Setakat tenung-tenung saja tak cukup iya, bila dapat suami yang rajin lagi bertanggungjawab itu barulah romantik selepas nikah.

Sebenarnya tenung-tenung itu hanya sesuai untuk orang baru bercinta, bila masing-masing sudah berkahwin tanggungjawab semakin bertambah.

Bertuahlah buat isteri apabila memiliki suami yang ringan tulang membantu isteri di dapur dan di rumah.

Tak perlu hadiah mahal atau kejutan, suami membantu ringankan beban isteri dalam menguruskan rumah tangga sudah dikira sangat romantik dalam rumah tangga.

Ikuti perkongsian Siti Suryani Yaakop dan sila hadam baik-baik. Jangan kuat berangan!

Budak-budak zaman sekarang duduk up pasal suami Mira Filzah duduk tenung muka dia sepanjang waktu itu, ramainya aku tengok belum kahwin.

Mungkin banyak tengok drama Korea barangkali.

Sedangkan aku rasa depa (mereka) tak tahu makna sebenar romantik. Nanti sudah kahwin baru tahu. Walaupun suami kau tidak pernah tenung muka kau selalu-selalu, tapi….

Tak Perlu Tenung, Paling Penting Bertanggungjawab

1. Dia rajin tolong basuh baju, tolong angkat baju, tolong sapu sampah, tolong basuh pinggan dan apa saja yang kau mahu tanpa perlu kau ulang suruh bertalu-talu.

IKLAN

2. Bagi duit belanja tiap-tiap bulan suruh beli lauk-pauk supaya kau senang hendak masak. Tapi tak kisah pun bila kau order Grab Food atau pun ajak dia yang baru balik kerja pergi makan pula dekat kedai mamak.

3. Dia sabar saja melayan segala karenah birokrasi dan isu politik dalam keluarga kau yang penuh suka duka, hanya sebab tak mahu kau bersendiri menahan luka dan rasa kecewa.

4. Dia boleh saja ikut cakap kau nak ke sini, ke sana, melayan kehendak masuk kedai emaslah, kedai kainlah, kedai handbaglah, ke manalah, sebab dia tahu itu kiranya cara kau melepas lelah.

5. Dia kadang tak beli apa pun untuk diri sendiri, pakai barang buruk, pakai benda lama, sebab dia rasa seronok dapat berkorban duit belikan kau barang berjenama.

Baca Juga Di sini:

IKLAN

Suami Isteri Yang Suka MERAJUK, Sebenarnya Jadikan Hubungan Bertambah Romantik

Suami Hilang Romantik Selepas Kahwin, Bukan Tanda Tak Sayang Pun

Untuk info lebih menarik, klik saja di sini. 

Bertanggungjawab, Sikap Romantik Sebenar

6. Dia tak pernah soal kalau kau minta order barang dekat Shoppee tanpa nak kata barang itu ada lagi, barang ini tak pakai lagi, sebab dia tak suka tengok muka kau muncung macam itik serati.

7. Dia sanggup buat dua hingga tiga kerja, kadang rehat pun tak tentu masa sebab dia tak kisah susahkan diri dia janji boleh bina hidup yang senang untuk kau sekeluarga.

IKLAN

8. Dia sanggup naik motosikal buruk dia pergi kerja berpanas berhujan. Tapi bagi kau naik kereta yang dia bayar bulan-bulan, asal saja terjamin kau punya keselamatan.

9. Dia tak kisah dulu kau saiz XS masa mula berkenalan, sekarang sudah nak dekat XXL pun dia tak komen sembarangan sebab taknak kau nanti rasa sedih terluka perasaan.

10. Dia rela saja telan segala benda yang kau masak, tak pernah kata tak sedap tak pernah kata tak nak. Sebab nak jaga emosi halus kau dari tiba-tiba tersentak.

11. Dia boleh tolong tengok dan urus anak bila kau minta nak rehat sejenak, sebab dia tahu urusan rumah tangga ni bukan hanya terletak di atas kau punya pundak.

Lagi satu…

Yang ditenung tu Mira Filzah ya adik-adik. Mira adik. Filzah adik. Mira Filzah. Mira Filzah.

Siti Suryani Yaakop
#kaknis

MW: Kebahagiaan tidak terikat kepada rupa paras dan harta kerana masing-masing punyai cara bahagia masing-masing. Cukup-cukuplah berangan dan berimpian, sebaliknya berdoalah agar dikurniakan suami yang soleh dan bertanggungjawab. Renung-renungkan.

Sumber: Siti Suryani Yaakop