tantrum

Ini bukan cerita tantrum biasa-biasa yang mana kanak-kanak buat perangai sebab nak dapatkan apa yang mereka mahu. Tetapi ini tantrum disebabkan anak autisme, jadi melompat-lompat, guling-guling dan mungkin menghantuk kepalanya di dinding.

Untuk atasi anak-anak autisme, orang luar atau mak ayah tak boleh merenung atau menyentuh si kecil autistik ini kerana kelakuan ini akan menyebabkan mereka stress.

Jika anda nak rasa lebih dekat, ketahui pengalaman seorang ayah yang mempunyai anak autisme, saudara Zulka (Faizul Khalid) ini..

Kalau korang menghadapi situasi seperti dalam video dibawah, bagaimana reaksi korang dengan jelingan kurang mesra orang sekeliling?

Mesti ada banyak jawapan kan?

Aku…

Pada awal dulu, masa zaman tak terrer mengawal situasi dan Khar9 masih berusia 2 tahun, fikiran cenderung ke arah negatif.

Malu bila orang sekeliling pandang. Nak angkat muka pun segan. Terbayang-bayang mulut jahat mengumpat walaupun sekadar perasaan sendiri sahaja.

Pukul Betis Nak Bagi Diam

Kepala pulak blank. Cepat marah.Tak tau nak buat apa. Sekali-sekala aku pukul betisnya nak kasi cepat diam. Tapi hakikatnya perbuatan aku hanyalah menyimbah minyak ke api. Makin marak. Haha.

Aku kerap menghadapi situasi ni ketika di Kapit dulu masa nak bawak Khar9 appoitment dengan doktor pakar dan terapi ke Kuching. Dalam sebulan paling kurang kene hadap sekali atau dua kali.

Tempat paling kerap aksi ni berlaku adalah di airport Sibu, sebab terpaksa tunggu 1-2 jam sebelum meneruskan perjalanan. Kadang-kadang ada jugaklah berlaku di shoping kompleks.

Lama-lama aku sedar, sebenarnya aku tak perlu melayani perasaan negatif ni. Jangan takut atau malu. Kalau dilayan, akan buat rasa tertekan.

Dalam situasi ni, aku mula belajar memanimulasi situasi….dari negatif kepada positif….

“Alah..dulu masa aktif main band, beria-ia nak perform atas stage. Nak orang lihat persembahan. Kalau orang tak ramai masa show, mulalah rasa tak happy. Ok! Sekarang sama je. Aku tengah beraksi tenangkan anak aku yang tengah tantrum ni. Lihatlah wahai orang sekeliling. Lihatlah dunia. Jangan korang tak tau wujud perkara macam ni. Sedarlah… sesungguhnya autism tu wujud”.

Itulah antara kata-kata aku memujuk hati.

Biarlah orang memandang jahat yang penting Allah memandang kita baik. Tu lebih utama. Mulut orang mana boleh tutup pun.

Kalau pikir balik, kita sendiri pun akan pandang kalau ada perkara macam ni berlaku kat orang lain. Akan tertanya-tanya dalam hati. “Kenapa macam tu?”. Ini adalah satu reaksi normal.

Tak Semua Orang Negatif

Sebenarnya, tak semua orang negatif, ada jugak yang baik hati. Pernah masa Khar9 mengamuk ada seorang bro cuba tolong pujuk kasi gula-gula. Apa yang dia buat tu buat hati kita segar walaupun kasi gula-gula tu boleh kasi power berganda buat Khar9 yang punyai asd & adhd. Sekurang-kurang dia cuba memahami walaupun dia sendiri tak faham apa itu autism.

Beberapa hari lepas, aku nonton filem Logan. Logan atau Wolverine ada satu keupayaan istimewa. Dia boleh pulihkan diri sendiri dengan cepat walau kene tembak berdas-das.

Begitulah aku cuba kaitkan dengan hati ni. Kene cepat pulih kalau kene tembak dengan kata-kata atau pun mata. Kalau nak sentap, sentaplah.. tapi jangan lama-lama. Sembuhkan secepat mungkin. Tak usah terlalu emosi. Kita ada misi yang perlu diselesaikan.

Bagi korang yang selalu memghadapi situasi ni, pasti tau betapa pentingnya persiapan awal sebelum berada dikhalayak ramai.

Pastikan anak kenyang…
Barang kesukaan kene stanby…
Pastikan ada tukang kejar…
Kene pastikan kita sehat dan berkeupayaan untuk berlari… jangan kene gout masa tu sudah…
dan banyak lagi bergantung dengan anak masing-masing.

Dulu sebelum memulakan perjalanan jauh, kami sengaja biarkan Khar9 tidur lewat.

Biar tak cukup tido. Bila masuk dalam bot ekspress ke Sibu yang sejuk dan memakan masa 3 jam, dia akan lena sepanjang jalan.

Selamat di dalam boat ekspress, bila dah sedar sampai airport, penuh pulak bateri.

Begitulah kita ni mak bapak super.

Kena sentiasa positif, kerana negatif akan melemahkan.

Tambah ilmu tentang autism dan kenali sifat semula jadi anak kita.

Belajar tangani tantrum dan meltdown.

Ok. Korang yang ada anak autism mesti banyak nak kongsi kan? Kongsikan diruangan komen supaya orang lain boleh memanafaatkan apa yang korang kongsikan.