Kadang-kadang kita terfikir, boleh hidup tak jika tanam ubi kentang. Biasanya, kita hanya mampu beli dan langsung tidak terfikir untuk menanamnya.

Rupa-rupanya, nak tanam ubi kentang tidaklah susah seperti yang kita fikirkan. Tambah-tambah lagi kita yang amatur dan baru nak belajar menanam. Boleh cuba kat rumah sahaja.

Perkongsian daripada Syakizany ini boleh dijadikan panduan untuk kita yanbg baru nak belajar tanam ubi kentang. Hanyadalam pasu pun sudah menjadi. Selamat mencuba.

Baca Artikel Menarik Lain Di Sini: Tanam DAUN SELOM Secara Melintang, 2-3 Minggu Dah Boleh Tuai Hasil

Cubalah Tanam Pokok Pudina Guna Keratan Batang Segar, Merimbun Daunnya!

Info Lebih Menarik DI SINI

Cara Tanam Ubi Kentang dalam Pasu

BAHAN-BAHAN:
– Ubi kentang
– Pasu
– Tanah
– Lidi

CARA MENANAM:
1. Ambil ubi kentang dan potong separuh. Rendam bahagian yang dipotong suku tenggelam selama 4 hari. Ia bertujuan supaya akar cepat keluar. Cucuk dengan lidi supaya kentang tak terendam habis. Jika kentang busuk, akar tidak akan keluar. ( 4 biji kentang dibelah dua).

2. Bila kentang sudah naik tunas, tanam dalam pasu. Letak tanah 1 inci kemudian letak kentang.

3. Tutup benih kentang dengan sedikit tanah. Bila pucuk makin meninggi, tambah tanah lagi. Begitulah seterusnya.

4. Siram pokok sehari sekali.
( Tidak letak baja cuma masa tanam ada campurkan dengan tanah sawit.)

INFO TAMBAHAN
1. Waktu terbaik untuk tuai ubi kentang adalah bila daun bawah mula menguning. (GAMBAR : hasil selepas 2 bulan, daun masih segar. Sebaiknya tunggu lagi 2 bulan)
2. Bila pokok mula meninggi tambah lagi tanah sebab ubi kentang tu keluar melalui batang.
3. Daun kentang tak boleh dimakan. Kentang juga kena tenggelam sepenuhnya, tak boleh terdedah. Kentang yang terdedah matahari tak bagus dimakan. Contohnya bila beli kentang, ada bahagian yang hijau, tu tak bagus dimakan.
4. Mula-mula tanam, tanah biar separuh bekas je, dah naik anak pokok baru tambah tanah lagi.
5. Saya tanam dalam pasu je, sebaiknya tanam dalam pasu yang lebih tinggi.

Kredit petua & foto: Zienie-G-nie

Info yang saya kongsi ni baru semalam terjumpa dan saya rasa mudah untuk orang baru yang sama minat macam saya untuk faham kerana disertakan sekali gambar…

Terima Kasih
#BudakBaruBelajar

MW: Nanti bolehlah cuba di rumah ye.

Sumber: شكیذن یوسف