Sumber Foto : Sekadar Gambar Hiasan 

Tolonglah! Jangan rajin jenguk dapur orang ya mak-mak, kena respek tuan rumah masa beraya.

Beberapa hari saja umat Islam akan menyambut Syawal. Apatah lagi kali ini ramai yang teruja balik ke kampung selepas dua tahun tidak dapat pulang kerana PKP.

Bukan saja pulang untuk menjenguk keluarga tersayang malah ramai yang teruja untuk berkunjung ke rumah saudara mara dan rakan taulan.

Selain anak-anak muda mak-mak pun pastinya tidak sabar nak menjenguk ke rumah sahabat handai. Dalam keterujaan tu pastikan mak-mak juga menjaga adab.

Biasalah golongan wanita ni kan rajin dan ringan tulang bab mengemas rumah. Apatah lagi selepas menikmati juadah pasti mahu pastikan pinggan mangkuk dan meja dibersihkan. Mungkin sudah lumrah dan kerja seharian mak-mak kan.

 

Tolonglah! Jangan Rajin Jenguk Dapur Orang Ya Mak-Mak

Namun, dalam mak-mak sibuk menikmati hidangan pastikan anda tidak menjenguk dapur tuan rumah jika mereka tidak izinkan tau! Ingat ya, di sini disertakan panduan adab yang boleh mak-mk gunakan bila berhari raya.

IKLAN

“Kalau Raya di Rumah Orang, kena dengar cakap tuan rumah bila dia kata ‘Eh tak payah susah-susah, biar je kat situ’”

1-Dapur tempat tersorok. Ada kalanya anak bujang tuan rumah tengah sedap makan ketupat dengan muka belum mandi dan bertuala.

2-Dapur selalu jadi tempat last minute sorok benda-benda dari pandangan tetamu, macam baju kelawar, selur dalam, plastik sampah dan bantal busuk.

3-Tuan rumah ada cara tersendiri basuh pinggan. Kalau awak basuh cukup syarat sebab tak nak baju kotor, takut pinggan masih bau hanyir.

IKLAN

4-Sinki mungkin dah penuh dengan periuk belanga. Kalau awak masuk dapur dan letak pinggan mangkuk kotor dalam sinki, lagi susah kerja basuh pinggan.

5-Tak, sekarang ni siapa tuan rumah? Tuan rumah kata tak payah, tak payahlah. Amboi, kat rumah orang pulak nak tunjuk rajin ya?

Baca Disini : Jangan Gatal Raya Ni, Boleh Rosak Mood!

Menangis Ayah Nur Surya, Sayu Peluk Ustaz Ebit Lew Ziarah Rumah

IKLAN

Mingguan Wanita :  Semoga perkongsian ini menjadi panduan buat kita semua!

Sumber : WVGIF Via KongsiNiagaKini

Sumber Foto : Sekadar Gambar Hiasan

Anak nak sambung belajar mak-mak dah ready ke?

Follow kami di :

Facebook : https://www.facebook.com/mingguanwanita
FB Grup Cerita Mak-mak Hari Ini : https://www.facebook.com/groups/ceritamakmak
Website: https://www.mingguanwanita.my/
Instagram : https://www.instagram.com/mingguanwanita/?hl=en
YouTube: https://www.youtube.com/c/MingguanWanitaOfficial/featured
Twitter: https://twitter.com/mingguanwanita?lang=en
Telegram MW: https://t.me/mingguanwanita