talian disambungkan ke sarjen shawn.

Sarjen Shawn: Ya, apa boleh saya bantu.

Cik Pooja: Saya Puan Mahfuzah yang buat report tadi. Tuan Zaki cakap, dia dah bebaskan saya dari semua pertuduhan tadi.

Bayar RM2,000 Sebagai Jaminan

Sarjen Shawn tak puas hati. Dia minta saya tunggu, dia nak tanya Tuan Zaki semula. Dan selepas itu, dia ditalian semula.

Sarjen Shawn: Puan memang dibebaskan dari semua pertuduhan tapi dengan jaminan saya, puan dikehendaki membayar RM2000 sebagai jaminan.

Cik Pooja: Tapi Tuan Zaki cakap tak perlu bayar jaminan apa-apa.

Sarjen Shawn sambungkan semula talian Cik Pooja ke Tuan Zaki.

Tuan Zaki: Akak dengar baik-baik. Selepas ni saya sambungkan akak ke talian Sarjen Shawn dan akak cakap akak faham semua yang Tuan Zaki cakapkan dan selepas tu akak matikan talian dan terus off telefon ye.

Cik Pooja: okay, baik.

Sarjen Shawn ditalian, mintak yang bukan-bukan lagi. Wang jaminanlah. Dia tak tau yang Cik Pooja dah tau dia adalah scammer.

IKLAN

Tut tut tut. Cik Pooja ikut apa yang Tuan Zaki suruh. Cik Pooja matikan talian dan off telefon.

Selepas tu, lapang terus dada. Alhamdulillah. Allahuakbar. Allah masih pelihara Cik Pooja. Terima kasih ya Allah. Perasaan tak tau nak gambarkan macam mana. Mata pun dah bengkak. Menangis dengan prank dari scammer yang masih punya hati.

Hari ni, jadi betul-betul pada Cik Pooja. Ramai lagi mangsa-mangsa keadaan macam Cik Pooja lepas ni. Berhati-hatilah ye.

Ikhlas coretan dari Cik Pooja. Viralkan supaya semua tau. Jangan ada dari friendlist FB Cik Pooja jadi mangsa pulak lepas ni.

Semoga kita lebih berwaspada dengan panggilan begini.Jangan mudah panik dan mendedahkan data peribadi pada orang yang tidak dikenali.

Sumber: Cik Pooja